Hoi, mijn dochtertje is nu 11 maanden en vanaf 6 maanden zijn we begonnen met het geven van bijvoeding. Het ging in het begin heel moeizaam (dacht eerst ook dat ik misschien een pré-logopedist zou moeten inschakelen) maar uiteindelijk eet ze heel graag fruithapjes, brood etc. Het enige wat een probleem is, is het hartige spul: groentehap, avondeten etc... Ze lust het gewoon echt niet en ik heb al tientallen dingen geprobeerd, ook veel herhaling etc etc. Groenten per soort wilt ze helemaal niets van weten, in een combinatie met aardappelen en vlees proeft ze nog wel. "Snoepen" doet ze wel. Dat wil zeggen dat als ik aan het eten ben en ik geef haar een beetje/stukje van mij, dan eet ze dat wel. (ook maar een paar hapjes) Maar dat is nou ook het probleem, als iets gezout is lust ze het soms wel maar ongezouten helemaal niet. Is ook nog helemaal niets aan groenten wat ze wel lekker vindt. Ook potjes moet ze niets van weten. CB adviseerde om 's avonds maar zo lang een 2e fruithap te geven zodat ze wel de vitamine binnen krijgt maar heb het idee dat ze ook daarom juist alleen nog maar zoete smaken wil.. Of waarmee kan ik eten nog meer kruiden dat het wel meer smaak krijg maar het niet slecht voor haar is?? Wat kan ik doen???
Met 11 maanden kun je gewoon kruiden gebruiken, let wel op in sommige potjes kruiden van de super zit wel zout toegevoegd. Met 11 maanden kookte ik gewoon zoutloos (nog steeds) en at ze verder eigenlijk alles mee met ons zonder problemen.
Wij maakten ook al het eten zelf, voorraadje in de vriezer ipv potjes. Toen mijn zoontje een periode had dat hij slecht at (avondeten), hebben wij appelmoes toegevoegd aan zijn eten. Gewoon lekker zoet gemaakt. Dit is natuurlijk niet goed om dit altijd te doen, dus na 2 weken zijn we al gaan afbouwen, steeds iets minder appelmoes bij zijn maaltijden door, steeds iets minder zoet... Die overgang ging bij ons perfect, want hij is (tot nu toe) gelukkig een grote smulaap en vind bijna alles lekker.
Qua kruiden/smaakmakers gebruik ik tot nu toe: gember, knoflook, nootmuskaat, koriander, komijn, kerrie (zonder toegevoegd zout), tijm, salie en basilicum. Wel in aangepaste hoeveelheid natuurlijk. Je kunt ook eens een hartige pannenkoek proberen, kijken of ze dat wel lekker vindt.
Je mag gewoon alle kruiden gebruiken behalve zout. En hoe geef je haar avondeten? want zo te horen vind ze de stukjes die je geeft tijdens het bereiden wel lekker. Misschien ook op die manier het avondeten aanpakken? Of haar van jouw bord laten eten?
Dankjewel voor jullie tips dames! Geprakt eet ze qua avondeten eigenlijk niets... Fruit wel dus het ligt echt aan de smaak. ( had nl ook een keer aardappel anders gemaakt met veel groenten erin en dat at ze wel een beetje geprakt. Heb ik daarna dus niet meer gedaan omdat er in die saus natuurlijk veel zout zit) Stukjes pakt ze wel soms maar dan gaat het dus om stukjes van mijn bord maar die zijn niet zoutloos. Als ik voor haar zoutloos kook en stukjes voor haar neerleg (of op mijn bord terwijl ik hetzelfde eet) dan eet ze het gewoon niet! Ik heb ook wel eens kruiden geprobeert maar moet daar wel bij zeggen dat ik niet goed weet waarmee ik een en ander dan zou moeten kruiden. Wortel, boontjes, broccoli etc etc (alle groenten) eet ze allemaal niet zoutloos. Waarmee zou ik bepaalde groenten kunnen kruiden zodat ze meer smaak hebben?? Heb ook al gemerkt dat ze óf stukjes wilt, óf gepureerd. Geen mix dus. Want vloeibaar en stukjes erin daar moet ze ook niets van weten. Hoe maak ik een groente pannenkoek? Gewoon pannenkoeken maken en geen zout toevoegen? (ben nu aan het bedenken of er wel zout in het beslag zit normaal....ik maak ze nl altijd met behulp van een pakje, haha) Bedankt dames! Moet dadelijk naar het cb, kijken wat ze daar zeggen. Zij hadden me dus geadviseerd om aar fruit te geven 's avonds zodat ze wel de vitaminen binnen krijgt. Volgens haar zou het vanzelf goed komen met groente etc eten. Ik ben toch bang dat ze teveel aan het zoete gewend is nu.... Ik heb trouwens ook al geprobeerd om fruithapje door het avondeten te doen maar ze proeft dan al meteen een andere substantie erdoor en dan eet ze het al niet meer. Moet er wel bij zeggen dat het een super vrolijk, lief en vlot dametje is
Mijn kinderen gingen pas beter eten toen er een klein beetje zout op hun eten zat. Groente en aardappel ging zonder zout ook wel goed, maar die stoom ik altijd, dan heeft het veel meer smaak dan wanneer je het kookt. Je kind is toch al bijna een jaar. Als je niet overdreven veel zout op je eten gebruikt, dan zou ik gewoon met de pot mee laten eten als dat betekent dat je kind dan wel eet i.p.v. niet.