hallo dames, ik ben begonnen met bijvoeding geven ons zoontje vind het heerlijk en hapt goed door maar hij wil geen verse groente dan neemt hij een hap en begint gewoon te kokhalzen of spuugt het uit. vers fruit eet hij wel en een potje fruit ook. alleen hij eet dus geen verse groente wel uit een potje dan eet hij een half potje op. hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? en kan ik wel gewoon ook potjes blijven geven? wou het graag afwisselen wie heeft er tips?
hoe maak je je verse groente? pureer je het net zo fijn? hier in het begin heel fijn gemaakt en dan ook nog vaak een scheutje water erbij om het dunner te maken
Ik neem dat je net max. 2 weken bezig bent met bijvoeding, dus je zit net in de wenfase. Ik zou niet nu al zeggen dat je kindje iets wel of niet WIL, hij moet nog enorm wennen aan alle nieuwe dingen die op hem af komen. Van nature is hij gewend aan zoete smaken, fruit is zoet, dus dat gaat meestal goed. Daarom wordt ook aangeraden om fruit te geven als de kindjes een beetje gewend zijn aan groente. Potjes voor 4 maanden zijn enorm waterig, verse groente zal altijd wat meer structuur hebben, misschien speelt dat mee. Daarnaast zijn veel van die potjes ook zoet(er) gemaakt. Ik weet niet welke je al gegeven hebt, maar potjes met worteltjes, wortel met aardappel en bruine bonen met appel zijn echt (onnatuurlijk) zoet. De laatste smaakt gewoon naar appeljam, ik snap niet waarom dat een 'groente'potje wordt genoemd. Dat maakt ze aantrekkelijker voor babys, maar je kindje went daarmee niet aan de smaakt van 'echte' groente. Ik zou gewoon ook verse groente blijven aanbieden. Op zijn leeftijd maakt het echt geen bal uit hoeveel hij binnen krijgt, hij groeit tot 6 maanden toch niet op groente, maar alleen op melk. Als je deze periode wilt gebruiken om hem aan smaken te wennen, zou ik dan kiezen voor smaken van verse groente. Al neemt ie 2 happen voorlopig, ooit wordt dat meer. Tegen de tijd dat hij echt groente moet eten, heb je voordeel dat je kindje daaraan gewend is.
Eens met bovenstaande: De textuur van potjes is veel wateriger als vers gemalen groenten. Ook is vers vaak niet zo heel glad als uit een potje. Als je groenten met de staafmixer maalt, dan moet er vaak best een beetje water bij om het glad te krijgen. Ik voeg ( Op advies van ) ook een klein beetje olie toe bij het pureren. De smaak van vers is ook heel anders. Verse worteltjes smaken heel anders als uit potje. Hier hadden we vanavond ook mierzoete worteltjes maar toch vers. Hier moeten kindjes aan wennen. Als je al zo jong bijvoeding geeft ( Ik heb het zelf pas vanaf 6 maanden gegeven zoals ook het advies is, dus wij zitten nu in diezelfde wenperiode! ) dan gaat het echt niet om hoeveelheden maar om smaken en texturen leren kennen. Je kan zeker potjes blijven geven, maar ik zou vooral groenten lekker vers geven. Dan kan je ook veel meer varieren, dat wat jullie eten kan je kleintje ook een hapje groenten van mee eten etc.