Wij hebben het geloof ik rond de 18 weken gevraagd. We hebben een koppeltje gekozen (beste vrienden van ons). Ik heb een verschrikkelijke hekel aan mijn schoonfamillie en wil absoluut niemand daarvan als peet oom of tante. Ik had graag iemand van mijn eigen familie gehad maar uit respect voor mijn vriend hebben we besloten om dan vrienden als peetoom en peettante te kiezen. We staan samen achter deze keuze en zijn er ook heel blij mee. Daarbij hebben opa's/oma's/tantes etc. al een naam en functie want ze zei al opa en oma etc. Dus ze hebben sowieso een speciale verbintenis met je kindje. Ik denk dat het niet veel uit maakt als je het week 40 bijvoorbeeld nog vraagt. Ik vind het wel een belangrijk iets en je moet toch volledig achter je keuze staan. De peetouders zullen zich zeker vereerd voelen of het nu in week 10 of in week 40 is gevraagd.
Je bedoelt dan dat de opa's en oma's peetouder worden? Ik heb hier ook moeite om voor ons 2e kind de peetoom en peettante te kiezen, maar ik weet al wel dat het vooral geen opa's en oma's moeten zijn. Die moeten gewoon opa en oma kunnen zijn zonder verder zware lasten. Plus dan heb ik geen last van ouderwetse opvattingen. Ze staan ook gewoon té dichtbij. Mijn man heeft maar 1 broer en hij is peetoom voor onze eerste dochter. Ik den dat hij het dan ook wordt voor ons 2e kindje... Dan heb ik als peettante de vrouw van mijn broer. Ik heb nog een broer en die zal dan wel peetoom worden... heeft ons 2e kind 2 peetooms. We willen namelijk liever geen schoonfamilie. Stel je ziet ze niet meer als ze uit elkaar gaan. Vrouw van broer is het toch geworden omdat we behoorlijk op dezelfde golflengte zitten en ik me niet voor kan stellen dat ik haar nooit meer zou zien. Ben ook peettante van hun kindje. Plus zij heeft geen contact meer met haar eigen zus en ik gunde haar het peettante gebeuren zo erg en mijn man ook.
Je kunt ook onderscheid maken tussen financieel en zorgvoogd. Wij hebben het nog niet besproken, maar ik vind mijn zwager op zich een goede papa (denk ik), maar weet al dat de opvoedtechnieken van mijn schoonzus totaal anders zullen zijn dan de mijne, ondanks dat zij nog geen kinderen hebben. Zij verschilt over zoveel dingen van mening met mij. En ik zou het neit goed kunnen hebben emt het die dat zij mijn kind opvoedt. Daarnaast werkt zij in de horeca en hij werkt 50/60 uur per week in een topfunctie. Ook niet echt de basis die ik aan mijn kind zou willen mee geven. Wat ik dus wil voorstellen aan manlief zodra de tijd rijp is om het te lanceren is dat zijn broef financieel voogd wordt. Dat, mocht er iets met ons gebeuren, hij de nalatenschap van ons kindje regelt en zorgt dat daarvan ook de zorgvoogd in de onkosten wordt voorzien. Zo geven we hem toch een rol en voorkom je mogelijk misbruik om de centjes. De zorgvoogd weet ik nog niet wie, maar zit te denken aan een vriendenechtpaar wat in de opvoeding net zo als wij is. En thank god, hebben we het hopenlijk nooit nodig!
Zo dames! Bedankt voor alle info Ik heb weer stof tot nadenken haha.. Maar vooral mijn man vindt het moeilijk.. Ach ja, of we idd nu, of over een paar weken die keus maken, dat maakt eigenlijk ook niks uit.