Peetoom/peettante en voogd

Discussie in 'De lounge' gestart door Feline31, 7 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Feline31

    Feline31 Bekend lid

    11 feb 2017
    927
    588
    93
    De Peetoom en peettante van onze dochter zijn ook als officieel voogd geregistreerd bij de notaris. Zij zijn dan ook automatisch voogd voor onze toekomstige kinderen.

    Nu zwanger van nr 2. Maar hoe doen we dat nu met Peetoom en peettante zijn ? Daar vragen we dan toch iemand anders voor? Maar is dat dan niet gek? De Peetoom en peettante van baby 2 zijn dan nl geen voogd..

    hier hadden we dus bij nr 2 nog niet over nagedacht ..
     
  2. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.912
    1.189
    113
    Nederland
    Onze kinderen hebben de zelfde voogd, maar andere peetoom/tante. Ik zie het probleem niet zo?
     
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.112
    113
    Vrouw
    Dit idd. Peetoom en peettante is meer een eer.

    Mijn meter en peter zijn mijn oom en tante, maar het gezag zou naar mijn zus gaan als mijn ouders kwamen te overlijden voor ik 18 was.

    2 verschillende dingen.
     
  4. Feline31

    Feline31 Bekend lid

    11 feb 2017
    927
    588
    93
    Ja maar dan zijn dus Peetoom en peettante van nr 2 echt puur suikeroom en tante. Dat voelt een beetje als nep / tweede keus ofzo. Ze mogen dus alleen geld uitgeven aan het kind dmv wat grotere cadeaus en uitjes ed. Ik had bv geen voogd maar wel een Peetoom en peettante. Die heb je dan echt met het idee wat als ... ondanks dat er niets juridisch is vastgelegd.
     
  5. MMVL

    MMVL Fanatiek lid

    2 mei 2018
    1.367
    880
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Al je kinderen moeten gewoon dezelfde voogd lijkt me
     
  6. Salentein

    Salentein Niet meer actief

    Mijn kinderen hebben helemaal geen Peetoom of peettante maar wel een voogd (mijn zus) voor beide...
     
  7. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    De functie van Peetoom/tante is toch iets anders dan voogd?
    Dus dat moet je los van elkaar zien.
     
  8. Madelie

    Madelie VIP lid

    14 jun 2014
    11.383
    8.488
    113
    Het peterschap (vrouwelijk equivalent: meterschap) is de hoedanigheid die een (doop)peter en -meter op zich nemen.

    Het woord 'peter' is afgeleid van het Latijnse Pater (vader), zoals 'meter' afgeleid is van Mater (moeder). Bij de doopplechtigheid wordt vanouds over een nieuwe geboorte gesproken met een vader en moeder in het geloof. Grootouders, ooms en tantes wordt meestal gevraagd peter of meter te zijn. Bij een katholieke doop worden doorgaans twee getuigen gevraagd: een (mannelijke) peter of peetoom en een (vrouwelijke) meter of peettante. Deze peetouders zijn samen de doopborgen. Behalve hun functie als getuigen, wordt hun ook gevraagd een bijzondere zorg en aandacht te besteden aan de katholieke opvoeding van het kind, in het bijzonder wanneer het kind zijn beide ouders zou verliezen.

    Peterschap komt ook voor in protestantse kringen en zelfs in families die niet belijdend christelijk zijn. Dit is vooral het geval in Angelsaksische landen en in koninklijke families.

    Soms wordt het kind naar de peetoom of peettante genoemd, vooral als de naam tijdens de doop wordt vastgesteld. Het omgekeerde komt ook voor: dan spreekt men oneigenlijk van 'peetoom' of 'peettante' als een kind naar iemand genoemd is, terwijl er van doop geen sprake is.


    Een voogd is in het recht een handelingsbekwame (rechts)persoon die instaat voor de persoon en de goederen van een onbekwame minderjarige. De voogd kan de taak van de ouders overnemen wanneer deze komen te overlijden of wanneer deze het kind "niet meer kunnen hanteren".
     
  9. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Een peter of meter heeft compleet niets met voogdij te maken. Dus ik snap niet goed waarom je die twee koppelt?
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. Ansel

    Ansel Actief lid

    11 aug 2019
    495
    640
    93
    Vrouw
    Ik denk dat dat ooit (meer) gebruikelijk is geweest dat de meter of peter ook effectief de zorg van het kind op zich zou nemen als de ouders kwamen te overlijden, maar denk dat dat tegenwoordig niet meer zo vaak aan elkaar gekoppeld wordt. Hier ondertussen twee meters & twee peters, maar onze kindjes zouden toch echt maar naar 1 persoon gaan (1 meter).

    Ik zou me als meter of peter van nr. 2 niet nep of tweede keuze voelen hoor. Het feit dat je gevraagd wordt om een bijzondere rol op te nemen in het leven van een kind is toch mooi? Daarvoor hoef je toch niet per se ook voogd te worden? Je kan op zoveel manieren een speciale band ontwikkelen met je petekind...
     
  11. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.639
    10.538
    113
    hier sluit ik mij bij aan.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  12. aappie20

    aappie20 Fanatiek lid

    19 feb 2012
    3.214
    492
    83
    Volgens mij is het zelfs zo geregeld dat als ne een voogd hebt gekozen deze automatisch bij een volgend kind ook voogd is. Tenminste zo is het iig bij mij geregeld
     
  13. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.912
    1.189
    113
    Nederland
    Nee hoor. In de familie van mijn man is peetoom & tante gebruikelijk. We hebben gekeken naar mensen die ons lief zijn. Voor voogd hebben we naar meer punten gekeken.
    Stabiliteit
    Normen en waarden
    Financiële situatie

    De peetoom&tantes van onze kind eren voldoen niet volledig op deze punten, maar zijn ons wel zeer dierbaar, maar geen aangewezen personen om 2 kinderen op te nemen als wij plots komen te overlijden.
     
  14. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.414
    3.965
    113
    noord holland
    Het staat inderdaad los van elkaar. Ik denk dat jullie gevoelsmatig het nu raar vinden omdat jullie bij de eerste de peetouders ook tot aangewezen voogd hebben benoemd. Maar het zijn echt twee verschillende dingen. Heel vroeger hield peetouderschap ook voogdijschap in maar nu is dat wettelijk totaal anders geregeld. Voogdijschap is normaliter voor alle kinderen die volgen. Of het moet anders benoemd zijn in het testamemt, maar dat lijkt me niet?
    Het lijkt me dat de peetouders van jullie eerste zich niet anders gaan voelen dan de eventuele peetouders van de tweede omdat ze toevallig ook de aangewezen voogd zijn van de tweede. Zij hebben toevallig een dubbele rol meer niet.
     
  15. Feline31

    Feline31 Bekend lid

    11 feb 2017
    927
    588
    93
    Bedankt voor al jullie reacties ! Jullie hebben me overtuigd; ik moet het echt los van elkaar zien. En idd; we hebben peetouders op het oog voor nr 2. Ze zijn ons heel dierbaar en zijn ook gek met onze
    Dochter maar ik zou ze idd niet mijn kinderen op zien voeden. Bedankt nogmaals. Heb er nu een beter gevoel bij.
     
    Salentein, Shakes en G89 vinden dit leuk.
  16. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Sorry geen verstand van maar kan stel 1 dat al peter/meter en voogt van kind 1 is niet ook peter/meter van kind 2 worden dan?
     
  17. Jacy82

    Jacy82 Bekend lid

    24 nov 2018
    743
    420
    63
    Vrouw
    Je kunt per kind een verschillende voogd aanwijzen hoor. Bovendien bij aanwijzen van 1 voogd is deze niet verplicht je kind op te nemen, maar om de best mogelijke omgeving voor je kind te zoeken om op te groeien. Bij gedeelde voogdij ben je wel verplicht. Je kunt voogdijschap via testament regelen of via het gezagsregister (dit laatste moet per kind).


    Vroeger waren de peetouders inderdaad ook vaak voogd. Zo heb ik een andere voogd dan mijn broer en zus.

    Tegenwoordig is ook de katholieke peetouders niet meer per definitie de voogd ofzo. Het is een keuze. Als je in De kerk je kind laat dopen wordt aan de peetouders inderdaad gevraagd aandacht en zorg te besteden aan het kind. Over voogdij wordt niet specifiek gesproken.
     

Deel Deze Pagina