Peetoom/Peettante kiezen

Discussie in 'De lounge' gestart door mamatoB, 26 jul 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamatoB

mamatoB Fanatiek lid

15 jan 2009
    2.196
    0
    0
    Hallo allemaal

Een vraagje; hoe hebben jullie bepaald wie peetoom/peettante van jullie kindje werd?
    Ik vind dit een heel lastige keuze. Ik zou namelijk graag willen dat de peetoom / peettante een koppel zijn, waar we tevens ook de voogdij aan toekennen wanneer ons iets zou overkomen. Dat maakt de keuze nog moeilijker, want dat is niet zomaar iets natuurlijk, die verantwoordelijkheid.
    Ik ken wel veel mensen die ik "los" een goede peetoom of goede peettante zou vinden, maar vind het lastig om een koppel te vinden waar ik dat grote vertrouwen in beiden heb.

Hebben jullie hier ervaring mee?

groetjes
    mamatoB

2. Nex

Nex Fanatiek lid

5 dec 2006
    1.553
    0
    0
    Gelderland
    Wij hebben niet gekozen voor een koppel maar willen wel dat 1 van de 2 de voogdij krijgt. Je kan dit natuurlijk altijd vast laten leggen.

3. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Degene die wij in gedachten hebben voor peetoom en -tante zijn ook geen koppel. Persoonlijk zie ik het probleem hier niet van in.

En mijn vriend is ook peetoom en de peettante is iemand anders uit de familie.

4. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Heb je geen broers of zussen? Ik zou mijn zusje kiezen waar ik een hele goede band mee heb.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij hebben gekozen voor mijn zusje. Zij en haar man hebben qua levensstijl, normen, waarden etc een denkbeeld dat goed bij de onze past.
    Niet hetzelfde natuurlijk, maar wel de beste plek om (op dit moment) naar toe te gaan mocht er iets met ons gebeuren..

6. Butterfly26

Butterfly26 Fanatiek lid

4 apr 2008
    2.746
    0
    0
    Verzorgende VIG
    Utrecht
    Ik wil graag mijn beste vriendin als peettante. Maar ook ik ben benieuwd hoe dit allemaal in zijn werk gaat? En kan bijv. mijn vriend ook zijn beste vriend vragen als peetoom? Of moet je altijd een koppel hebben??

Liefs

7. anniek

anniek VIP lid

5 feb 2006
    8.512
    0
    36
    begeleiding
    nl
    wij hebben bij de eerste mijn broer en de zus van mijn vriend
    bij de tweede wordt het de broer van mijn vriend en mijn beste vriendin...
    gewoon zelf gekozen, natuurlijk wel na een goed overwegen. Ik praat niet over voogdij want het is nu zo dat als mij iets gebeurd de kids naar mijn ouders gaan {zelf niet naar mijn partner maar dat is een handtekeningen verhaal en is achter de rug als we volgend jar getrouwd zijn, verder niks bijzonders hoor} mar dar zouden ze dus ook terecht komen....

8. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik wilde graag mijn zusje als peettante. Dus wij hebben geen koppel. Omdat mijn zusje "pas" 21 was toen Milan werd geboren en nog niet samenwoonde met d'r vriend ofzo leek het mij niet verstandig haar vriend als peetoom te vragen. We hebben als peetoom de vader van mijn vriend (hij is enigst kind, en wilde wel graag een familielid als peetoom).

9. Butterfly26

Butterfly26 Fanatiek lid

4 apr 2008
    2.746
    0
    0
    Verzorgende VIG
    Utrecht
    Maar hoe moet je dat regelen als je een peettante/peetoom wilt. Gaat dat ook via papierwerk. En moet je altijd voogdij regelen?

Liefs

10. hummeltje2009

hummeltje2009 Actief lid

5 jan 2009
    362
    0
    0
    haarlem
    wij hebben mijn zus en haar man als peetoom en tante gevraagd. zij voelden zich zeer vereerd natuurlijk en willen dit ook graag zijn.

Je kan dit vast laten leggen bij de notaris, zodat mocht er iets met jullie overkomen, zij ook daadwerkelijk de voogdij krijgen over jullie kindje. en mogen zij je kind in huis nemen. anders gaan altijd nog als eerste de ouders van jullie hierover en bepalen zij wat er met je kind gaat gebeuren. als je het wel vastlegt, gaat de kleine gelijk bij de peetouders in huis en bepalen zij wat er gebeurd.

tenminste, dit is wat ik er van begrepen heb.

11. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    Hmm ik weet het ook niet.
    Zowel mijn vriend als ik hebben alleen een broer. Nou is mijn broer niet bepaald een type wat ik als peet oom zou kiezen (25 jr, heeft geen vriendin en is ie ook niet mee bezig) en de broer van mijn vriend zien we amper, misschien 2 keer per jaar.. :(
    Dan komt er nog de peettante... mijn schoonzus (dus de vriendin van mijn vriend zn broer) heb ik echt heel weinig mee. ze is wel aardig maar echt niet het type waar ik lang mee zou kunnen kletsen en die hoef ik dus ook niet als peettante..
    Maarja, wat dan??
    ALS ik een vriendin kies ( die ook nog allemaal jong zijn en ook nog niet met kindren bezig zijn enzo haha.. nog amper met samenwonen ;) ) wie moet ik dan kiezen?! Heb 5 goede vriendinnen. pff..

Ik zou bijna er voor kiezen om gewoon geen peet tantes en ooms te doen.. :(

12. ladouce

ladouce Fanatiek lid

6 aug 2008
    2.698
    0
    0
    Peetoom/peettante is voor mij toch echt nog steeds iets wat met dopen in de katholieke kerk verbonden is. Hier heb je geen extra papierwerk voor nodig, behalve dan de papieren van de kerk.

En als je mensen echt aan wilt wijzen als mogelijk voogd i.vm. overlijden van jezelf en je partner dan moet je dit a. eerst met deze mensen overleggen en b. vastleggen in een testament of codicil bij de notaris.

Het een hoeft dus niet vast te zitten aan het ander. Ik heb zelfs geen contact meer met mijn peetouders en ik weet ook dat mijn ouders nooit de intentie hebben gehad om mijn peetouders aan te wijzen als voogd. Hou er trouwens ook rekening mee dat als je dit wel doet je dus voor al je kinderen dezelfde peetouders moet nemen anders worden de kinderen bij een evt. overlijden van de ouders uit elkaar gehaald en het lijkt me dat je dit ook niet wil.

Oh ja mocht het ons gegeven zijn om een kleintje te krijgen dan komen er geen peetouders. Ons kindje wordt ook niet gedoopt en voor een evt. voogdij zullen we andere stappen nemen.

13. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Wij doen geen peetoom/tante. Snap er het nut ook niet zo van in. We laten ons kindje wel dopen (niet RK) maar daar heb je geen peetoom/tante voor nodig. Wel willen iemand vragen voor de voogdij mocht ons iets overkomen, maar wie we daar voor willen vragen zijn we nog niet uit. Zal zowieso wel iemand uit mijn familie worden denk ik.

14. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    Aahh oke, dus het hoeft niet, peet oom en tante als je je kindje laat dopen?
    Dikke kans dan dat wij daar ook niet voor gaan. Zie er ook niet helemaal het nut van in..
    Mgoed, we zien wel :)

15. Dragonfly

Dragonfly Niet meer actief

Ik vind het ook erg lastig om peetoom/peettante te kiezen. Om meerdere redenen.
    Wij zijn zelf peetoom en -tante van mijn neefje en ook ongeschreven van mijn andere twee neefjes.
    Maar mijn probleem is dat ik de opvoedingsstijl van mijn zwager en schoonzus niet altijd kan waarderen (niet consequent genoeg, kinderen walzen soms gewoon over hun ouders heen) en mijn zus woont een heel eind bij ons vandaan. Mocht ons dan iets overkomen zou de kleine niet alleen zijn ouders kwijt zijn, maar ook volledig uit zijn vertrouwde omgeving gehaald worden. Weg van school, vriendjes enz. Ik vind het best heel moeilijk. Zit hier regelmatig over na te denken, maar weet het echt niet.
    En dan hoeft het niet perse onder de noemer peetoom of peettante, maar gewoon, wie krijgt de voogdij wanneer de ouders beide wegvallen?
    Moeilijk...

16. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Volgens mij worden er een aantal dingetjes door elkaar gehaald.

Peetooms en peettantes zijn niet automatisch ook voogd. Dit zijn twee hele aparte dingen. Peetouders kies je wanneer je je kindje wilt laten dopen (in ieder geval in de R.K.-kerk, ik weet het eerlijk gezegd niet in de andere kerken). Dit zijn zogenaamde doopgetuigen, dus mensen die je uitkiest om je te helpen je kindje gelovig op te voeden en die je helpen je bij te staan met hun steun.

Een voogd is iemand die je aanwijst in je testament om voor je kindje te zorgen wanneer jou en je partner iets zou overkomen. Dit is dus een juridisch stuk, terwijl je doopouders meer 'symbolisch' (weet niet zo goed het goede woord) zou kunnen zien als mensen die je de zorg van je kind toevertrouwt. Voor de rechter is echter het hebben van de titel van peetouder niet van belang voor het toewijzen van de voogdij over een kind wanneer dit nodig zou moeten zijn.

Wij kiezen voor onze beide zussen als peetouders. We willen daarnaast ook nog graag nadenken over de voogdij. We hebben echter nog geen testament, dus dat moeten we nog regelen. Ik heb me er eerlijk gezegd (schaam, schaam...) nog niet heel erg in verdiept. Dat moeten we toch maar eens gaan doen. Want de voogdij is toch wel iets ingrijpends. Ik zou wel heel goed willen overwegen waar ik ons kindje het meeste zou vinden 'passen' (hè, wat ben ik lekker in mijn woordkeuzes vandaag ;)). Misschien dat ik dat ook wel makkelijker te bepalen vind als onze kleine er straks is.

Groetjes,
    Josien

17. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    aah oke, bedankt voor de uitleg :)

Hmm dus in een rk kerk moet je toch wel peetouders aanwijzen.. nja.. gelukkig heb ik nog lang genoeg denk tijd ;)

Voogdij is ook moeilijk zeg..pfoe.
    Ook daarover nog maar eens een hele tijd gaan nadenken!

18. Zanoni

Zanoni Fanatiek lid

26 jun 2006
    2.646
    1
    36
    Administratief medewerkster
    Nijmegen
    Je wilt graag dat de peetoom en peettante een koppel zijn vanwege de voogdij, maar wat mij persoonlijk daarin tegen zou houden is dat er altijd een einde aan de relatie kan komen. En dan heb je dus waarschijnlijk een peetoom of tante die het kindje misschien niet meer ziet.

ik zou persoonlijk altijd voor een direct familielid kiezen, want dat blijft familie.

19. Kanellie

Kanellie Actief lid

30 jun 2008
    487
    0
    0
    Ziekenverzorgende
    Gaanderen
    Wij hebben heel lang getwijfeld of we wel of geen peetoom/tante voor ons kleintje zouden kiezen, uiteindelijk toch gedaan en wij hebben mijn broertje en schoonzusje gevraagd!!! Ze waren beiden erg enthousiast en gingen er ook al een beetje vanuit dat wij ze zouden vragen :( haha had wat geweest als we het niet gedaan hadden hihi...!!!

Groetjes Nelleke

20. jedalin

jedalin VIP lid

4 nov 2008
    12.674
    2
    38
    @ Zanoni: Zie tekst Josien: Peetouders hebben niets met de voogdij te maken!

Deel Deze Pagina