Peetouders voor je kind

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Imona, 25 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Voor zover ik weet geldt het laatste wat vastgelegd is.

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Klopt inderdaad, dus ook al kunnen je kinderen nergens terecht, het is wel verstandig een voogd aan te wijzen die het beste met de kinderen voor heeft. Anders gaat de rechter bepalen wie dat wordt en loop je eventueel kans op ruzie tussen familieleden omdat ze allemaal de voogdij willen.

Mijn nicht en haar man staan aangesteld als voogd, dus zij gaan kijken wat het beste is voor onze kinderen. De kinderen zullen hier dan ook wel inspraak in hebben. Dus mochten ze bij opa en oma willen gaan wonen en mijn ouders kunnen en willen dit, dan is dat ook een optie. Dan kunnen ze nog op dezelfde school blijven. Mijn ouders kunnen dan in ons huis gaan wonen. En anders kunnen ze bij nicht en man gaan wonen, 200 km verderop, samen met de 4 nichtjes en 2 pleegkinderen :)

3. mamabri

mamabri Niet meer actief

Maar moet/mag je maar 1 voogd aanwijzen, of mogen dat er 2 zijn? Die samen de beslissingen nemen. Want dat is eigenlijk hoe wij dat met de peetouders hebben, zij doen nu ook al samen dingen regelen voor onze kinderen (cadeautjes bijv die ze samen geven) Nu is dat niet hetzelfde, het idee is in principe, mocht ons wat overkomen, dat de kinderen naar hun peetoom zouden gaan en hun peettante zou dan de toeziend voogd zijn. Niet wettelijk geregeld nog, maar is wel besproken zeg maar.

Daarnaast zijn mijn man en ik peetoom en tante (wel als stel dus) van 2 kinderen die uit een gezin van 3 komen. De 3e zijn peter en meter kijken niet naar hem om en in geval van nood komen de kinderen wel hier (is al eens gebeurd dat wij ze hebben moeten opvangen) Ook met hun ouders afgesproken (maar dus ook niet wettelijk geregeld), dat mocht er wat gebeuren, wij de kinderen opvangen.

Bij beide bovenstaande gevallen is dit wel duidelijk voor familie, dus ik verwacht heus geen ruzie/getouwtrek etc, maar toch. En beide gevallen gaat het om peter/meter via dopen, dat is niet bij wet natuurlijk, maar wel geregistreerd in de kerk (niet rechtsgeldig, dat weet ik) maar het is niet alleen mondeling besproken, zo bedoel ik dat meer.

Hoe dit dan toch het beste te regelen? Via internet? of toch via notaris?

4. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.260
    11.868
    113
    Beter toch vastleggen. Je wil echt niet weten wat voor gevechten er na overlijden van ouders over de kinderen kunnen ontstaan. Dieptriest maar wel realiteit. Je kunt het gewoon online vastleggen. Dat is rechtsgeldig. Of je daar ook twee personen kunt aanwijzen dat weet ik niet.

5. mamabri

mamabri Niet meer actief

ok, dank je wel, ik zal er binnenkort naar kijken met de peetouders van onze kinderen en de ouders van onze petekinderen!!

Syane vindt dit leuk.
  6. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.258
    6.155
    113
    Wij hebben het vastgelegd. De voogden althans. Je kan iemand aanstellen voor de zorg en de financiën. Dit kan dezelfde persoon zijn maar dit hoeft niet. De voogd hoeft inderdaad niet zelf voor de kinderen te zorgen maar is wel verantwoordelijk. Dit kan overigens geweigerd worden, ze zijn niet verplicht. Al hoop ik dat ze het wel doen uiteraard ;) Zo hebben we nu mijn ouders, nu nog in goede gezondheid, maar mocht dat op moment van overlijden anders zijn kunnen ze naar nr 2 in de lijst. Zelfde geld voor het financiële gedeelte. En stel mijn ouders accepteren de zorg en mocht het na een aantal jaar niet meer lukken zoeken zij een verder geschikt gezin en in het testament staan onze voorkeuren op volgorde. Geruststellend idee :)

Hopsatee vindt dit leuk.
  7. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.717
    2.394
    113
    Tja, ik snap de redenatie hoor, maar het biedt natuurlijk nog steeds geen garanties. Mijn peetouders zijn beide directe familie (broer en zus van mijn ouders), maar mijn peetoom (die perse peetoom wilde worden indertijd) heeft nooit naar mij omgekeken. De peetouders van mijn man zijn de beste vrienden van mijn schoonouders en zijn nog steeds geweldig betrokken en voelen ook als een echte oom en tante. Daarbij hebben mijn man en ik beiden geen zussen, dus voor de peettantes van onze kinderen moesten we toch ‘uitwijken’ naar schoonzussen. Maar nogmaals, ik begrijp je beweegrdenen hoor, want de kans op afhaken is natuurlijk groter als het geen familie is.

Overigens zijn peetouders een katholiek gebruik en dus niet iets Belgisch zoals iemand zei. Alhoewel België natuurlijk wel overwegend katholiek is (bij mjin weten). Zij behoren officieel ook de geloofsopvoeding van hun petekind(eren) te bewaken. Maar goed, wij zien het meer als een soort van eretante en -oom.

8. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Hmm. Genoeg om over ma re denken dus. Op dit moment is onze zoon veel bij mijn schoonouders omdat ik ook werk. Maar ik twijfel of ze besissingen of complete opvoeding aankunnen.

Mijn scoonmoeder is psychisch niet zo sterk. Wel stabiel. Maar als er iets gebeurd totaal niet. En mijn schoonvader eigenlijk ook niet.
    Ook de manier van opvoeden is anders. Zij hebben hun kinderen op gevoed met een 'corrigerende tik'. Daar houd ik dus totaal nirt van. En daar ben ik ook heel duidelijk in geweest. Mijn kind wordt NIET geslagen. Maar hoe gaat dat als wij er niet meer zijn.

Mijn ouders zijn uit elkaar. Maar zijn allebei wel stabiel en hebben de zelfde opvoed manier als wij.

Mijn man en ik hebben het er nog niet echt over gehad. Maar ik denk dat wij allebei willen dat ons kind naar onze eigen ouders gaat. Dus ik naar mijn ouders en hij naar zijn ouders.

Vrienden vind ik moeilijk. Vriendschap kan kapot gaan. Dat merk ik nu zelf. Wij zijn zelf aangewezen als peetouders van de kinderen van (toen) mijn beste vriendin. Is nog wel een vriendin. Maar geen beste meer..

Dus dat vind ik zo lastig..

9. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.258
    6.155
    113
    Ok, dan is de eerste stap met je man er over praten.
    En je hebt het nog steeds over peetouders. Dat zijn niet automatisch degene die na je dood voor je kind zorgen he? Die zorgen bij leven juist voor je kind door er voor hem of haar te zijn.

10. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee, klopt, ik snap je. Het gezin met drie kinderen, waar wij van 2 ervan peetouders zijn heeft het derde kind peetouders (zus en zwager van vader) die dus al 2 jaar niet naar hun petekind omkijken en dat, terwijl zij dus "dichter" familie zijn dan mijn man en ik ( moeder is een nicht van mijn man)

en inderdaad zijn peetouders een katholiek (kerkelijk) gebruik, Wij hebben de peetouders gekozen op basis van dat zij een vertrouwensband met onze kinderen kunnen opbouwen en dat onze kinderen dus altijd bij hun terecht zouden moeten kunnen, mochten ze ons niet alles willen of durven vertellen. Ook weten wij, dat zij de geloofsopvoeding van hun petekinderen zouden bewaken, mochten wij er niet meer zijn, ook al doen zij zelf nu niets meer aan hun geloof. Maar omdat zij beiden katholiek opgevoed zijn én weten dat mijn man en ik er wél veel belang aan hechten, zouden ze beiden hun best willen doen om onze kinderen in alles op te laten groeien binnen ons geloof. En dat vinden wij belangrijke punten.

11. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Dank voor de link! Gisteren even in 5 minuten mijn moeder voogd gemaakt. We hadden het er wel al eerder over gehad, maar nooit geregeld, maar zo met je digi-d is wel heel snel!

Syane vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina