peetouders

Discussie in 'De lounge' gestart door natjuh026, 3 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Mensen die niet gedoopt zijn worden geen peetouders, maar doopgetuigen. Het kan dus wel, alleen is de benaming anders. Neemt niet weg dat het in de volksmond toch vaak gewoon de peetoom en peettante genoemd worden.

Maar het is geen probleem hoor meid. Gedoopt of niet... iedereen met juiste intentie kan peetouder of doopgetuigen zijn. Ik vond het ook een hele eer dat mijn zus ons vroeg peetouders te zijn van hun tweede kindje. Nu zijn mijn man en ik allebei wel gelovig en zien wij onze taak als peetouders ook op dat gebied. Maar ik maak verder geen onderscheid tussen haar eerste of tweede kindje. Dat zou ik ook niet eerlijk vinden ten opzichte van de kleine hummels. Ze zijn me allebei even waardevol.

Succes met je keuze!
    Josien

2. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik ben 1 van de peettantes van mijn neefje en ik heb ook wel even na moeten denken of ik het deed... Het is idd een eer om gevraagd te worden, maar aan de andere kant doe ik zelf niks met het geloof (mijn zusje en haar man ook niet) dus ik zie er de meerwaarde niet van... Je moet nl in de kerk beloven dat je erop let dat het kindje goed katholiek opgevoed word en dat doet mijn zus dus niet... :) (volgens de regels van het geloof dan hè? Hij word wel netjes opgevoed) UIteindelijk heb ik het wel gedaan omdat mijn zusje het heel graag wilde...

Wij hebben Jelle dus om bovenstaande reden niet laten dopen. Mocht hij later toch zijn communie willen doen dan is hij nog zo gedoopt. (de kinderen van mijn schoonzus zijn ook later gedoopt en dat was geen probleem) Hij heeft al wel "doopnamen" gekregen, maar dus geen peetoom en peettante. Jelle mag later zelf beslissen wat hij wil...

3. MaNo

MaNo Actief lid

2 jan 2009
    193
    0
    0
    Eindhoven
    Gisteren waren wij bij de vrienden op bezoek die ons gevraagd hebben om peetoom te worden van hun nog ongeboren kind. Ik heb gevraagd hoe ze die betekenis zien: idd qua geloof en ook een leuke functie. Ik vroeg hen, wordt er dan ook iets vastgelegd bij de notaris als jullie wegvallen? We kregen een antwoord dat ze daar nog overna moesten denken maar dat wel goed wilde regelen. "Als we het doen, doen we het goed" Nou is mijn man alleen peetoom en een goede vriendin van de aanstaande mamma de peettante dus hoe dan dat precies allemaal gaat is nog af te wachten maar ik weet nu wat er verwacht wordt dus dat is genoeg. Spannend!

4. yinte

yinte Fanatiek lid

28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    mijn eerste reactie is ook waarom vraag je het hun niet gewoon zelf. wat verwachten ze van jullie als peetoom en tante. dat is voor iedereen weer anders. er zijn denk ik nog maar heel weinig mensen die het doen vanuit zeer sterke geloofsoverwegingen en er ook echt de vroegere belangen aan hechten. technisch gezien is het inderdaad zo dat je niet meteen voogd wordt als de ouders wegvallen zoals al gezegd is. ik heb er een testament voor laten maken en dan nog is het niet sluitend. mijn broer
    (peetoom) is meegeweest omdat ik toen alleenstaand ouder was en het belangrijk vond om een voogd te hebben indien ik kwam te overlijden. dat kan dus niet.je kunt niet zomaar een voogd aanstellen die jou goeddunkt. ik heb hem toen benoemd als mijn eerst optie ( je mocht er meer noemen als je wilde ) als voogd en dat ik wil dat de rechter gehoor geeft aan mijn verzoek beide kinderen bij hem te laten wonen. mijn broer zal dan te zijner tijd als ik overlijdt een brief krijgen en kan dan mijn verzoek ( hoewel hij er dus al bij aanwezig was ) alsnog weigeren. het is dus niet sluitend. wel zal meestal de rechter meegaan in zo'n duidelijk verzoek van mijn kant als mijn broer instemt op die brief. de kosten waren meen ik toen ( ongeveer 12 jaar geleden ) rond de 400 of 500 gulden ( iemand vroeg dat geloof ik ) ik hoop dat een en ander zo duidelijk uitgelegd is. ps ook heb ik in het testament staan dat beide kinderen totdat ze 18jaar zijn verplicht bij elkaar moeten blijven ook als ze onverhoopt naar een pleeggezin of tehuis moesten door wat voor omstandigheid dan ook. ook hier geldt dat het een verzoek is en dat de rechter het laatste woord heeft.

5. sannnniee

sannnniee Fanatiek lid

17 jul 2007
    2.133
    0
    0
    ...
    noord brabant

dit is niet helemaal waar.. als er niks vast legt gaat het kind naar een pleeggezin en niet naar de familie.
    waarom zou je het anders vast moeten leggen? dan hoef je ook niet naar de notaris. nee hoor het is eht nie vanzelfsprekend dat het naar familie gaat..
    dus leg het vast!

bij ons kost het 200euro

6. Iman

Iman Bekend lid

31 jul 2006
    987
    0
    0
    Het kind gaat na het overlijden van beide ouders WEL naar de familie, de rechter gaat kijken welk familielid/leden het meest geschikt zijn. Dit is mij verteld bij het regelen van het gezag. Aangezien wij niet getrouwd zijn volgens de Nederlandse wet alleen voor de moskee moesten we dat regelen.

7. joepies

joepies Bekend lid

9 okt 2007
    579
    0
    0
    klopt het kind gaat wel naar familie, als de familie het wil en er geen ruzie over krijgen etc etc

Wil je dat soort gedoe vermijden dan is het slim om iets vast te leggen, of als je ze niet bij familie wil natuurlijk

8. natjuh026

natjuh026 Bekend lid

4 jan 2008
    796
    0
    0
    pm
    omg arnhem
    ik zal het eens met ze gaan bespreken wat ze dan eigenlijk een beetje van ons verwachten.
    maarja hoorde zoveel verschillende dingen dat ik iets had ga het eens hier vragen

9. sannnniee

sannnniee Fanatiek lid

17 jul 2007
    2.133
    0
    0
    ...
    noord brabant
    toch weet ik heel zeker dat het eerder naar het pleeggezin gaat dan naar de familie.
    hier ligt alles vast.. en wilde jullie erecht mee waarschuwen. kijk er maar mee uit

10. natjuh026

natjuh026 Bekend lid

4 jan 2008
    796
    0
    0
    pm
    omg arnhem
    bedankt voor je antwoord.
    ik zou als ik ooit in de toekomst zelf kinderen krijg ook alles vastlaten leggen maar dat is nu aan hun en weet ook niet wat ze willen.
    heb namelijk pas sinds een paar weken weer contact met hem.
    door een ruzie van zijn toenmalige vriendin heb ik alles verbroken.
    maar nu heeft ie sinds ongeveer 3 maanden een nieuwe vriendin dus is alles nog wennen ook voor mij.

11. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    Zijn er dan speciale omstandigheden in jullie situatie of iets dergelijks dat dit jou zo verteld is?
    Hier is het bij het regelen van het gezag en het testament opmaken tav erfrecht en voogdij namelijk duidelijk uitgelegd dat op het moment dat wij geen voogd(en) aanwijzen, we er mee instemmen (en dat hebben we dus ook gedaan) dat de rechter samen met de directe familieleden (ouders, broers en zussen van ons) gaat bekijken wie van hen het meest geschikt is voor het opvangen van de kinderen en dit ook zou wensen.
    Indien dan blijkt dat NIEMAND dit wenst/kan, pas dan wordt er uitgeweken naar een pleeggezin.

12. Chipske

Chipske Fanatiek lid

13 dec 2008
    1.044
    0
    0
    @natjuh: knap van je vriend dat hij eerst bedenktijd heeft gevraagd, zodat hij eerst duidelijk kan krijgen wat er van hem verwacht wordt.
    Zoals je gelezen hebt geeft eenieder er eigen invulling aan, maar het is officieel inderdaad zo dat je als peetouder de belofte doet (voor de kerk en ten overstaan van de ouders) de kerkelijke opvoeding van het kindje voor je rekening te nemen.
    Heeeeeeeel heeeeeeeel vroeger hing daar inderdaad het voogdijschap aan vast, maar dat is al lang niet meer zo.
    Meestal zijn het tegenwoordig gewoon suikerooms en suikertantes, die peetooms en peettantes (peters en meters).

Misschien is het wel verstandig het er nog eens goed met je broertje over te hebben? Zeker gezien het feit dat jullie hernieuwd contact pas zo pril is.
    Succes ermee!

13. sannnniee

sannnniee Fanatiek lid

17 jul 2007
    2.133
    0
    0
    ...
    noord brabant
    ik heb het helaas mee gemaakt inderdaad met me zus..

Deel Deze Pagina