Peettante

Discussie in 'De lounge' gestart door Rdas, 15 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nee, ik snap wel dat het niet om de cadeaus gaat, dat is hier ook niet zo. Maar doordat wij ze vaker aandacht geven en ondersteuning aan het gezin (vader heeft in coma gelegen, toen zijn de kinderen een tijdje bij ons geweest) hebben wij een heel andere band met ze.

Daaruit vloeit dan automatisch dat je eerder een cadeautje zal kopen.

Voor mijzelf als peettante vind ik belangrijk om een goede band te hebben met mijn peetkinderen. En daar bedoel ik niet mee dat ik ze dagelijks zie, maar wel, wanneer er problemen zijn, mijn man en ik helpen meedenken met een oplossing. Een van de kinderen heeft een handicap, dus praat je met de ouders wat de beste oplossing is, waar het kind het beste op school kan gaan, of en uit welk potje het kind naar een zorgboerderij kan etc.

Wb de geloofsopvoeding van de kinderen "letten" wij op dat ze hun communie en vormsel krijgen, al doen de ouders dit uiteraard ook. Maar je hebt het er wel over van: denk je eraan dat pietje volgend jaar de leeftijd voor de communie heeft?

Het is net het beetje extra aandacht voor de kinderen. Dat heb ik ook bij andere neefjes en nichtjes wel, maar bij onze peetkinderen voel ik net iets meer verantwoording. Ook omdat deze kinderen in een wat moeilijke gezinssituatie zitten, dat speelt ook een rol. Maar omdat wij peetouders zijn, sturen we wat meer aan op bepaalde zaken, zeggen we wat meer over de opvoeding tegen de ouders dan ik in andere gezinnen zou durven. En dan niet denken dat wij de scepter zwaaien, maar toch wel dat ik bepaalde zaken zie en daar dan wat van zeg, ten behoeve van de kinderen.

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.344
    10.309
    113
    Het belangrijkste woord in je verhaal is voogd. Als je zus bewust geen kinderen wil kun je toch al invullen hoe ze is. Waarom dan toch voogd maken, zou je echt willen dat je kindje naar haar toe gaat?

Cadeautjes zijn leuk voor je kindje en maakt hun niks uit wat ze krijgen, zou alleen fijn zijn als het passend is bij de leeftijd.

(Uk kreeg een cadeautje wat bedoeld was vanaf 1 jaar, natuurlijk veel te simpel omdat hij bijna 3 is maar maakt hem niks uit en kwam uit een goed hart)

3. DearDeer

DearDeer Bekend lid

10 nov 2016
    560
    3
    18
    NULL
    NULL

Dit

4. DearDeer

DearDeer Bekend lid

10 nov 2016
    560
    3
    18
    NULL
    NULL
    Overigens zeggen veel mensen bewust geen kinderen te willen, als ze eigenlijk geen kinderen kunnen krijgen of partner niet wil ofzo

5. Buitenleven

Buitenleven Niet meer actief

#25 Buitenleven, 15 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 jan 2017
    Ik vind je verwachtingen niet realistisch en zou met je zus bespreken wat over en weer de verwachtingen zijn.

Overigens vind ik ook dat het aan je zus is waar zij haar geld aan uitgeeft. Eerlijk gezegd vind ik je niet zo vriendelijk schrijven over haar en ik zou me dan afvragen of je "zo iemand" wel als peettante wilt/ had moeten willen kiezen.

6. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.697
    4.306
    113
    noord holland
    ik denk dat dit ook is wat TS bedoeld. Dat ze teleurgesteld is dat haar zus nu peettante/voogd is maar er zich niet naar gedraagd. Ze geeft aan wat ze graag anders had willen zien. en ook wat in het begin toch ook anders eruit zag en nu is veranderd.
    En dat mag! Dat is toch ook verdrietig. Je leek het mooi om die extra band te zien tussen je zus en je kind. en nu merk je dat het eigenlijk helemaal niet leuk meer vind. en uiteraard mag je ook teleurgesteld zijn dat je zus een goedkoop cadeautje prima vind voor je kind terwijl ze geld genoeg heeft. Juist omdat je dat zelf waarschijnlijk dus anders zou doen bij je eigen petekindje.
    Dat is jouw gevoel erbij, dáár gaat het om. Heb er verdriet over. En probeer het een plek te geven. want ik denk niet dat je er heel veel aan kunt doen.
    Wel kun je speciale contacten met iemand anders creëren. soms heeft je kind juist een fijne band met een vriendin of een ander familielid. En iemand anders tot voogd benoemen kan sowieso! Je benoemt iemand tot voogd zodat diegene, mocht jullie iets overkomen, zorgt dat je kind goed terecht komt. als je daar bij haar je twijfels over hebt, zoek je verder!
    overigens is het zo dat wanneer je iemand tot voogd benoemd, deze wordt gevraagd of hij/zij dit aanvaardt op het moment dat jullie iets gebeurd. Deze persoon is dat niet verplicht. Je bént ook nog geen voogd, dat ben je pas als de ouders iets gebeurd. Een voogd is ook niet verplicht het kind op te voeden. de voogd zorgt dat het kind (kinderen) een goede plek/opvoeding krijgt en dat kan dus ook een ander gezin zijn. je kunt wel aangeven bij de benoeming van een voogd dat je graag hebt dat de kinderen daar ook gaan wonen. Maar dat is een wens en geen feit.

7. Rdas

Rdas Niet meer actief

Juist jij begrijpt me helemaal. Het is mijn gevoel

8. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Dat begrijp ik ook wel, het was natuurlijk heel leuk en bijzonder geweest als je zus zich tot een zeer betrokken en zorgzame tante ontpopt had. Helaas blijkt ze dat niet te zijn en mbt de voogdij vind ik dat wel heel zorgelijk. Ik zou als ik jou was wel heel snel met je partner bespreken of jullie niet beter een goede vriend/vriendin of iemand anders in de familie daarvoor kunnen aanwijzen. De titel peettante kan je dan laten voor wat het is want dat stelt feitelijk toch niks voor.

Deel Deze Pagina