Zorgen om 'challenge' die aanzet tot zelfdoding

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Victoria30, 28 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Metro: 'Enkele hulpverleners maken zich zorgen over de zogenaamde ‘Blue Whale Challenge’. Het bizarre spel kan leiden tot zelfdoding en wordt naar verluidt veel gespeeld in Rusland.

Het spel gaat rond op internet en hulpverleners zijn daarom bang dat het ook overwaait naar Nederland.

In de ‘Blue Whale Challenge’ moeten jongeren vijftig dagen lang iedere dag een opdracht uitvoeren. Het begint relatief onschuldig met het kijken van een horrorfilm, maar de opdrachten worden steeds heftiger. Zo moeten spelers met hun benen over de reling van een hoog gebouw bungelen en zichzelf snijden. De laatste opdracht is het plegen van zelfmoord.

GESLOTEN GROEPEN
    Hoewel in Nederland nog geen groot alarm wordt geslagen vanwege de challenge, maken hulpverleners zich wel zorgen. Het spel wordt sinds 2015 in verband gebracht met zelfdoding onder Russische jongeren. Zij zouden het spel vooral online spelen in gesloten groepen.

Justine Pardoen van Bureau Jeugd en Media weet niet of het spel daadwerkelijk wordt gespeeld. „Het verhaal gaat vooral heel snel rond”, zegt ze tegenover het AD. Volgens haar kan de challenge tieners met suïcidale gevoelens aantrekken. „Aandacht voor dit fenomeen trekt twee soorten tieners aan: sensatiebeluste jongeren die willen weten wat er gebeurt, en tieners die al suïcidale gevoelens hebben. Bij hen moet je alert zijn.”

MELDING
    Bij 113 Zelfmoordpreventie kwam tot nu toe één melding binnen van een vrouw die zich met de Blue Whale Challenge bezighield. Scholen zijn na de melding door de GGZ geïnformeerd over het fenomeen. Hulpverleners adviseren het spel vooral niet in de klas te bespreken, omdat kopieergedrag mogelijk het gevolg kan zijn.

Ondertussen doet de Russische inlichtingendienst FSB onderzoek naar het spel. Als het aan president Poetin ligt wordt het aanzetten tot zelfdoding strafbaar.'

https://www.metronieuws.nl/nieuws/koffiepauze/2017/05/zorgen-om-challenge-die-aanzet-tot-zelfdoding

2. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Bizar zeg. Wordt steeds gekker allemaal.

3. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Ja ziekelijk he....Hoe haalt iemand het in zijn hoofd om dit te verzinnen en anderen daarmee op te jutten.....

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik hoorde dit verhaal onlangs.

Daar begreep ik uit dat er hier in de provincie al zeker 2 gevallen bekend waren. Ik heb met verbazing het aan staan luisteren. Heel bizar

Als ik online zoek vind je er nog vrij weinig over en zeker niets over wat in nl plaats vind.

5. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik hoorde een paar maanden geleden al dat dit een probleem is in Rusland. Bizar is het eerste woord dat in mij opkomt.

Ik hoop zelden dat Poetin zijn zin krijgt, maar deze keer mogen de bedenkers van dit spel toch echt wel vervolgd worden, als je het aan mij vraagt.

DastyQueen vindt dit leuk.
  6. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Als je er online over zoekt vind je vooral dat het een hoax is.

7. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ja of;

Www.bureaujeugdenmedia.nl/blue-whale-challenge

In BE is het ook in het nieuws geweest, daar zou 18 dossiers bekend zijn.

8. 2littlemonkeys

2littlemonkeys Fanatiek lid

27 feb 2015
    4.563
    2.765
    113
    Vrouw
    Noord Nederland
    Heel bizar dit... bij een vriendin van mij hebben ze al een hele vergadering hieraan besteed op het werk (jeugdhulpverlening).

Er is ook iets op YouTube gericht op jonge meisjes; the fire fairy.
    Dit filmpje zorgt ervoor dat jonge meisjes het gas opendraaien, omdat ze dan een klein feetje worden.... ook iets uit Rusland.

Het wordt steeds gekker en gekker....

9. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

De mensen die dit soort dingen verzinnen en verspreiden zijn toch in en in ziek. Ik vind dat daar echt inmens hoge straffen op mogen komen te staan!

Deel Deze Pagina