Sara en Ammar onderweg naar Nederland Uitgegeven: 22 december 2006 09:38 Laatst gewijzigd: 22 december 2006 11:10 AMSTERDAM - De kinderen Sara en Ammar, die een half jaar in de Nederlandse ambassade in de Syrische hoofdstad Damascus verbleven, zijn onderweg naar Nederland. Dat liet het ministerie van Buitenlandse Zaken vrijdag weten. De kinderen worden vrijdagmiddag verwacht op Schiphol. Sara en Ammar zochten in juni hun toevlucht tot de ambassade, nadat hun vader ze had meegenomen naar zijn vaderland. De kinderen hebben een Nederlandse moeder, aan wie zij zijn toegewezen. Op de ambassade werden Sara en Ammar verzorgd en kregen ze onderwijs. Gesprekken Buitenlandse Zaken meldde dat de kinderen vrijdagochtend met het vliegtuig uit Syrië zijn vertrokken. "De doorbraak komt na maanden van intensieve gesprekken tussen de Nederlandse en Syrische autoriteiten", aldus het ministerie. "De Syrische regering heeft een zeer constructieve rol gespeeld. De vader van de kinderen heeft uiteindelijk ook ingestemd met deze terugkeer." Emotioneel Janneke Schoonhoven, de moeder van Sara (11) en Ammar (13) reageerde emotioneel en verheugd op het nieuws dat zij toch voor Kerstmis thuis zijn. Vanuit de auto op weg naar de luchthaven liet Schoonhoven weten het "helemaal geweldig" te vinden. "Het wordt een kerst om nooit meer te vergeten." De moeder kreeg om 07.00 uur een telefoontje van het ministerie van Buitenlandse Zaken dat er toch een doorbraak was. "Ik zat helemaal te bibberen en te shaken." Msn Schoonhoven en haar kinderen hadden er niet op gerekend dat ze de kerst samen zouden doorbrengen. "We zaten gisteren nog met z'n drieën op de msn, en zeiden tegen elkaar dat we hoop moesten houden." Schoonhoven heeft haar kinderen vrijdagochtend nog niet gesproken, maar ze verwacht dat Sara en Ammar behoorlijk emotioneel zullen zijn. Familiekring Schoonhoven zegt niet direct naar Oude Pekela, waar ze woont, te gaan. "We hebben elkaar twee en een half jaar niet gezien, we gaan dan ook eerst elders in familiekring van elkaar genieten." Bugemeester Burgemeester Meindert Schollema van Pekela zegt de "allergelukkigste burgemeester van Nederland" te zijn. Hij noemt het nieuws "het mooiste kerstcadeau ooit". "Ik kreeg een brok in mijn keel toen de moeder van de kinderen mij belde. Ik kon het wel uitgillen van vreugde. We hebben lange tijd tussen hoop en vrees geleefd." Festiviteiten Of er speciale festiviteiten in de gemeente georganiseerd worden is nog niet duidelijk. "We moeten de situatie van de kinderen afwachten. In overleg met Janneke gaan we kijken naar de mogelijkheden. Nu hebben de kinderen eerst recht op hun moeder in een omgeving die ze zelf wensen." bron: nu.nl
Ik hoorde het vanmorgen inderdaad. Ben heel blij voor de kinderen en de moeder! Er zijn helaas nog zoveel andere schrijnende gevallen.... Dat alle kindjes maar gauw naar hun zelf gekozen ouders terug kunnen keren!
Gelukkig maar voor die kinderen het heeft nu wel lang genoeg geduurd! En idd hoop dat de rest van de kinderen die her en der over de wereld vespreid zitten ook snel weer naar huis terug mogen. Liefs Claudia
Het goed nieuw he, Lekker voor de feestdagen bij mamma thuis. Waar ze thuis horen. Wat een mooi kerst cadeau zeg. Hoop voor de kinderen dat ze de draai snel weer kunnen vinden of op pakken.
Geweldig, echt goed, Het heeft ook veel te lang geduurd. Ben echt blij voor ze, leuk kerstcadeautje. Een voorwaarde was dat de vader zijn kinderen altijd kon komen opzoeken, nu brachten ze net het nieuws naar buiten dat als vaders 1 voet op Nederlands bodem zet, hij direct word opgepakt voor ontvoering, en linea recta het land weer zou uitgezet worden. Echt slim bedacht, zo kan hij ze denk ik niet nog eens meenemen.