Drank en mobieltjes niet meer welkom in grafkist De crematoria in Twente willen niet dat nabestaanden overleden dierbaren hun mobiele telefoon meegeven in de grafkist. De batterij in de gsm kan ontploffen en daardoor beschadigt de verbrandingsoven. Ook een andere trend, het meegeven van flessen drank voor de laatste reis van de overledene, is niet gewenst. Het glas smelt bij hoge temperaturen en zet zich vast op vooral de vloer die daardoor beschadigd raakt. Dat liet Peter Molema, directeur van Crematoria Twente weten. Volgens Molema getuigt een explosie tijdens een crematie niet van piëteit met de overledene Landelijk probleem Dat de problemen in de verbrandingsovens zich voordoen, is niet zo vreemd, zegt Molema. "Het past in het tijdsbeeld om meer ruimte te geven aan een eigen invulling van de crematie, zoals het meegeven van persoonlijke eigendommen van de overledene." De problemen doen zich niet alleen in Twente voor. Molema: "Het is een onderwerp dat landelijk speelt en steeds vaker aan de orde wordt gesteld. We gaan uitvaartondernemingen en uitvaartleiders vragen hun klanten te wijzen op de gevaren van ontploffende mobieltjes en smeltende flessen". RTL nieuws
Nou, ik snap het wel In de maatschappij van tegenwoordig is voor vele mensen een mobiele telefoon toch wel een nr1 gebruiksvoorwerp/verslaving Sommige stellen sms'en of whatsappen elkaar vanaf de bank voor een glas cola, of zitten tijdens het uit eten meer met hun mobiel dan dat ze face to face contact hebben. Een mobiel is tegenwoordig schijnbaar zeer belangrijk voor een overgroot deel vd maatschappij En zo ook met drank word het vaak gedaan omdat bijv Harrie wel van een sterke borrel hield, het meegeven aan hem in zijn kist Zo hebben wij bijv bij mijn oma een pakje sigaretten in de kist gedaan en bij mijn opa de mannenblad. Weet zeker dat als ze nog iets ervan meehebben gekregen ze het erg konden waarderen en er smakelijk om konden lachen. Noem me gek, maar ik zou best met m'n iPhone begraven willen worden mocht het ooit aan de orde komen
Ik heb een moederdagkaart in mijn moeder's kist gestopt die ik al had gekocht, maar nooit had kunnen versturen... Hoewel mijn moeder graag een wijntje lustte hadden wij er op dát moment toch écht meer behoefte aan... En de telefoon: Ach, ze begreep toen ze leefde al voor geen meter hoe die dingen werkten, dus ze had dat ding sowieso absoluut niet in de kist gewild. Dus die heeft mijn vader nu, en zoals bij mijn moeder vroeger staat dat ding nog altijd nóóit aan...