Mogelijk meer doden door de Diane-35 pil

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Be Happy, 24 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Russisch roulette

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik slik hem al sinds mijn 13e. 15 jaar dus ondertussen. Laatst aan de trombose spuiten gezeten omdat ik waarschijnlijk een trombose been had. een pijnlijke dikke voet en onderbeen en omdat ik toch geoppereerd ging worden en tijdelijk op bed moest liggen iets eerder begonnen met spuiten. Het lag volgens hun niet aan de pil maar aan het feit dat ik veel op bed lag en nog weinig bewoog. Toch slik ik de pil nog steeds en ga volgens jaar stopen. Andere pillen werken niet ( korte tijd andere geprobeerd) en deze werkt prima ook icm mijn agne huid. Wil me dan laten steriliseren wat ze nu nog niet willen doen ivm leeftijd. Hoop volgend jaar wel goedkeuring te krijgen ook dat mijn besluit dan al 2 jaar vast staat en de dokter dit ook weet. Is geen impuls beslissing

4. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Vanavond uitzending van Zembla geweest hierover (ned 2, 21.10u)

Hierin komt duidelijk naar voren dat problemen met trombose zich sneller voordoen met 3e en 4e generatie anticonceptiepillen. De kans op trombose is bij deze pillen al verhoogd en in combinatie met andere risicofactoren zoals roken, weinig beweging, lange vliegtuigvlucht, operatie, familielid met trombose etc. is de kans op trombose veel hoger.

Eigenlijk komt het er dus op neer dat je idd russisch roulette speelt met je eigen gezondheid als je de pil slikt én één of meer van deze risicofactoren op je van toepassing is. Helaas wordt hier te weinig op gewezen door artsen die deze 3e en 4e generatie anticonceptiepillen voorschrijven.

Ik ken helaas te veel jonge meiden die kerngezond waren, maar toch een herseninfarct hebben gekregen door combi van anticonceptiepil (en dus niet alleen de diane35 pil!) en één van de andere risicofactoren. Met alle gevolgen en invaliditeit tot gevolg

5. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Als je deze documentaire hebt gezien, wil je deze pil echt niet meer slikken. En inderdaad, ook derde en vierdegeneratiepillen brengen flinke risico's met zich mee, dus de nu populair wordende Yasmin is net zo'n riskant alternatief.

6. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Ik ken 1 van die vrouwen die er aan overleden is... :( Mijn advies zou zijn, stop er mee. Het is inderdaad russisch roulette en veel erger /gevaarlijker dan de artsen het voordoen komen. Roken en de pil is helemaaaal gevaarlijk.

Ik persoonlijk vind het heel erg dat dit bij heel weinig vrouwen bekend is en dat er bepaalde contracten gesloten zijn met medicijnfabrikanten waarmee ze elkaar lijken te 'beschermen'.

7. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
  8. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Misschien stom maar wat is een derde of vierde generatiepil?
    Hoe weet je welke daar bij horen?

9. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
  10. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    #10 Maria999, 25 okt 2013
    Laatst bewerkt: 25 okt 2013
    Derde generatie: Marvelon, Mercilon, Femodeen, Meliane, Minulet.
    Vierde generatie: Yasmin, Yaz, Diane 35.

Je ziet dus dat overstappen van Diane naar een andere pil uit bovenstaande rijtje weinig zin heeft, want al deze pillen hebben een samenstelling die de kans op trombose verdubbelt ten opzichte van de eerste en tweede generatie-pillen.

De hoogleraar die aan het woord kwam, noemde de Microgynon 30 als de veiligste pil die verkrijgbaar is. Met deze pil is er nog steeds een verhoogd risico op trombose, maar dat is dus aanzienlijk minder groot dan bij bovenstaande pillen.

Verder is het zo dat je absoluut niet mag roken als je de pil slikt, omdat dat het klontereffect wat de pil heeft enorm versterkt. Dus of stoppen met je pil en een spiraaltje nemen/condooms gebruiken, of stoppen met roken.

En als je trombose, beroertes, infarcten of embolieën in je familie hebt, krab dan nog eens flink achter de oren, want dan zou het zomaar kunnen dat je een erfelijke stollingsafwijking hebt waar je tot dusver nog niets van hebt gemerkt. Als je dan de pil slikt, ben je een wandelende tijdbom.

11. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    En laat je niet van de wijs brengen door geruststellende statistieken waar je huisarts mogelijk mee zal komen, want wat sinds de uitzending van gisteren als een paal boven water staat, is dat de honderden slachtoffers (trombose, herseninfarcten en longembolieën) en tientallen doden tot maart dit jaar NIET blijken te zijn gemeld zijn bij de instanties. Deze honderden gevallen zijn dus (nog) niet in de statistieken verwerkt waar artsen tot dusver mee schermden.

12. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Klopt!
    Merk het hier on de praktijk om me heen. Zelf in 2005 een herseninfarct gehad. Was kerngezond, geen stollingsafwijking of andere onderliggende oorzaak. Mogelijk oorzaak: combi pil (marvelon) en roken (nu is roken uiteraard mega slecht voor je dus ook dom van mezelf).
    Wist alleen niet dat je bijwerkingen van medicijnen kon melden. En veel mede lotgenoten dus ook niet! Zelf pas onlangs bij lareb melding gedaan, ken er velen die dat (nog) niet gedaan hebben. Heb ook lang getwijfeld het te melden, aangezien artsen de oorzaak niet onomstotelijk vast konden stellen.

En zo zullen er dus vele gevallen zijn.

Als je ooit eens een jonge vrouw hoort die een herseninfarct oid heeft gehad....... Meestal als mogelijke oorzaak de pil. Ik ken er nu helaas te veel die dit al is overkomen. En nee, de meesten komen er niet ongeschonden uit en zijn getekend voor het leven.

13. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Dank je maria999. Heb zelf vanaf mijn 12 tot 22e mercilon geslikt, gelukkig goed gegaan, heb ook gerookt van 14 tot 18 maar vond dat zelf een enge combi. Dus maar gestopt ,et roken :)
    Nu de microgynon, ik blijf het een beetje eng vinden omdat zowat mijn halve familie herseninfarcten heeft gehad, bah..

14. dekilene

dekilene Niet meer actief

Pffff wat ben ik even blij dat ik gestopt ben met de pil.
    Ik had ook de 4e generatie pil yasmin. Altijd geslikt ook voordat ik me eerste kindje kreeg..
    Ik heb nu de neppe variant van de migogynon maar durf hem nog steeds niet intenemen.. iets houd mij tegen...

15. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Als je halve familie herseninfarcten heeft gehad zou het echt heel goed kunnen dat je erfelijk belast bent. Dan is, welke generatie dan ook, de pil levensgevaarlijk voor je. Wil je niet bang maken maar denk niet 'dat overkomt mij niet' want juist in jouw situatie moet je extra voorzichtig zijn!

16. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Wat vreselijk voor je, Juudje. Ik denk dat je gelijk hebt en dat nog lang niet alle slachtoffers zich gemeld hebben. Ik hoop toch echt dat velen van hen dat alsnog doen. Heb je restverschijnselen? En misschien een rare vraag, maar waar heb je lotgenoten ontmoet? Je mag me ook pb'en. Dat zou ik erg op prijs stellen.

17. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    AnneThamar, ik ben geen arts, maar ik zou op zoek gaan naar een alternatief. Bespreek dit goed met je huisarts, laat een stollingsonderzoek doen eventueel. Maar ik zou het risico niet nemen als ik jou was.

18. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Je hebt pb ;)

Restverschijnselen: de onzichtbare gevolgen. Mensen die met hersenletsel te maken hebben weten dan wel wat ik bedoel.

En annethamar: zou zéker eens in gesprek gaan met je huisarts! Beter voorkomen dan genezen in dit geval. Zeker gezien je familiegeschiedenis.

Dekilene: als je twijfelt zou ik zeker niet meer beginnen aan de pil. Informeer eens goed naar andere vormen van anticonceptie, wellicht is er iets anders waar je je wel prettiger bij voelt.

Nog even over het onderwerp: grote 'grap' is dat ik altijd mijn twijfels heb gehad bij de pil. Heb altijd gezegd dat ik wel benieuwd was of er niet na járen van pilslikken door vele, vele vrouwen er niet ineens naar voren zou komen dat er toch wel ernstige bijwerkingen zijn bij deze vorm van anticonceptie. De medische wereld kan natuurlijk pas na jaren van gebruik in de markt zien wat de lange termijn effecten zijn. Langzaamaan komen die effecten nu dus ook naar boven......
    Het is alleen zo jammer dat de pil zo'n makkelijke en beteouwbare vorm van anticonceptie is..... Dat heeeft mij er destijds altijd van weerhouden naar iets anders over te stappen. Maar helaas worden mijn vermoedens van toen wel steeds meer waarheid.

19. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Dank je, Juudje. Daar ben ik heel blij mee. Ik ga er morgen uitgebreid op reageren.

En ik denk dat je gelijk hebt, over de nadelen van de pil. Alleen al wat de Diane betreft zijn er sinds begin dit jaar 700 nieuwe meldingen gekomen bij het Lareb. Daar zijn, naast de 27 doden, ook honderden (!) gevallen van longembolie en infarcten bij. En dat zullen nog steeds niet alle gevallen zijn. Niet iedereen kijkt naar Zembla, luistert naar Argos of leest een krant. Bovendien zullen er ook nabestaanden zijn die echt niet weten of de overledene de Diane slikte. Dat zou je echt in het dossier moeten nazien. Ik denk dat deze kwestie nog een staart krijgt. En ik vrees dat andere 'nieuwe' pillen ook meer slachtoffers maken dan we nu weten.

20. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

5 jan 2012
    4.525
    2
    36
    Juud, je hebt pb!

Deel Deze Pagina