Ammoniak in bakkerij

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door linda26, 15 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linda26

linda26 Bekend lid

11 dec 2007
    760
    0
    16
    Hoi. Ik werk in een bakkerij en ben aan het proberen zwanger te worden van onze tweede. Nu werk ik hier nog niet zo heel lang, maar er worden regelmatig eierkoeken gebakken en wanneer deze uit de oven komen is de hele bakkerij vergeven van de ammoniak lucht. Je kan dan niet eens normaal inademen, dit zeggen ook andere collega's.
    Elke keer als ik gewerkt heb en er zijn weer eierkoeken gebakken (en dit is dus elke week) zit ik 's avonds met vreselijke hoofdpijn.
    Dat is nog niet het ergste, maar ik ben bang dat wanneer ik straks (hopelijk) zwanger ben, dat het schadelijk is voor de kleine.

Wat moet ik hier nou mee? Ik kan moeilijk vragen of ie z'n hele bakschema om wil gooien omdat ik zwanger wil worden :(

Iemand die weet of dit schadelijk is? (lijkt me wel) En hoe ik dit op zou kunnen lossen? Ik weet niet zo goed wat ik met de situatie aan moet.

Alvast bedankt voor het meedenken!

2. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Is dat sowieso wel een gezonde situatie? Ik zou eens navragen of het wel oke is dat jij steeds met hoofdpijn thuis zit.
    Vreemd trouwens, er zit toch geen ammonia in eierkoeken?

3. linda26

linda26 Bekend lid

11 dec 2007
    760
    0
    16
    Het lijkt me idd zowizo al niet gezond nee. Ammoniak word aan eierkoeken toegevoegd om ze beter te laten rijzen, als een soort zout. Bij hitte (in de oven) komt die vreselijke ammoniakgeur vrij. Zodra je dus de oven opentrekt sla je stijl achterover.

Ik vind het echt een rotsituatie want ik werk daar nog maar een paar maanden en ik vind het verder leuk werk.

4. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    gatverdamme, er zit dus gewoon ammoniak in eierkoeken! Bleh vies idee zeg...

5. katja00

katja00 Nieuw lid

26 feb 2009
    3
    0
    0
    Linda26,
    In eierkoeken zit geen amoniak maar amonium!
    Werk zelf in een bakkerij en de lucht kan geen kwaad,heb zelf ook zwanger rond gelopen en gezonde kids gekregen!
    De lucht is wel goed voor een verkoudheidje haha;)

6. Emmy X

Emmy X Bekend lid

18 nov 2008
    895
    0
    0
    Wat Katja al zei, het is ammonium.
    Hier even wat meer info erover van een website.

Ons lichaam produceert per dag ongeveer 4000 mg ammonium. Ammonium komt van nature voor in lage concentraties in zowel grondwater als oppervlaktewater. In grondwater is de concentratie meestal lager dan 1 mg/l. In zeeklei, rivierklei en laagveengebieden kunnen de concentraties oplopen van 2 tot 16 mg/l door de afbraak van organisch materiaal. Hoge concentraties ammonium in het oppervlaktewater kunnen een indicatie zijn van verontreiniging met menselijke of dierlijke uitwerpselen. Vooral in gebieden met veel veehouderij kunnen hoge concentraties ammonium in het oppervlaktewater voorkomen. Door verdamping komt het vluchtige ammonium vrij in de atmosfeer en draagt zo bij aan het verschijnsel zure regen. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij de productie van kunstmest, veevoer, vezels, plastics, explosies, papier en rubber. Blootstelling aan ammonium vindt plaats door aanwezigheid in lucht en voedsel. Ammonium is een natuurlijk bestanddeel in veel voedingsmiddelen. Daarnaast worden kleine hoeveelheden ammonium aan etenswaren toegevoegd als stabilisator, smaakmaker of gistingsmiddel. De totale dagelijkse inname van ammonium wordt geschat op 18 mg.

7. linda26

linda26 Bekend lid

11 dec 2007
    760
    0
    16
    Bedankt voor jullie antwoorden! Het belangrijkste is dat het geen kwaad kan bij de kleine, maar het blijft een klap in je gezicht als de oven open gaat!

8. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    klopt inderdaad ja,de geur komt overeen met amoniak,maar het is dus geen amoniak.
    ik werk zelf ook in een bakkerij en de lucht die dan vrij komt is niet schadelijk,zou dat wel zijn,dan zou je het volgens mij geeneens kunnen eten..
    onze eierkoeken zijn heerlijk,en voorla nu ik zwanger ben,het vult goed,en is gezond.....

9. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg

bij ons in de bakkerij wordt op het moment dat de oven piept de afzuiging op vol volume aangezet,je ruikt het dan nog wel,maar niet zoals jij schrijft als een klep in je gezicht.
    ik weet niet of dat bij jullie wel of niet het geval is dat de afzuiging aangaat??

Deel Deze Pagina