Ach mijn zoon was 5200 gram en nog geen 38 weken onderweg. Ik vind het dus normaal haha. En ook hier trouwens lang leve de ks!
Mijn zus is thuis bevallen van een kindje dat maar net iets kleiner was dan deze reuzenbaby. Gewoon thuis dus, zonder scheuren
Vrienden van me hebben 3 kids gehad, allemaal rond de 10-11 pond en rond de 56 a 58 cm. En allemaal natuurlijk en geen diabetes
Mijn opa was ook vrij groot...11 pond Zijn moeder ( overgrootmoeder) had trouwens zwangerschapssuiker
Waarom is dat onverantwoord dan? De grootte van de baby en de zwaarte van de bevalling hoeven echt niet met elkaar te maken hebben hoor. Sommige vrouwen hebben het met kleine & lichte baby's veel moeilijker dan andere vrouwen met een zware baby. Mijn broer was ruim 10,5 pond, gewoon natuurlijk geboren en echt geen problemen of complicaties hoor.
Waarom onverantwoord? De vrouwen in onze familie baren blijkbaar allemaal "zwaardere" baby's (van 3900 gram tot 5700 gram en daartussen) en stuk voor stuk zijn dit ongecompliceerde bevallingen geweest. Meerdere zelfs thuis en zonder ingrepen en zonder scheuren of knippen. Daarentegen heb ik meer dan genoeg vriendinnen die bevallen zijn van kindjes van amper 2500 tot 3000 gram en die écht afschuwelijke bevallingen hebben gehad. Totaal rupturen, spoed keizersnede, inknippen, vacuümtang enzovoort. Mensen moeten zich niet zo blind staren op het gewicht van een baby, naar mijn idee zijn er andere factoren die veel meer meespelen bij het hebben van een "fijne" bevalling. Is het lichaam er klaar voor (mijn inziens de belangrijkste), voelt de moeder zich goed/op haar gemak, de bouw van haar lichaam, luisteren naar je lichaam ten tijde van de bevalling, de kennis/kunde van de verloskundige én zeker ook de tijd die de verloskundige " over heeft" om de bevalling te begeleiden.
Natuurlijk wisten de artsen wel dat ze zwangerschapsdiabetes had, anders zou ze geen speciaal team krijgen. De medische verzorging is goed hoor, hier in Duitsland. Zou nooit willen ruilen met Nederland. Ik vraag me af of ik haar misschien heb zien lopen. Ik was vorige week in Leipzig