pepernoten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door spruitjes, 6 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ik heb ze laatst gegeven. Eigenlijk zonder erbij na te denken. Maar ging prima. Ze is nu 21 maanden!

2. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Dochter is 22 maanden en eet af en toe wel kruidnootjes. Gewoon hele. Nooit aan gedacht om ze door de helft te doen. Tijdje terug vond ze ze nog een beetje hard, maar nu wou het prima.
    Het enige wat ik een hele poos eng heb gevonden is appel. Daar heeft ze zich een hele poos in verslikt, maar dat wil nu ook goed.

3. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Kruidnoten smelten toch gewoon? Dochter heeft ze nog niet gehad (16 maanden), maar ik zou daar geen moeite mee hebben. Echte pepernoten zijn heel taai en smelten denk ik niet weg in de mond en dochter heeft nog geen kiezen, dus daar zou ik wel wat voorzichtiger mee zijn. Die zou ik in 4en snijden als een druif denk ik.

4. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Zoals eerder al gezegd is, zit het gevaar van druiven en tomaatjes niet alleen in de vorm (rond), maar ook in de zachtheid. Deze vruchten veren een beetje mee, waardoor ze volledig de luchtpijp kunnen afsluiten en er geen gaatje meer overblijft waar eventueel lucht langs af kan stromen als het vast komt te zitten. Omdat het zo vast komt te zitten en meeveert, is het ook bijna niet meer uit de luchtpijp de krijgen.

Dat is met een pepernoot (kruidnoot) niet het geval. Ze zijn niet volledig rond en hard, waardoor het risico op verstikking veel kleiner is.

Bij ons worden gewoon pepernoten gegeten, druiven en tomaatjes worden wel altijd doorgesneden. Pepernoten waren het favoriete koekje toen mijn oudste nog maar 1 jaar was. Hij heeft wel tot aan Pasen pepernoten gegeten ;)

5. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    yoshua krijgt af en toe 1 kruidnoot. hij hapt ze af en neemt dus mini hapjes. hij kan zo 5minuten over een kruidnoot doen. hij zit dan wel in de kinderstoel.

6. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Hier heeft hij al aardig wat kruidnoten achter z'n kiezen 😁 Evt zelf eerst een hapje eraf bijten.. hij was er na een paar pepernoten ook wel klaar mee omdat ze zo hard zijn...

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.816
    19.122
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ze zijn minder gevaarlijk dan druiven en kerstomaatjes, wat verslikken betreft. Toch liet ik ze vroegah wel echt een hapje nemen van een pepernoot, zodat hij meteen doormidden was.

Als je je zorgen maakt, zou je ook baby-pepernoten op tafel kunnen zetten (beter bekend als schuddebuikjes ;))

8. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Een tip voor een wat gezondere versie van de pepernoot. Super makkelijk recept en je kunt ze zo groot, klein, rond of vierkant maken wat je zelf wilt. Mijn zoon eet deze het hele jaar door. ;) ik maak ze buiten de sinterklaastijd gewoon in de vorm van koekjes. Dit recept ben ik tegengekomen doordat hij gewone tarwe minder goed verdraagt.

Op de site staat ook een recept voor heerlijke speculaas. En ook zo verrekte makkelijk!

Gezond leven van Jacoline: Volkoren spelt pepernoten

Deel Deze Pagina