Kun je zoute haring -vers gekocht op de markt- een dagje bewaren en dan opeten? Heb ik namelijk gedaan en maak me nu best wel zorgen over listeria... En zo lekker was die haring niet eens!
Ik heb dit toevallig een paar maanden geleden nagevraagd bij de visboer. Een haring kan je max. 1 dag bewaren, daarna is ie niet meer goed (tenzij je 'm vacuum laat verpakken). Je moet 'm wel gekoeld bewaren. Erg goed trouwens tijdens je zwangerschap, haring. En lekker!
Uhm ik heb begrepen van de dieetiste dat je helemaal geen verse haring mag?! Ik ben dol op haring en kon het niet goed vinden op internet en ze gaf aan dat je het beter niet kon doen ivm de listeria bacterie en de meeste haring nu ook niet vers is. Ze gaf me als tip om te wachten tot het vlaggetjesdag is dus de nieuwe haringen weer komen. Dat ik dan verse heb en die je nu bij de visboer krijgt zijn al tijdje opgeslagen. ??????
Nou, mijn persoonlijke ervaring met diëtisten is dat zij ook niet alles weten. Mijn diëtiste wist me een lading onzin te verkopen in ieder geval. Volgens haar was rundergehakt te vet om te eten (als het aan haar lag at ik alleen maar kipfilet), gember was gevaarlijk voor zwangere vrouwen (vandaar dat gember thee wordt aangeraden bij zwangerschapsmisselijkheid ), aspartaam is helemaal niet slecht voor je (hierover kunnen meningen verschillen, maar ik gebruik geen aspartaam en toch wilde ze dat ik dat ging gebruiken ) en zo nog veel meer. Zoute haring is geen probleem om te eten (nagevraagd bij VK, gyn, kraamverzorgsters) en sowieso is het vers het lekkerste qua smaak. Daarnaast erg gezond tijdens je zwangerschap, want het is een vette vis. Goed voor de groei en ontwikkeling van je kindje, vooral in het laatste trimester. Lekker haring happen dus!