Hoi lezers, mijn baby is 15 weken en groot. Dus hij heeft ook vaak honger Hij krijgt flessen van 180 + 6 schepjes, 200cc ongeveer dus per fles. Hij heeft een week of 3 geregeld 6 van deze flessen gedronken, omdat hij vroeger in de nacht extra kwam. Volgens CB zie je dat vaker bij kinderen van bijna 4 maanden die bovenin de groeicurve zitten. Nu komt hij weer geregeld uit op 5 flessen, maar helaas is zijn 1e fles altijd ergens tussen 3.00 en 5.00 uur. Hij drinkt alle flessen tot de laatste druppel leeg en heeft dan 's nachts dus ook echt honger. Prima, maar zou zo fijn zijn als die tijd wat opschuift De laatste fles zit ergens tussen 19.00 en 21.00, ligt eraan hoe vroeg zijn dag begint zeg maar. Als we hem na die 5e fles nog een keer wakker maken dan komt hij net zo goed midden in de nacht of zelfs eerder, dus dat lijkt geen effect te hebben. Maar hij redt het dus niet om tot een uur of 6.00 te slapen. De reden waarom ik dit hier op het forum schrijf is omdat ik niet zo'n goed gevoel heb bij langere periode 6 grote flessen. Dan krijgt 1200 cc binnen, voor even prima, maar structureel lijkt me veel. CB zegt dat ik naar mn kind moet kijken. Flessen van 210/7 hebben we geprobeerd, die drinkt hij op maar hij lijkt daardoor last van zijn buik te krijgen (ik neem dus aan dat dit teveel melk is in 1x) Daarnaast krijg ik adviezen als rijstebloem in de laatste fles, nu al starten met fruit/groente. Deze adviezen komen vanuit mijn omgeving, CB gaf ook aan bij 4 maanden direct met bijvoeding te starten gezien zijn honger. Overdag zit er ongeveer 4 uur tussen de flessen, soms meld hij zich na 3-3,5 uur. Wat is wijsheid? De oudste hier met 4 maanden begonnen, dat ging prima. Zoontje is nu echter 3,5 maand, kan ik nu al beginnen of is 4 maanden echt de ondergrens? We doen nu 20cc extra water in de flessen, en hij drinkt alles op. Forte voeding niet geprobeerd, heeft ook niet de voorkeur aangezien de oudste daar enorme krampen van kreeg en zoontje nu ook nog weleens last heeft van zijn buik. Switchen van voeding doe ik sowieso liever niet ivm darmen. Maar wellicht is het toch een idee om de laatste fles forte te doen?
Bijvoeding is in het begin niet meer dan een paar lepeltjes per dag, dus dat zal niks uitmaken voor de honger. Daar komt bij dat melk het eerste jaar sowieso de hoofdvoeding is. Verder is 4 maanden echt de ondergrens om darmproblemen (op latere leeftijd) te voorkomen. Kun je niet vaker kleinere flesjes geven ipv telkens in 1x een plons melk waarvan het maagje ook nog opgerekt wordt (waardoor dus de honger alleen maar zal toenemen)? En inderdaad: hoe lang doet hij over een flesje?
Flesje duurt netjes 20-25 minuten, dat is het probleem niet. Meer kleinere flessen is ook geen optie, want hij is niet tevreden na een kleinere fles en daarnaast ga ik hem niet wakker maken om een flesje te geven
Hier dronk hij op die leeftijd ook 5 flessen van 180+6 om 5.00/9.00/13.00/17.00/21.00. Soms kwam hij inderdaad 's nachts nog een keer, dan gaf ik 150+3 en dan de middelste 3 flessen 180+5, dat pikte hij meestal prima.
Met 17 weken kun je vaste voeding geven, voor die paar weken nog zou ik me niet te druk maken over te veel flesvoeding. In het begin zullen het inderdaad maar een paar hapjes zijn, maar je hebt best kans dat hij gauw de smaak te pakken krijgt en dan zal er waarschijnlijk wel een fles af gaan. Als je forte wil uitproberen zou ik dat in eerste instantie overdag doen, als hij er last van heeft is overdag minder onaangenaam dan midden in de nacht.
Voor bijvoeding is 4 maanden, dus 17 weken, de echte ondergrens. Eerder starten vergroot de kans op voedselallergien. Daarnaast vullen die hapjes vrijwel nooit voldoende ter compensatie. In nl kennen we de 1L grens en ik ben daar toch ook wel voorstander van, in be kennen ze die regel niet. Wel denk ik dat nu bijvoeding starten grotere gevolgen kan hebben dan over de 1liter fv. Ik zou niet de laatste fles forte doen. Mocht hij dan krampen krijgen ben je in de nacht in de weer. Wel is forte voeding een optie. Wat je zou kunnen doen is de eerste fles overdag eens dit geven; 180cc water, 4 scheppen normale voeding en 1 schep forte. Dan geef je dus 180/5, dit kan je 5x geven. De schep forte geeft, hopelijk, extra vulling en als hij het tot de volgende fles uithoud en geen krampen krijgt kan je dit dus probleemloos geven. Mocht je merken dat dit niet voldoende is kan je de fles erna ervoor kiezen om of 180/200cc water 5 scheppen standaard en 1 schep forte of om 180cc water, 3 scheppen normaal en 2 scheppen forte te doen. Krijgt hij wel krampen, beslis of je het nog even de tijd kan geven en ga niet uitbreiden. Of kies ervoor om in 1x volledig over te stappen naar forte om het dan uit te zitten. Heel soms werkt dit beter.
Fijne tips, dank je! Morgen hebben we controle bij de kinderarts, ik wacht even af wat zij ervan zegt. Maar ga jouw verhaal morgen zeker nog even goed doorlezen en kijken of ik er wat mee kan.