Pepti/ max hoeveelheid

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door heppiedepeppie, 10 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Vanwege KMA heeft mijn zoontje Pepti.
    Nu groeit Lucas erg hard, zowel in de lengte als gewicht. Hij zit dus nu al op de max. voeding van 30 schepjes/ 1 liter. Daar voegen we nog 2 schepjes Nutriton aan toe vanwege reflux.

Maar nou zit ik met het volgende dilemma. Lucas zit in een sprongetje/ heeft erin gezeten en kwam de laatste dagen 's nachts weer. Hij kon dan alleen getroost worden met een fles. Dan gaf ik hem 150/4 met 2 schepjes Nutriton.

Nu slaapt hij weer door de laatste dagen, maar ik houd hem bijna niet meer tevreden met 5x180/6 en hij wordt ook iedere ochtend om 6 uur alweer wakker. Dus willen we de laatste fles verhogen naar 210/7.
    Daarom heb ik de flessen overdag gevuld met 5,5 schepje ipv 6. Dat scheelt dan 2 scheppen overdag waardoor ik er 's avonds 1 extra kan geven. Maar dan krijgt hij dus nu 4x180/5,5 en 1x 210/7.

Nu heb ik een aantal vragen:
    1. Is Pepti echt lichter verteerbaar en geldt daar de max van 30 schepjes / 1 liter ook voor?
    2. Veel meiden hier op het forum zeggen dat 210/7 echt te veel is voor een kleintje van 4 maanden. Is dat ook echt zo want ik wil mijn mannetje ook niet overvoeden. Hij drinkt het overigens zo leeg en lijkt er geen moeite mee te hebben.
    3. is het erg als ik over de liter heen ga wat vocht betreft, als ik niet over de 30 schepjes kom?
    4. Mochten we straks met Rijstebloem mogen beginnen van de KA, moeten we dan nog steeds Nutriton gebruiken of heeft dat hetzelfde effect? (dan kunnen we net zo goed niet over stappen op rijstebloem als het alleen om de vulling gaat).

Oh voordat ik het vergeet te zeggen: we mogen lucas nog niet bijvoeden van de KA tot de volgende afspraak omdat het nog niet helemaal duidelijk is of de Pepti sterk genoeg is of dat we toch over moeten naar Neocate.
    Dus we moeten nog een week overbruggen....

Sorry voor mijn vele vragen, misschien kunnen jullie me advies geven!

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    1. Qua voedingswaarde is Pepti vergelijkbaar met andere voedingen. Maar doordat de eiwitten voorbewerkt zijn kan dit misschien net wat minder zwaar vallen als een standaard flesvoeding. Ook is een hypo-allergene flesvoeding vaak wat dunner na bereiding daarom is het goed om het drinktempo in de gaten te houden, dat dit niet te snel gaat (in verband met het verzadigingsgevoel). 15-20 minuten is een goed drinktempo.
    2+3. Er zijn wel meer kindjes met 4 maanden die een fles van 210/7 krijgen. Sommige kindjes krijgen dan in plaats van 5 x 200 ml (180/6), 4 flessen van 235 ml (210/7). Dit kan per kindjes verschillend zijn. Het belangrijkste is dat je kindje tevreden is en goed groeit. 1 liter klaargemaakte flesvoeding is wel de maximale hoeveelheid (30 schepjes), evt wat extra water kan/mag wel. Dit helpt ook voor tijdelijk een wat voller gevoel.
    4. Wanneer je rijstebloem toevoegt wordt het geheel ook dikker. Je hoeft dan waarschijnlijk geen jbp meer toe te voegen. Alleen is het advies om rijstebloem max 1-2 keer per dag bij een flesje te doen. De andere flesjes heb je dan nog wel jbp nodig.
    Mocht je verder nog vragen hebben laat het gerust weten!
    Groetjes Angelique

3. heppiedepeppie

heppiedepeppie Fanatiek lid

6 apr 2011
    3.296
    1
    0
    leerkracht
    Eindhoven
    Bedankt voor je reactie!

Vannacht is hij weer wakker geworden nadat hij om 23 uur een fles van 210/7 heeft leeggedronken dus volgens mij maakt het niets uit of we hem een fles van 180 of 210 geven voor het doorslapen.

Zouden we er eventueel een extra schepje JBPM doorheen mogen doen? Nu krijgt hij 2 schepjes...

Mbt de rijstebloem...ik begrijp dat dit gebruikt wordt om een verzadigder gevoel te geven, maar dat doen de JBPM toch ook? Dus eigenlijk heeft dat dezelfde werking? Dan maakt het niet zoveel uit denk ik wat we gebruiken?

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi,
    Een extra schepje johannesbroodpitmeel heeft alleen zin wanneer je zoontje nu sneller drinkt dan 15-20 minuten. Zo niet, dan zal het voor de verzadiging waarschijnlijk geen verschil uitmaken.
    Johannesbroodpitmeel is een verdikkingsmiddel maar zorgt niet direct voor meer verzadiging. Alleen wanneer een kindje te snel drinkt en daardoor de zuigbehoefte niet goed bevredigd wordt kan het toevoegen van johannesbroodpitmeel ervoor zorgen dat kindjes rustiger gaan drinken en daardoor de zuigbehoefte bevredigd wordt.
    Rijstebloem daarentegen zorgt wel voor meer verzadiging. Alleen is het advies om dit niet bij iedere fles erbij te doen omdat het ook zorgt voor meer calorieen (jbp bevat geen extra calorieen).
    Groetjes Angelique

Deel Deze Pagina