Pepti voldoende?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Moeders1008, 5 okt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moeders1008

    5 okt 2023
    5
    0
    1
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    Onze knapperd is inmiddels 8 weken. Na 4 weken merkten we dat ze heftig reageerden op borstvoeding, nadat het na enkele tips niets beter leek te gaan maar erger werd zijn we op fv overgegaan. De eerste 2 weken gingen best prima, daarna werd het een stuk minder. Haar darmen borrelden constant, veel onrust en andere kwaaltjes. We zijn toen mede op advies vd huisarts overgestapt op Pepti. Hier zijn we nu 2 weken mee bezig. Eerst leek het te helpen, rustiger, overdag meer in eigen bed willen slapen, darmen rustiger, niet meer zo onrustig in slaap vallen, rustiger tijdens voeden. Nu sinds een aantal dagen lijkt het minder te worden.

    - s ochtends niet meer blij wakker maar meteen huilen
    - overdag steeds korter slapen, eerst was de speen in haar mondje doen voldoende maar nu vaak ook niet. Daarnaast beweegt ze heel onrustig met haar hoofd en soms huilt ze hierbij maar niet altijd.
    - s nacht vaak rond 4 of 5 uur wakker, dan laat ze veel scheetjes en is mega onrustig (net als hierboven). Eerst geven we voeding, maar het is niet zo dat ze honger heeft. We maken haar om 7 uur wakker om te eten.
    - steeds vaker weer de hok
    - vaak gebalde vuistjes
    - tijdens voeden meer overstekken en huilen
    - ze lijkt haar voeding soms wat weg te slikken of ze spuugt wat, maar is minimaal

    Ik ben benieuwd of iemand hier ook ervaringen mee heeft en tipt heeft? Wij moeten woensdag naar cb en hopen dan een verwijzing te krijgen.

    alvast tnx
     
  2. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.564
    1.712
    113
    Ja ervaring mee. Pepti lijkt soms in het begin wat te helpen maar het is verknipt koemelkeiwit en dus kan je baby er nog steeds op reageren. Ook al lijkt het even beter te gaan. Bij ons was Pepti net zo erge drama als gewone Nutrilon. Uiteindelijk Neocate gegeven en direct alle klachten blijvend weg gegaan!
     
    Sado vindt dit leuk.
  3. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.039
    14.305
    113
    Geen signalen van verborgen reflux? Dat wil ook nog wel een etter zijn namelijk.

    Vooral rechtop willen zijn en niet plat liggen, veel hikken, opvallend slikken tussen voedingen door (hoeft niet noodzakelijkerwijs uit de mond te vloeien), tegen de klippen op drinken (om te blussen) en uiteindelijk drinken weigeren want zere keel.

    Bij G leerde we t kennen, bij R zaten we volle bak in de anti-reflux modus maar uiteindelijk moest daar alsnog de originele nexium aan te pas komen (de immitatie versie die we ongevraagd tussendoor kregen deed 0,0). Gillen krijsen, you name it.
     
  4. Moeders1008

    5 okt 2023
    5
    0
    1
    Vrouw
    Ja we denken ook dat ze dit misschien heeft, maar omdat ze ook zoveel darmkrampjes had konden we beter eerst aan de Pepti, ook omdat ze s nachts opzich wel goed slaapt (behalve dat ze dus rond 4 of 5 uur krampjes lijkt te hebben en scheetjes laat) Het wegslikken enz leek ook echt minder te worden.
     
  5. Moeders1008

    5 okt 2023
    5
    0
    1
    Vrouw
    We gaan even kijken hoe ze morgen wakker wordt, vandaag heel erg onrustig en dan met cb bellen. Willen anders niet tot wo wachten en al graag een vervolgstap zetten en niet nog 1,5 week wachten.
     
  6. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    18.222
    15.807
    113
    Hier dezelfde ervaring. Na Pepti overgegaan op Nutramigen en daarmee verdwenen alle klachten definitief.
     
  7. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.039
    14.305
    113
    T kan hand in hand gaan, van krampjes naar reflux, reflux huilen (en daardoor boventallig lucht happen) daar weer krampjes van, van de krampjes huilen en daar maag weer onder druk van en weer reflux.

    Zou eerst stappen op die voeding, daar ben je al mee bezig en intussen de leefregels van reflux erbij pakken als je die nog niet kende. Daar doe je geen enkel kind kwaad mee ongeacht ze wel of geen reflux hebben (dus nog niet indikken maar wel t boeren, rechtop houden na een voeding enzo), is t een refluxer dan helpt t allicht iets om wat meer rust te krijgen.

    Bij ons is t helaas zo ingeprogrammeerd dat ik ook niet normaal meer kan verschonen maar auto pilot rollend verschoon. :roflmao:
     
  8. Moeders1008

    5 okt 2023
    5
    0
    1
    Vrouw
    Ja we vinden het vooral bijzonder dat de klachten een aantal dagen weg waren en nu weer terug komen. De regels van reflux passen we al toe, hebben Dr Brown en een 0 speen omdat ze anders te gulzig drinkt. Boeren om de 10 minuten, ze zit zo goed als rechtop en houden haar rustig omhoog na de voeding.
     
  9. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.039
    14.305
    113
    Neuh dat kan wel, die darmen zijn nog aan t schakelen, tot zo ver de artsenuitleg.

    Maar in mijn logica ging t ook van "aha dit lijkt me wel de hoek". Zeker als de hoeveelheid lucht aan achterzijde niet in verhouding staat tot wat er mogelijk is via voorzijde.

    Pak voor boeren zekerheidshalve even een paar dagen achter elkaar dat je hier langer de tijd voor neemt. Wij hadden 30-45 minuten, uiteindelijk was 20 voldoende maar bleef ik gewoon half uurtje "verplicht kroelen". Dan heb je daar in elk geval geen verborgen boeren hangen die kunnen pesten, soms moeten de belletjes nog ff bundelen.

    Je hebt nog wat opties om te overbruggen:
    • buikmassage
    • tegendruk
      • vlieger op je arm
      • je benen optrekken en de kleine met buik tegen je bovenbenen en hoofdje op je knieën rusten (nek wel ondersteunen) en via rug buikmassage geven (let op dat je de goede kant op draait dan))
    • Kip kep woller (soort hitte pitje met gradzaad er in, bedoeld voor de kleinsten)
    • Fietsen met de beentjes
    • Cirkel bewegingen met de beentjes (ff nakijken welke kant je op moet draaien, je wilt met de darmrichting mee)
    • Speen (soppen verzacht buikpijn)
    Daarnaast zijn er nog middelen als infacol en de kruidvat darmkrampjes olie. Het zijn inerte vloeistoffen (worden niet opgenomen) maar de meningen er over zijn wel verdeeld. Bij G hielp de infacol wel, heeft ook meerdere pogingen gekost om die er weer af te krijgen. Bij R hielp infacol niet, die kreeg er last van (zit ook een sinaasappelsmaak aan) de darmkrampjes olie van de kruidvat deed t dan beter maar die vonden we qua werking niet zoveel toevoegen dat we die gewoon maar gestopt zijn. Hij heeft m ook niet gemist, in tegenstelling tot G daar ging gewoon t dak er vanaf toen we de infacol wilden stoppen. Ik zou m bij jullie wel in de eerste plaats zoeken in de voeding, maar mocht je er om wat voor reden niet (helemaal) uitkomen dat spul bestaat ook nog.

    Dr zijn ook nog buikjes olieën zag ik destijds. Nu ben ik wel van de afdeling homeopathie maar daar haakte ik ook af. Gewoon basis baby huidolie (neutral ofzo) en wat ronddraaiende beweging is prima voldoende, hoef je geen cocktail aan oliën op een teer huidje voor te smeren.

    Mja, blijft een zoektocht en de doorlooptijden duren altijd langer dan je eigenlijk zou willen. Niks zo zielig als een kleine hummel met buikpijn en ruilen kan je niet, hooguit zijn en dichtbij blijven.

    Hopelijk snel t euvel te pakken en misschien kan je nog wat met bovenstaande.
     
    Moeders1008 vindt dit leuk.
  10. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    18.222
    15.807
    113
    Dat kont echt héél veel voor bij baby’s met kma. Pepti lijkt in eerste instantie te helpen, de klachten verdwijnen, om vervolgens weer terug te komen.
     
    Moeders1008 vindt dit leuk.
  11. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.894
    4.168
    113
    Hier ging het bij de jongste twee even iets beter na het overgaan op Pepti, maar daarna werd het weer net zo erg. We zijn toen overgegaan op Neocate.
     
    Moeders1008 vindt dit leuk.
  12. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.938
    3.358
    113
    Bij borstvoeding zijn de eiwitten ook al verknipt. Dus als je daar klachten had, is het meestal zo dat pepti niet voldoende is.

    Zou zeker een sterkere dieetvoeding proberen.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  13. Doortje25

    Doortje25 Fanatiek lid

    25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Over op Neocate, zelfs Nutramigen bevat namelijk nog melkeiwit. De reflux en krampjes komen waarschijnlijk ook door de reactie op koemelk. Het is het proberen echt waard. Baby's met kma drinken graag Neocate, baby's die het niet hebben weigeren vaak volgens mijn kinderarts.

    Verder een persoonlijke tip tegen de krampjes. Welk merk vitamine D geef je? Op aanraden van mijn zusje ben ik die van Laveen gaan geven ipv Davitamon en mijn zoon heeft nu geen krampjes terwijl de oudste 2 dat heel erg hadden. Dat zou dus ook nog verschil kunnen maken.
     

Deel Deze Pagina