Per dag 1200 mg Calcium? Dat red ik nooit!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Ytest, 6 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Aangeraden wordt per dag 1200 mg calcium binnen te krijgen tijdens de zwangerschap terwijl een glas melk er 300 bevat!

Dat red ik dus nooit, en calcium bruistabletten zijn door mijn HA afgeraden..

Hoe doen jullie dit? :)

2. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Ik neem zwangerschapsvitamines en daarnaast 2 zuivelproducten per dag. Dat moet genoeg zijn denk ik.

3. Mishur

Mishur Actief lid

22 mrt 2012
    446
    0
    0
    Leiden
    Calcium zit ook in groente, fruit, vis.. wacht, ik zoek t ff voor je op

4. Mishur

Mishur Actief lid

22 mrt 2012
    446
    0
    0
    Leiden
    De aanbevolen hoeveelheden calcium is gesteld op 700-1000 mg. per dag. Het ideale evenwicht Calcium:Fosfor = 2:1. Bij de gemiddelde Nederlander is dat echter 1:3. Dit komt met name door de hoge consumptie van zuivel (kaas en melk) en frisdranken (bevatten fosfor als conserveringsmiddel). Het lichaam is in staat calcium op te nemen in de botten indien er ook voldoende magnesium en eiwitten voorhanden zijn. Belangrijk hierbij is beweging en belasting van de botten én zonlicht. Hele dagen voor de TV en met de bus naar school is dus niet bevorderlijk voor de opbouw van stevige botten.
    Productenlijst
    Onderstaande lijst geeft enigszins een indicatie van de hoeveelheden calcium in verschillende producten, de getallen zijn in milligrammen per 100 gram vers product. Sommige producten bevatten calcium maar dit wordt om verschillende redenen niet of nauwelijks opgenomen. Deze producten staan niet op de lijst (je hebt er mbt de calcium inname niks aan)
    aardappel 8
    miso 80
    zoute haring 100
    makreel blik 175
    magere vis 20
    koolraap 80
    zonnebloempitten 100
    stroop 183
    zoete bataat 30
    bleekselderij 80
    broccoli 100
    hazelnoten 200
    bonen wit/bruin 37
    mosterd 84
    olijven 100
    chocoladevlokken 200
    mandarijnen 40
    abrikozen gedr. 90
    ovomaltine 120
    boerenkool 180
    rozijnen 50
    koolrabi 90
    chinese kool 125
    garnalen 200
    ketjap 60
    marmite 95
    tahoe 130
    amandelen 250
    bramen 60
    sojabonen 95
    eidooier 150
    sterrenkers 250
    groene kool 75
    tempé 100
    cacaopoeder 150
    vijgen gedr. 280
    knolselderij 80
    peren gedr. 100
    spinazie 150
    winegums 360

Over het algemeen kun je zeggen dat er veel calcium zit in: peulvruchten, soja en sojaproducten, noten, groenten, volle granen en gedroogd fruit.
    Melk en melkproducten (yoghurt, kaas enzovoort) bevatten veel fosfor. Hierdoor wordt calcium erg slecht opgenomen. Uiteindelijk leveren deze producten dus geen extra calcium op.
    Groenten met veel oxaalzuur (spinazie, rabarber, postelein) hebben meestal ook een hoog gehalte aan calcium. Oxaalzuur en calcium houden elkaar in evenwicht vandaar dat deze groenten dan ook geen extra calcium opleveren.
    Adviezen met betrekking tot de calciumopname
    Gebruik minder melk, kaas en frisdrank, deze spullen bevatten veel fosfor.

Eet meer groenten en fruit.

Hou de calcium-fosfor verhouding in de gaten.

Drink minder koffie (cafeïne).

Zorg voor voldoende vit D (zonlicht)

Zorg voor voldoende beweging.

5. Mishur

Mishur Actief lid

22 mrt 2012
    446
    0
    0
    Leiden
    Conclusie: veel winegums eten (haha, lijkt me ook niet goed). Maar maak je niet druk, je krijgt veel meer calcium binnen dan je denkt. Maar als je twijfelt, kun je natuurlijk altijd zwangerschapsvitaminen nemen.

Ik let zelf niet zoveel op de hoeveelheden en hou me er niet zo mee bezig, maar eet zoveel mogelijk gevarieerd en gezond.

6. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Heyyy Thnx! Zo kan ik het combineren, en idd in de vitaminen zitten ze ook! Dan kom ik al een stuk meer in de buurt ;)

7. Gespannen

Gespannen Bekend lid

14 jul 2012
    905
    3
    18
    In de zorg
    Noord-Holland
    Ik heb me er nooit druk om gemaakt.
    Drink al jaren geen melk of karnemelk meer (vind ik echt nie meer lekker). Toetjes eet ik minimaal.

Ik slik nu tijdens de zwangerschap wel gravitamon, hierin zit per tablet 200mg calcium. De rest zal ik uit mijn eten moeten halen. Komt vast goed.

8. Saga

Saga Fanatiek lid

10 jul 2012
    1.472
    0
    0
    N-Nederland
    Winegums word van vermalen botten gemaakt, daarom dat hoge calcium gehalte brrrrrr

Neem wel extra plak kaas en glas melk :D

9. Ytest

Ytest VIP lid

11 mei 2012
    13.444
    9
    38
    Inderdaad niet de al te fris idee ;)

Deel Deze Pagina