Sporten tijdens Zwangerschap

Discussie in 'Gezondheid' gestart door sumer93, 14 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sumer93

sumer93 Bekend lid

17 jun 2015
    690
    300
    63
    NULL
    NULL
    Ik weet niet of ik het op de juiste plaats vraag maar ik vraag me het een en ander af.

Ik ben nu 6 weken zwanger en ben lichtelijk sport verslaafd. Nu is mijn vraag zijn er dames die tijdens de zwangerschap door gesport hebben. en dan met name fitness.

Ik weet dat je rechte buikspier oefeningen moet vermijden en je goed naar je lichaam moet luisteren.

Maar o wat verlang ik naar een uurtje hardlopen.. iemand enig idee of dit gewoon mag en kan? en vooral of het niet schadelijk is voor de ongeboren baby aangezien je dan toch behoorlijk wat vocht verliest.

2. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Je mag gewoon blijven sporten, zeker als je het gewend bent. Met de buikspieren hoef je ook pas te gaan opletten vanaf een week of 14. Daarvoor is er nog niets aan de hand. Hardlopen kan sowieso geen kwaad. De regel is: Zolang het nog goed voelt kan het gewoon. Op een geheven moment merk je gewoon dat het niet meer prettig is (had ik vanaf een week of 29)

3. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    En natuurlijk goed eten en drinken maar dat is een open deur.

4. Logan

Logan Niet meer actief

Rechte buikspieren is ongeveer vanaf twaalf weken maar ik heb ze gelijk gelaten toen ik wist dat ik zwanger was.
    Gister heb ik toevallig fysio gehad voor mijn bekken en zij zei dat cardio (dus hardlopen) niet langer dan een halfuur 'mag', omdat je door de zwangerschap al wat warmer bent en je na een halfuur te warm word. Ik wist dit niet, maar ik ga er zeker opletten. Verder uitkijken met planken en opdrukken op de tenen. Als je je goed voelt kun je een hoop doen en als je je ergens niet goed bij voelt, pas je het aan.

Lekker blijven sporten, ik vind het ook heerlijk :).

5. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik heb bij de tweede tot het eind gefitnessed. Ik sloeg bepaalde apparaten over ivm mijn bekken en deed alles wat rustiger, maar vond het fijn om lekker de deur uit te zijn en voor mezelf bezig te zijn. Deze keer doe ik iets rustiger omdat het niet helemaal lekker loopt, maar probeer wel actief te blijven.

Er zijn speciale zwangerschapsgroepen. Daar kun je misschien extra begeleiding krijgen als je dat fijn vindt.

6. Loolaa

Loolaa Fanatiek lid

6 apr 2015
    1.770
    427
    83
    Gefeliciteerd met je zwangerschap!!!

Hardlopen kun je doen net zolang tot het goed voelt. Ik heb tot en met 24 weken nog hardgelopen. Ik kreeg toen last van vervelende druk in mijn buik. Dat was het moment om te stoppen voor mij. Ik kon toen nog wel badmintonnen en dat heb ik tot en met week 26 gedaan en toen kreeg ik diezelfde druk. Dus ook maar mee gestopt. Vervolgens ben ik een in een sportief gat gevallen. Ik deed wel dagelijks oefeningen, maar dat vulde het gat niet helemaal op. Sinds twee weken ga ik bijna dagelijks zwemmen en daar knap ik weer helemaal van op. En ik geef nog circuit bootcamps bij mij in het park. Uiteraard doe ik niet met alle oefeningen mee.

Zoals hierboven al geschreven, kijk uit met die buikspieren ivm het teruggroeien na de zwangerschap. Als je daar niet op let, krijg je zo'n geul. Dat wil je echt niet. Maar voor het hardlopen en andere sporten, kijk hoe lang het goed voelt. Op het moment dat het niet meer goed voelt, dan moet je stoppen en op zoek gaan naar iets wat wel kan.

Veel sport plezier:)

7. sumer93

sumer93 Bekend lid

17 jun 2015
    690
    300
    63
    NULL
    NULL
    bedankt voor alle reacties en sorry voor late reactie!
    Ben afgelopen weekend lekker half uurtje wezen hardlopen, moet zeggen was wel beetje misselijk daarna, maar dat kan ook doordat ik al 2 weken niet gerend had.

Ik heb een boek besteld; fit zwanger. daar staan fitness oefeningen en schema's in die je tot de bevalling mag blijven doen, week voor week. Denk dat ik dat maar eens goed ga doornemen en dan beetje van mezelf er bij doe.

Voetballen ben ik al meegestopt, trainen alleen nog en het is me niet waard om daar risico's mee te nemen, qua bal in buik, vallen, beuk etc.

hoop dat ik zolang mogelijk kan sporten want merkte afgelopen week al dat als ik week niet sport ik meteen wat depri wordt. haha

8. Klein

Klein Fanatiek lid

4 jan 2009
    1.405
    1
    0
    Waarom zou planken 'verkeerd' zijn?

Ik deed nog altijd therapie ivm mijn bekken/onderrug en moet daar eigenlijk mee doorgaan om niet helemaal terug te vallen. Maar ik twijfel of mijn fysio genoeg weet over deze therapie icm zwanger zijn. Vind het lastig want een andere fysio is geen optie. Niemand in de buurt heeft deze apparatuut

9. Logan

Logan Niet meer actief

Ik gok vanwege buikspieren. Toen ik net zwanger was voelde de plank erg oncomfortabel. Lastig als je niet goed op je therapeut kunt vertrouwen. Al is het misschien ook wel de persoonlijke kijk van mijn therapeut? Geen idee...

10. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Je mag gewoon sporten alleen je hartslag mag niet boven de 140 uitkomen.
    Zo vertelde mijn trainer het toen ik zwanger raakte van dochter.
    Dan wordt je lichaam te heet en ook de baarmoeder en dat vinden de babys niet leuk zei hij

11. Overtherainbow

Overtherainbow Bekend lid

14 jan 2015
    781
    198
    43
    Mijn jongste is inmiddels 4 maanden maar ik heb ook lekker doorgesport tijdens de zwangerschappen.
    In het eerste trimester weinig energie voor hardlopen, maar verder wel lekker buiten gesport. Daarna bij 22 weken nog 5 km gelopen (color run) en daarna vooral nog zwangeren bootcamp buiten (mom in balance). Vond het heerlijk om te zien wat je lichaam allemaal nog gewoon kan en na de zwangerschap ook weer sneller hersteld. Gewoon goed naar je lichaam luisteren en wat iedereen zegt na 1e trimester geen rechte buikspieren meer en met hardlopen niet proberen je conditie verder op te bouwen maar gewoon te behouden (zover mogelijk ;).

12. Lizzy1985

Lizzy1985 Actief lid

28 mei 2015
    328
    97
    28
    Vrouw
    Inderdaad vanwege de buikspieren zou ik tijdens de zwangerschap zeker niet planken. Je kan (in beperkte mate) je schuine buikspieren blijven trainen, maar let er wel op dat je niet deels je rechte buikspieren mee pakt (bijvoorbeeld door het optillen van je benen).

Verder kan je redelijk gewoon blijven sporten tijdens de zwangerschap. Ik heb tot de 32e week gesport. Luister wel goed naar je lichaam. Bij mij op de sportschool raadden ze ook op een gegeven moment af om mee te springen tijdens de les, omdat je daarbij ook flink je buikspieren aan het werk zet.

Deel Deze Pagina