Hij eet echt zooooo slecht de laatste weken.

Discussie in 'Voeding' gestart door oleander1986, 9 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Mijn mannetje van ruim twee en half eet de laatste weken zo ontzettend slecht! Hij was de laatste maanden al geen goede eter, maar de laatste weken laat hij de dingen die hij normaal gesproken wel nog goed at, ook staan.
    Zo at hij elke ochtend een groot bord havermoutpap, ging helemaal op. Nu neemt hij een muizen hapje, trekt een sip gezicht en zegt: "Thias is klaar". Als ik dan met gedraai en gewoel er nog een hapje in probeer te krijgen, gaat hij zelfs kokhalzen. (ik dwing niet hoor, maar doe bijv. helikopter of vliegtuigje, dan wil de mond nog wel eens opengaan).
    Meer dingen die hij altijd eigenlijk goed at zoals pasta en pizza laat hij ook staan. Een of twee hapjes misschien. Hij eet zelfs zijn yoghurt niet op en geloof me, dat was altijd feest!
    Wat wil hij wel eten? Appel, sinaasappel, komkommer, tomaat.
    De dag van gister zag er bijv. zo uit:
    Twee hapjes havermout, paar hapjes mango, twee hapjes brood met kaas, een stukje komkommer en 's avonds een sinaasappel. Daar kom je toch de dag niet mee door? Ik ben helaas ook een keer boos geworden, wat natuurlijk helemáál al niet helpt, heb het lief geprobeerd, helemaal vrij laten om te komen en gaan aan tafel hoe hij wil, verplichten te blijven zitten, voor de tv eten geven, spelenderwijs hapjes proberen te laten eten, zeggen dat hij yoghurt krijgt als hij een paar happen eet, noem het op en ik heb het geprobeerd. Het wil de laatste tijd gewoon NIET. Is dit een houding? Voelt hij zich niet lekker? Hij heeft een beetje last van hoesten de laatste tijd maar niks heftigs of zo...
    Zitten we in een negatieve spiraal? Doe ik iets grandioos fout?
    Ik bedoel, ben allang blij dat hij groente en fruit eet, maar het normale eten, waar je toch ook de nodige voedingstoffen uit haalt, gaat gewoon niet.
    Enige herkenning bij deze leeftijd? Of tips? Alles is welkom!

2. This is me

This is me Fanatiek lid

15 okt 2010
    3.149
    0
    0
    Hoi hoi.
    Het zou best kunnen dat hij zich niet lekker voelt.
    Ons zoontje is normaal een heel gemakkelijke eter,is dol op fruit en groenten.
    Maar nu dik een week verkouden en eet haast geen hap van zijn fruit en avond eten.
    Het enige wat hij wel goed doet is drinken.
    Herken je frustratie had er gister ook moeilijk mee.
    Je ziet je kindje toch graag goed eten.
    Hopelijk is dit bij jullie ook weer snel over en eet jullie zoontje snel ook weer goed.

3. michl

michl Lid

14 sep 2011
    63
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een herkenning!!!!!
    Hier ook een zoon van 2,5. At altijd alles, veel, en graag.
    En nu?
    Inderdaad geen pap meer bij ontbijt. Ging altijd schoon op! We zijn nu overgestapt op een boterham met pindakaas, die eet ie wel. Pap lijkt verleden tijd maar waarom?
    Idem avondeten. Hij lustte alles en nu? Een paar hapjes.. that's it. En ook de yoghurt is hier in de ban van de ene op de andere dag, en dat was inderdaad altijd feest. Hij eet nu helemaal geen zuivel meer dus hij moet van mij 1 boterham met kaas eten tussen de middag. Hier ook wel fruit en rauwkost, gelukkig. Ik laat het maar, ben al blij dat hij nu brood eet ipv pap (hier ook paar weken dus met weinig ontbijt gestart helaas....). Maar ik ga wel meelezen!

4. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Is hij niet bezig met z'n laatste kiesjes???
    Die komen toch vanaf 2 jaar?
    Hier nog geen ervaring met een peuter van 2,5... Succes!

5. oleander1986

oleander1986 Fanatiek lid

20 aug 2009
    1.298
    0
    0
    zelfstandige
    Midden Nederland
    Ja, misschien is het wel gewoon verleden tijd met de pap en wil hij brood. Vrees eerlijk gezegd van niet, want alles wat ik hem ook voorschotel neemt hij maar een klein muizenhapje van.
    Let wel, het is niet zo dat als hij het één niet eet dat ik dan probeer hem 10 andere dingen voor te schotelen in de hoop dat hij iets eet, dat lijkt me ook niet goed. Hij krijgt dan meestal een half uurtje erna een stukje fruit of rauwkost.
    En laatste kiezen? Zou kunnen. Maar gaat dat gepaard met geen eetlust?
    Ik denk eigenlijk dat ik het maar gewoon helemaal moet proberen los te laten, dan eet hij maar een tijd minder, het zal ooit wel weer goed komen hoop ik! Het is alleen zo'n "ding" geworden, het eten en aan tafel gaan. Zou hij, zou hij niet.... Helemaal niet leuk eigenlijk. Het moet nmnlk ook niet tot gewoonte worden dat hij aan tafel niks eet en verder de hele dag loopt te snacken om zo toch maar aan zijn eten te komen toch?

6. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Tsja, ik zou me er niet druk om maken.
    Een kind van 2,5 kan uitstekend bepalen en aangeven of hij wel of niet honger heeft.

Ik zeg altijd maar: zolang ze hun lijntje volgen, goed plassen en poepen en zich mentaal en fysiek goed ontwikkelen zou ik het zo laten.

Dwingen, boos worden werkt averechts.

7. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier was het in de 'kiezentijd' ook slecht eten... ze kon gewoon niks in haar mond verdragen leek wel. Vandaar dat ik het vroeg.
    Tja, drama maken is inderdaad het laatste wat je moet proberen te doen aan tafel (al kan dat soms erg moeilijk zijn).
    Als ze hier gaat rommelen met haar eten of gewoon niks meer wil eten gaat het bordje weg, maar ze moet wel blijven zitten totdat wij klaar zijn. Vaak geef ik haar dan als toetje nog een stuk fruit...

Gelukkig waren het hier tot nu toe steeds fases, die dus ook weer voorbij gingen. Nogmaals veel succes ermee!

Deel Deze Pagina