vertellen aan de baas

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door appelthee, 16 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. appelthee

appelthee Niet meer actief

hey hoi allemaal,

zoals jullie zien ben ik 7 weken zwanger en de 24e krijgen we onze 1e echo om te kijken of alles goed is!!
    maar ik werk sinds januarie bij mijn nieuwe baan, alles is super leuk 5 juni liep mijn contract af en het is stil zwijgend verlengd! maar toen ik er net kwam werken, kreeg een meid die ook zwanger was te horen dat haar contract niet verlengd werd! :(

nu loopt mijn contract dus in december af, en mijn verlof gaat in december in! :( ...

ik zie er zo tegen op om het mijn baas te vertellen!

ik heb wel 2 bazen, een vrouwelijk en 1 mannelijke en die vrouwelijke kan ik het heel goed mee vinden, en we hebben het er een keer luchtig over gehad en toen vroeg ik stel ik word zwanger word ik dan ook eruit gepeerd, nee zegt ze want je werkt al 3 dagen en ik denk niet dat je dan minder gaat werken!

maar pfff word er zo onzeker van ....

Gr Zwelgje

2. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Lastige situatie, maar je zal het voor december toch echt moeten vertellen ;) Vraag gewoon een gesprek aan met je vrouwelijke bazin en dan gewoon hopen dat zij het beste met jou voor hebben en je beoordelen op je goede functioneren en niet op je zwangerschap! Succes!

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Buiten dat, zouden ze je contract niet verlengen, je hebt toch recht op betaald zwangerschaps verlof dus dan heb je een hele tijd om een andere baan te zoeken... ;) Ik neem tenminste aan dat ze het op tijd aan zullen geven als je contract niet verlengd word, dus een maand of 4 heb je dan sowieso...

4. appelthee

hoi,

ik werk in de horeca dus ze mogen als bijvoorbeeld morgen mijn contract afloopt vanavond om 18,uu tegen me zeggen je hoeft morgen nniet te komen!

spannend. eerst maar eens de 24e afwachten

5. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

hier een positieve ervaring...

ik testte posi op de dag dat ik werd aangenomen. heb het in mijn proeftijd nog verteld. het was geen enkel probleem en mijn contract is zojuist verlengd :)

6. appeltje

appeltje Niet meer actief

Hier hetzelfde verhaal als Marieke. Ik heb eerst 2 maanden interim gezeten. Op de dag dat ik mijn contractgesprek had (ze wilden me graag in dienst nemen) kwam ik er achter dat ik zwanger was. Het was ook een hele verrassing voor onzelf ook trouwens. Ik heb het meteen verteld, want in een klein team is de impact groot. Ik kreeg gewoon mijn contract!!

Maar wacht anders even tot 3 maanden zwangerschap, dan heb je nog even de tijd om het voor jezelf te formuleren. Eerder dan 12 weken zullen ze ook niet van je verlangen, al hoef je het in principe maar 3 weken voor je verlof te melden (alsofje buik je dan niet verraadt hihih...)

Trouwens een tip, als je contract niet verlengd wordt en je contract loopt net af voordat je zwangerschapsverlof start, dan kan je financieel veel mislopen. Een voorbeeldje: in mijn geval loopt mijn tijdelijke contract 1 september af, maar 7 september start pas mijn verlof. Als mijn werkgever mijn contract niet zou verlengen, dan zou ik voor 6 dagen in de WW komen, dat is een lager bedrag dat ik nu verdien, want ze kijken naar je gemiddelde loon van de laatste 5 jaar en daar weer een percentage van. Op basis van dat bedrag wordt weer je zwangerschapsverlofuitkering gebaseerd. Dus dan kelder je even flink qua inkomen. Mocht je baas dus niet zo schappelijk zijn om je contract voort te zetten, vraag dan - in het geval dat er dus tijd zit tussen je einde contract en start verlof - of ze een eenmalige contractverlening geven van 2 weken ofzo. Dat scheelt jou ernorm veel geld en kost hen niets.

7. appelthee

thanks voor de reacties meiden,
    maar ja heb nog tot december de tijd he!!

eerst de goeie echo afwachten

* fingers crossed*

8. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    ik zit met hetzelfde probleem. Ik heb een jaarcontract en die loopt 27 januari af en 20 februari ben ik uitgerekend. Ik werk wel al 1,5 bij dit bedrijf maar ben zo bang dat me contract niet verlegd gaat worden omdat ik zwanger ben. Ik wil wel gewoon blijven werken 32 uur(misshien iets minder maar als dat niet te regelen is dan gewoon 32 uur) werk nu ook 32 uur. Ik heb wel nog wat dure cursussen gekregen dit jaar. Zoals leermeester. Maar ik moet wel zeggen dat ik we eigen overal druk om maak. Ik ga het pas vertellen als ik terug kom van vaknatie dan ben ik rond de 12 weken

9. Aisha010

Aisha010 Actief lid

20 mrt 2009
    117
    0
    0
    Zou het idd tegen je vrouwelijke baxin vertellen en kijken hoe ze reageren. Even een ander vraagje, je zegt dat je contract stilzwijgend verlengt is. Wordt deze dan niet voor een jaar verlengt en niet voor een half jaar. Vroeger was het zelfs zo dat het voor onbetaalde tijd werd verlengt volgens mij. Zou dit even navragen of kijken ergens. Dan heb je al een probleem minder natuurlijk.

En gefeliciteerd natuurlijk met je zwangerschap.

10. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

12 apr 2008
    1.194
    1
    0
    Venray
    Je berekening van zowel de WW als van het zwangerschapsverlof klopt niet hoor! De laatste vijf jaar gebruiken ze om de duur van je WW-uitkering te berekenen. Je zwangerschapsverlof wordt berekend over het geen je de laatste 26 weken hebt verdiend.

11. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    #11 Bluesky, 18 jun 2009
    Laatst bewerkt: 18 jun 2009
    Dat laatste is ook niet waar... Je zwangerschapsuitkering word berekend op hetgeen je de laatste 4 weken voor je verlof gewerkt hebt... Ik heb hier zelfs het UWV nog over gebeld, omdat ik dus mooi het schip in ben gegaan hiermee... Onze planner was zo aardig om mij de laatste maand wat minder in te plannen omat het werk toch wat zwaarder werd. (Ik had een contract voor 4-16 uur) Heel lief bedoelt maar ik krijg nu een uitkering gebaseerd op die laatste maand... Er is nu niks meer aan te doen, aldus het uwv..

Zie deze link: Het eerste stukje is over wat Robin zei, het 2de stukje is voor Appeltje... Hoogte van een zwangerschaps- en bevallingsuitkering

12. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.215
    433
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Ik zou je er niet zo druk om maken. Zwangerschap hoort nu eenmaal bij het leven en neem aan dat jouw baas ook wel incalculeert dat een vrouw zwanger kan worden :)

Deel Deze Pagina