Percentages baby's die borstvoeding krijgen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Joveli, 17 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Ja maar je mag toch wel verwachten dat er na 4 dagen elke dag om de 20 minuten aanleggen, er een druppel melk uitkomt?
    Helemaal niks noppes nada niente.

2. Joveli

Joveli Niet meer actief

De eerste dagen na de bevalling heb je colostrum en het kan best dat er de eerste dagen als je kolft niets uitkomt. Je borsten moeten dan gestimuleerd worden door je kindje, door heel veel aan te leggen, wil je er iets uit krijgen.
    Het heeft te maken met het vraag en aanbod systeem, er komt niet zomaar melk uit je borsten na de bevalling.
    Waarom ben je direct al gaan kolven? Kon je hem niet gewoon aan blijven leggen?

Bij mij komt er (zelfs nu nog!) ook wel eens helemaal niets uit hoor, dan kan ik kolven wat ik wil, niets noppes nada. Terwijl als ik dan mijn zoontje eraan leg hij na een paar keer zuigen alweer grote slokken neemt. :(

3. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Nou om heel eerlijk te zijn: ik heb dus nooit iemand gehoord over dat het ook wel eens moeizaam kon gaan. Alle mensen uit mijn omgeving die bv hebben gegeven deden alsof het supersimpel (en ik ken er maar 3) was en het is natuurlijk, dus dat doe je toch gewoon even?
    Toen ik na 5 dagen er de brui al aan had gegeven omdat de bv mi niet goed op gang kwam, deed ik dat echt niet omdat ik er geen zin meer in had. Er was geen enkele verpleegkundige geweest die me vertelde dat het na een ks wel langer kon duren voordat de bv op gang zou komen.

Bij een ks ( zelf ook gehad) kan het idd wat langer duren voordat de Bv goed op gang is,maar in zijn algemeenheid kost het ook wel een dag of 4-5 voordat het goed loopt. En ja de eerste dagen gaat het ook maar om druppels, dat is normaal.

Tuurlijk was het ook deels eigen schuld, ik had me beter moeten voorbereiden, evt een laktatiekundige moeten vragen, maar dat wist ik toendertijd serieus niet. Bij mij was het dus een combi van geen deskundig advies en slechte voorbereiding, maar zeker geen geval van geen zin hebben.

Het is altijd jammer als wanneer je iets graag wil , het dan niet lukt. Mijn stukje ging dan ook niet over jou ervaring, dat ging over vrouwen in het algemeen die er bij de eerste de beste regeldag om allerlei redenen met de bv stoppen bijv.

Als alles verder goed gaat komt de 2e in september en dan zal ik het ook heel anders aanpakken.

Als je vragen of hulp nodig hebt, kan je mij altijd pb-en, en dit keer gaat het helemaal goed komen. Borstvoeding is de eerste weken heel vermoeiend, door hormonen,nieuwe gezinssituatie,bevalling enz enz,maar dat is met de fles net zo goed. een goede voorbereiding kan je idd ook wat meer zelfvertrouwen geven. En als het eenmaal op de rit is met een paar weken, dan is het echt super genieten. Dat gun ik jou ook!

4. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik heb ook nooit gehoord dat het zo zwaar kon zijn hoor. Dat viel mij dus ook best wel tegen. Ik vind juist dat ze me dat beter wel hadden kunnen vertellen zodat ik me er beter op had kunnen voorbereiden.

Wat betreft die excuses: ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat vrouwen vaak niet durven te zeggen dat ze er gewoon geen zin in hadden. Daarom halen ze externe redenen aan die dus niet aan hun te wijten zijn. Helaas zijn deze vaak echter niet legitiem. Die redenen kunnen echter voor hun wel een reden zijn geweest om er de brui aan te geven: ze hadden geen zin om veel moeite te doen om ze te boven te komen. Dus ergens is het voor hun wel een reden geweest, alleen waren deze niet onoplosbaar.

Ik moet zeggen dat als iemand aan mij vraagt of ik borst- of flesvoeding geef, ik het nog steeds moeilijk vind om te zeggen dat ik flesvoeding geef. Om de 1 of andere reden voel ik de druk om er een hele uitleg aan te hangen waarom ik ben overgestapt op flesvoeding omdat ik bang ben dat ze me veroordelen. En dan krijg je soms inderdaad van die stomme argumenten.

5. Vash

Vash Bekend lid

24 nov 2008
    889
    0
    0
    Amsterdam
    Ik heb wel altijd gehoord dat het lastig was, het borstvoeden. Ik had heel veel gelezen over borstontstekingen, problemen etc. dat ik bij voorbaat al besloten had om geen borstvoeding te geven. Ik vond ook niet dat het iets voor mij was. Ik ben niet zo van al dat gepiel aan mijn lijf. Flesvoeding leek me ook wel handig omdat de baby daar sneller op doorslaapt.

Maar goed, mijn geplande thuisbevalling werd een ziekenhuisbevalling. Toen ik net bevallen was en ik er nog wat suf bijlag had de verpleegkundige dat kind al aan mijn borst gelegd, toen lag ze daar al zo te zuigen dat ik dacht 'laat maar even zo'. Het ging allemaal meteen goed, mijn kind pakte de tepel ook meteen goed. Toen durfde ik eigenlijk niet meer om flesvoeding te vragen.

Nu geef ik alweer bijna zeven weken borstvoeding. De pakken nutrilon staan nog ongeopend in de kast. Ik heb nog geen problemen gehad, ik heb een kolf gekocht en mijn man geeft een keer per dag een gekolfd flesje, zodat ik ook eens wat langer weg kan. Ik ben uiteindelijk blij dat ik borstvoeding geef, want mijn dochter groeit heel erg goed en ze vind het duidelijk heel lekker en gezellig om bij mama te drinken.

Maar het is wel veel werk. Ik geef elke drie uur een voeding (soms iets vaker) en 's nachts slaat ze meestal een keer een voeding over. Het is echt heel erg tijdrovend. Met het kolven erbij, zodat ik alvast een voorraadje opbouw voor als ik weer ga werken, heb ik het idee dat ik de hele dag alleen maar met voeden bezig ben.

Oeps, ik moet nu stoppen met deze post omdat het weer tijd voor een voeding is...

Deel Deze Pagina