Peri anale fistel iemand bekend mee?

Discussie in 'De lounge' gestart door Rizzoli, 1 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.324
    810
    113
    Oke, ik kom onder mijn schaamte steen uit;

    Heb al een aantal weken pijn aan mijn anus/poepgaatje of hoe je het ding ook wil noemen.
    Durf er niet mee naar een dokter te gaan, vind het super genant.
    Maar goed, met niks doen gaat de pijn niet pijn niet weg. Ben ik maar eens gaan googelen.
    Misschien is het een aambei of zoiets. Toch maar eens in de spiegel kijken en dan de huisarts even bellen voor een zalfje of zo.

    Ben me de pestpokken geschrokken! Er zit dus naast mijn anus een gaatje. Geen idee hoe of wat, maar das geen aambei in ieder geval.
    Weer aan het googelen geslagen. En nou kom ik dus uit op een peri anale fistel.
    Ik zal er toch mee naar de huisarts moeten want op welke site ik ook kijk overal staat dat je dan geopereerd moet worden. Ik dacht met een zalfje wel klaar te zijn.

    Heeft iemand dit wel eens gehad of vanuit de werksituatie ervaring mee?
     
    NoraFlora vindt dit leuk.
  2. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Ja, ik heb er ooit een gehad. En mijn zwager ook. Niets om voor te schamen. Je moet er echt mee naar de dokter hoor. Die van mij was chronisch ontstoken, er kwam altijd pus uit en zo, en ik had dus ook steeds koorts.

    Ze hebben hem eerst poliklinisch geprobeerd open te maken. Nou, en omdat hij zo ontstoken was konden ze hem niet goed verdoven. Dat doen we dus nooit meer! 3 keizersnedes deden minder pijn dan dit. saarna met een ruggeprik met een dagopname helemaal open gesneden. Vervolgens een paar weken regelmatig spoelen om het schoon te houden en toen was de fistel genezen, nooit meer last van gehad.

    Maar echt naar de dokter gaan hoor, het komt best vaak voor! Maar het gaat niet uit zichzelf over, als het echt een fistel is.
     
  3. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Oei dat klinkt niet prettig. Ik heb zelf in mijn zwangerschap flinke aambeien gehad (geen fistel) die best pijn deden. Toen ben ik ook de schaamte voorbij gegaan en naar de huisarts gegaan. Ik zou zeker zo snel mogelijk een afspraak maken als ik jou was. Huisartsen zien zoveel, die zijn veel gewend.
     
  4. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Dat is niks om je voor te schamen. Wel even naar de huisarts gaan, dan kan het behandeld worden.

    Ik kom ze vaak verwaarloosd tegen in m'n werk als verpleegkundige. Cliënten hebben dan te lang gewacht en er is een infectie opgetreden. Naast dat dat enorm pijnlijk is kan dat ook gevaarlijk zijn. Iemand word dan vaak geopereerd, dan zit er vaak een drain in die gespoeld moet worden. Niet te lang mee wachten om te laten beoordelen!

    Edit, op tijd actie kan een operatie voorkomen.
     
  5. rocketscience

    rocketscience Fanatiek lid

    16 feb 2015
    4.173
    3.124
    113
    Vrouw
    Ik zelf niet meegemaakt maar mijn ex wel. Bij hem was het ook een fistel geworden, hij was heel eigenwijs en daardoor dus op de eerste hulp beland. Uiteindelijk hebben ze het goed kunnen opereren en herstellen maar artsen en verpleegkundigen zeiden allemaal, je moet hier niet mee wachten en je er ook niet voor schamen.

    Wat ik jou zou adviseren is dus: maak een afspraak bij de huisarts (die zijn dit soort dingen echt gewend), hopelijk is het makkelijk te verhelpen!
     
  6. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.499
    3.163
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    je wil inderdaad niet dat het gaat ontsteken... dus húp naar de huisarts - ik ben er máánden zoet mee geweest. Dus zou nu álles doen om dat te voorkomen.
     
  7. Splitijsje

    Splitijsje Fanatiek lid

    21 nov 2020
    2.987
    3.070
    113
    Vrouw
    Geen ervaring, maar wel theoretische kennis erover. Wat hierboven wordt gezegd: contact opnemen met je huisarts. Als ik jou was zou ik vandaag nog bellen, hoe eerder hoe beter. (Al kan ik de drempel die je voelt, zeker snappen). Sterkte!
     
  8. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.662
    1.830
    113
    Ja, zelf eentje gehad. Ook rondom hetzelfde gebied. Bij mij bleef er ook steeds wat rommel uit komen. Heel veel pijn deed het niet, maar fijn was het ook niet. Ik liep de hele dag met inlegkruisjes, want het werd steeds vochtig.

    Weg laten halen was de enige optie. Ik heb dat laten doen middels een ruggeprik en was 's morgens aan de beurt en diezelfde middag weer thuis. Met paracetemol was het goed te doen. Wel heb ik een paar weken thuiszorg gehad om de wond uit te spoelen. Ik kon er dus zelf niet goed bij.. Bij mij groeide hij iets te snel dicht, waardoor er steeds een gaasje in moest, om dat proces wat langzamer te laten gaan. Qua pijn ging het wel, maar het ongemak was groot. Fietsen enzo, dat lukte niet. En het verschonen lukte dus niet zelf.

    Ik zou er wel even naar laten kijken inderdaad. Succes!
     
  9. Rizzoli

    Rizzoli Fanatiek lid

    21 aug 2013
    2.324
    810
    113
    Iedereen bedankt voor de aanmoediging. Ik kon gelukkig gelijk terecht bij de huisarts. Deze heeft bevestigd dat het zo'n gangetje is en heeft me doorverwezen naar de darm arts voor een operatie.

    Nog even een vraagje; heb je na zo'n operatie lang herstel nodig? Ik heb een paard en rij normaal 5 keer in de week. Hoe snel mag je weer sporten en zo?
     
  10. justme1974

    justme1974 Fanatiek lid

    20 jan 2009
    3.662
    1.830
    113
    Goed van je! Paardrijden dat kun je denk ik wel een week of 4 vergeten. Ik denk dat je na een week of twee echt wel weer kan wandelen enzo. Het is afhankelijk van hoe diep het gangetje is en hoe groot de operatiewond is.
     
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Wat goed dat je gegaan bent! Veel succes!

    Qua herstel weet ik alleen dat het bij een vriendin toch allemaal goed ging na de ingreep, maar paardrijden is natuurlijk wel echt heftig voor dat gebied zeg maar... Ik hoop dat je dat toch snel weer kan doen!
     
  12. MinnieMouse94

    MinnieMouse94 Niet meer actief

    Veel sterkte ts!
     
  13. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Goed dat je gegaan bent!!! Hopelijk ben je snel vd ellende verlost.
     
  14. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Paardrijden zou ik zeker 2 tot 3 weken uit mijn hoofd zetten. Ligt er ook aan hoe diep hij is, hoe ver ze hem open moeten leggen enzovoorts. Goed dat je gegaan bent!
     
  15. Suzie01

    Suzie01 Niet meer actief

    Goed dat je gegaan bent, we stellen die dokters bezoekjes vaak voor ons uit, maar eigenlijk moet je dat niet doen.
     
  16. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Genezing duurt gemiddeld 2 tot 6 weken. Afhankelijk van hoe lang het gespoeld moet worden en open moet blijven.
    Ik zou zeker even rekenen op minimaal 4 weken voordat je kan rijden en dan nog opbouwen.
     
  17. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Super goed dat je geweest bent. Soms moet je even de schaamte voorbij. Maar joh, artsen zien echt alles!
     

Deel Deze Pagina