Perineum massage relatie tot uitscheuren

Discussie in 'De bevalling' gestart door BZD, 1 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

To scheur or not to scheur

Peiling gesloten op 15 aug 2017.
  1. Ik deed aan perineum massage en scheurde niet

4 stem(men)
    9,1%
  2. Ik deed aan perineum massage en scheurde alsnog

6 stem(men)
    13,6%
  3. Ik deed niet aan perineum massage en scheurde niet

23 stem(men)
    52,3%
  4. Ik deed niet aan perineum massage en scheurde wel

11 stem(men)
    25,0%
  1. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Eerste keer geen massage, ietsje gescheurd (3 hechtingen). Vk had er een warme natte doek tegen gehouden, was erg fijn. Bevallen op de baarkruk.

Tweede ook geen massage, weer natte doek en weer baarkruk. Niet gescheurd, alleen een heel klein schaafplekje. En dat voor een sterrenkijkertje, al moet ik erbij zeggen dat het maar een klein mannetje was hoor (3070 gram en 44 cm).

Grootste verschil was dat ik bij mijn eerste geen persweeën had en bij de tweede wel. Bij mijn dochter moest ik echt zelf al het werk doen en bij de tweede deed mijn lichaam het zelf. Toen moest ik op het laatst zuchten zodat de daadwerkelijke geboorte wat rustiger ging. Denk dat dat ook uitmaakt, hoe geleidelijker des te minder kans op uitscheuren.

2. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Dan ga ik het lekker niet doen.
    Ik zou denken dat mijn huid best soepel is met een enorme buik van de de eerste en geen streepje striae, maar en geknipt en 2 kanten op gescheurd. En veel last van litteken gehad nadien. Dus vandaar mijn nieuwsgierigheid. Wel een opgewekte bevalling van een 4250gr kind.

Als ik nou superpositieve verhalen had gelezen hier dan was ik er voor gegaan.

3. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Moet erbij zeggen dat de vk van ziekenhuis überhaupt niet aan rustig aan deed hoor. Misschien was het anders wel wat minder geweest.

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Bij de 1e een totaal ruptuur dus bij de 2e zwangerschap perineum massage olie gebruikt op aanraden van de verloskundige. Helaas bij de 2e toch ook weer een totaal ruptuur dus hier heeft t niks uitgehaald... Bij een evt 3e zou ik het niet meer gebruiken denk ik, maar die mag waarschijnlijk toch niet meer via de natuurlijke weg komen.

5. Cindy2015

Cindy2015 Fanatiek lid

18 feb 2015
    1.425
    156
    63
    Massage laten doen en epi-no gebruikt, geen scheur/knip en zeven minuten geperst. Zoon was 3150gr. Maar ik was dus de eerste die aanvinkte 'wel massage, geen scheur', dus statistisch gezien moet je het niet doen :D.

6. nosilla

nosilla Fanatiek lid

31 okt 2016
    1.584
    981
    113
    Vrouw
    Niet in Nederland
    Eerste kindje met gemiddeld gewicht van 3420 gram, geen perineum massage en alleen 2 kleine scheurtjes (niet in perineum).

7. Kache

Kache VIP lid

11 jan 2012
    6.257
    1.165
    113
    Ik heb het niet gedaan.
    Ben bij alle 3 de kinderen (op dezelfde plek) uitgescheurd (zogenoemde 2e graads perineumruptuur, dus ook inwendige hechtingen). Maar kan nu niet zeggen dat ik daar veel last van heb gehad. Het was allemaal een beetje dik en beurs, maar na een paar dagen was dat wel over. Zou je niet hebben kunnen aanwijzen waar de hechtingen zaten, heb ze nooit gevoeld ;). Nu wel een duidelijk voelbaar litteken, dat dikker geworden is na de 3e bevalling, maar ach. Ook daar geen last van, dus...?

Deel Deze Pagina