brie!al dat soort spul

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Amfy, 27 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amfy

Amfy Niet meer actief

de laatste week of 2 lees ik hier echt veel op het forum dat brie niet zou mogen!

nu weet ik niet wie dat aan jullie verteld heeft maar die persoon heeft zeker jaren onder een steen geleeft!

brie en al dat soort kaasjes mag je gewoon eten.

zo lang als er geen "au lait cru" opstaat mag je het gewoon eten.

harde kazen mag je ook eten ookal zijn ze van rauwe melk gemaakt.

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Helemaal mee eens! Brie is heerlijk en mag gewoon!
    Alleen als je echt bij een kaasboertje/boerderij gaat kopen heb je kans op kazen met áu lait cru'. Bij de supermarkt is alles van gepastauriseerde melk.
    Relax! Zwanger zijn moet gewoon leukblijven ;)

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    In nederland is het verplicht dat het erop staat. Maar in restaurants, en het buitenland kun je het beter even navragen als je het niet zeker weet..

4. Igglepiggle

Igglepiggle Bekend lid

9 feb 2011
    897
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hè Hè ik word er ook een beetje gek van dat sommige denken dat brie en zo niet zou mogen.

5. angiebaby

angiebaby Fanatiek lid

12 jan 2010
    3.872
    0
    0
    Helemaal mee eens gewoon ff verpakking lezen en niet alle horror verhalen lezen want dan kan je net 9 maanden lang vloeibaar eten.

Ik eet brie en kruidenkaas nu juist lekker veel

6. Liesben

Liesben Niet meer actief

Krijg spontaan trek in brie..of nog beter, camembert :D

7. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Hihi goeso Amfy, dat je dit topic hebt geopend. Ik las het idd ook al dat iemand compleet verbaasd was dat iemand hier brie had gegeten.

Ik eet ook gewoon brie, ook schimmelkaasjes en laatst zelfs buffelmozzerella!! Mjammie!!
    Gewoon ff checken of het van gepasteuriseerde of pasteuriseerde melk is gemaakt en heerlijk smullen maar!! :D

Ohja, zelfs als een zwangere een keertje perongeluk wat van ongepaseuriseerde melk binnen krijgt is er nog niet direct man over boord. Niet in de stress schieten en voortaan gewoon proberen te voorkomen dat je ongepasteuriseerde kaas eet.

Geniet van de zwangerschap!! :)

8. zafira

zafira Fanatiek lid

18 feb 2010
    1.960
    126
    63
    zuid holland
    Ik lees het ook veel over de feta van appetina, maar deze mag toch ook gewoon?

9. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    ik eet me iig wel ziek aan feta :D en brie :D

10. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Klopt! Dit wist ik ook al:) het mag gewoon al er maar geen "au lait cru" op staat!!

11. Juudje79

Juudje79 Actief lid

18 okt 2010
    148
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je de hele lijst gaat na lopen van dingen die je beter niet kan eten tijdens je zwangerschap dan mag je bijna niets meer eten.

Iemand ooit gedacht aan kant en klare pannenkoeken en/of poffertjes die je niet mag eten ? Nee vast niet nah volgens t beroemde lijstje mag dat ook niet..
    En zo zijn er nog tig dingen..

2 dingen die ik laat zijn Geen alcohol (en ook dat is geen heel erg drama , VK zegt nl dat 1 glas rose of witte wijn helemaal niet erg is per dag) en niet roken.
    Voor de rest eet en drink ik alles wat ik normaliter ook eet. Toastje met brie of filet american heerlijk , het is niet zo dat ik de hele bak met filet american op(vr)eet.

Er zitten meer bacterien aan een winkelwagentje of deurklinken dan in etenswaren tegenwoordig.

12. Juudje79

Juudje79 Actief lid

18 okt 2010
    148
    0
    0
    NULL
    NULL
    het mag gewoon al er maar geen "au lait cru" op staat!!

En ook al staat t er wel op dan kan je t ook gewoon eten , in Frankrijk doen ze nl niet anders. Daar zijn baby's ook gewoon geboren en niet ziek.Idem dito met de moeder.

13. Rosado

Rosado Niet meer actief

Maar ik neem niet aan dat jij aan een winkelwagentje of deurklink gaat likken en zo dus de bacteriën binnen krijgt ;).

Ik ben echt niet paniekerig met eten, maar filet americain e.d. laat ik dus echt wel staan. Ik ga dat niet bewust eten met het risico (hoe klein ook) op een listeriabesmetting.

En jouw vk zegt misschien dat 1 glas wijn per dag niet erg is, maar bij mijn vk-praktijk denken ze daar toch heel anders over. En zolang de meningen er nog over uiteen lopen en het effect van 1 glas alcohol per dag dubieus is laat ik ook de alcohol staan...

Je kan er m.i. ook weer te makkelijk over denken....

14. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nou euhm dat weet ik niet hoor ;)

15. Juudje79

Juudje79 Actief lid

18 okt 2010
    148
    0
    0
    NULL
    NULL

Hoe vaak pak je een deurklink vast en wrijf je daarna even aan je neus ? of veeg je je mond af ?

En in rauwe groenten en fruit kan ook de listeria bacterie zitten.. !!!! Maar we eten allemaal een lekker stukje fruit tijdens onze zwangerschap. Niemand die t stukje banaan eerst even aan de kook brengt toch ?

16. Rosado

Rosado Niet meer actief

Nou, groente was ik en kook ik daarna. Fruit was ik ook en om een banaan zit een schil ;). Maar goed, iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Voor mij betekent dat dus o.a. geen rauw vlees eten en geen alcohol drinken. En deurklinken vastpakken....brrrr nee, alleen die in mijn eigen huis. Maar daarin ben ik dan weer een beetje doorgeslagen ;):).

17. Juudje79

Juudje79 Actief lid

18 okt 2010
    148
    0
    0
    NULL
    NULL
    mermaid.. ik was en kook ook mijn groenten.. Maar wanneer ik bv wortels was en in de pan doe dan glipt er ook wel eens een wortel ongekookt naar binnen. Gewoon omdat ik dat gewend ben , idem dito met boontjes e.d. Komkommer , tomaten dat eet je gewoon zo ff onder de kraan gewassen en dan hupsa stukje afsnijden en in je mond.

Fruit was je , appel e.d. maar ook al was je het dan nog kan er listeriabacterie in zitten. Je zal t eerst moeten koken op min 75graden wil die bacterie er uit gaan.
    Gaat knap lastig met appels en peren en bananen en al t andere fruit.

18. Rosado

Rosado Niet meer actief

Anyway....je maakt mij niet wijs dat het risico op het oplopen van een listeriabacterie net zo groot is bij het eten van fruit en groente als dat je rauw vlees gaat eten. Maar zoals ik al zei, iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt...

19. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0

ehm.. en al die keren dat je met een deurklink word geconfronteerd buitenshuis... dan wacht je tot deur vanzelf open gaat? :D

de lijst met "verboden" etenswaren is sinds ik voor eerst zwanger werd 16 jaar geleden en 2008 toen ik zwanger werd van nr 3 wel vertienvoudigd..
    Toen mocht ik geen rauw vlees en geen alcohol..
    dus toen ik opnieuw zwanger werd en op de lijst gewezen werd met wat allemaal niet meer mocht... je kan er in doorslaan.. lijst wordt jaarlijks langer en als je over 15 jaar zwanger bent mag je idd bijna niets meer..

20. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    Dat is niet helemaal waar hoor, sommige soorten parmezaan van AH zijn wel rauwmelks. Misschien handig om te weten voor degenen die er wel heel secuur op letten :)

Deel Deze Pagina