Als een autohandelaar RDW gecertificeerd is, in hoeverre is hij dan verplicht om een auto te leveren die goed is. Mag hij verborgen gebreken verzwijgen? Ik heb vrijdag een autootje gekocht. Bij een handelaar. Misschien niet zo'n aanrader. Maar ik dacht ach dat moet kunnen. Proefrit gemaakt, niks aan de hand. Gister met zoon naar ziekenhuis. En op de terugweg begon de ellende. Motor slaat af. Lijkt geen benzine te krijgen. Motorlampje gaat branden. Computer blijkt de branfstofinspuiting niet meer te regelen als de motor warm is. Handelaar vandaag gebeld. En die Zegt kosten zijn voor mezelf. Ik ben van mening dat dit dwaling is. Dat hij mij een auto heeft verkocht die niet goed is . Hij heeft de gebreken verzwegen. Dit mag niet. Iemand hier een mening over? Heb al iemand met rechtenstudie geraadpleegd, maar wilde graag nog wat meningen.
Mijn vriend is jurist dus even gevraagd. Als jij de auto voor een normale reeele prijs hebt gekocht en het is niet vermeld bij de verkoop dat er gebreken zijn kun je een reparatie eisen. Heb je hem goedkoop op de kop kunnen tikken kun je sneller verwachten dat er iets mis mee is en kun je niks eisen bij de verkoper. Wel balen!
Nee dit mag een autohandelaar niet verzwijgen. Ook geldt er tot op zekere hoogte een wettelijke garantie. Indien bij de proefrit dit gebrek nog niet zichtbaar was/ bekend was en je een normale marktconforme prijs voor de auto hebt betaald, kun je je inderdaad beroepen op dwaling of non conformiteit, wat inhoudt dat het gebrek al aanwezig was bij verkoop en dat de auto redelijkerwijs niet voldoet aan hetgeen een consument mag verwachten op basis van de koopovereenkomst. Je hebt recht op een deugdelijk product. Wanneer je zoals hierboven gezegd door een voorganger, de auto hebt gekocht voor een prikkie, dan zijn je kansen zéér klein en had je gebreken kunnen verwachten. Het heeft dan weinig zin om hier werk van te gaan maken. Hetgeen je nu het beste kan doen( indien je een goede prijs hebt betaald voor de auto) is de verkoper aanschrijven per e-mail en per aangetekende post. Je stelt hem dan een redelijke termijn om tot reparatie over te gaan. Voor een voorbeeldbrief zie: https://www.juridischloket.nl/consument-en-geldzaken/aankopen-en-garantie/ondeugdelijk-product Zie ook stappenplan van het juridisch loket : Komt u er met de verkoper niet uit? Stuurt u dan een aangetekende brief en een kopie van deze brief per gewone post naar de verkoper. Vermeld daarin het volgende: Geef in de brief concrete informatie over het aangekochte product, zoals bijvoorbeeld om welk product het gaat en op welke datum het is gekocht. U kunt eventueel een kopie van de koopovereenkomst of van de aankoopbon meesturen met de brief. Beschrijf in de brief de gebreken van het product. Geef in uw brief ook aan wanneer u de verkoper heeft gesproken over het probleem. U kunt de verkoper vervolgens een termijn geven waarbinnen u wenst dat het gebrek verholpen is, dan wel dat u een ander product toegewezen krijgt. Als er sprake is van garantie, dan kunt u de verkoper hierop wijzen in de brief. U kunt ook alvast in uw brief aankondigen wat u gaat doen als de verkoper niet met een oplossing komt. Bijvoorbeeld dat u de koopovereenkomst ongedaan wilt maken (ontbinding van de overeenkomst). Bewaar het verzendbewijs van de brief die u heeft verstuurd. Wanneer verkoper niet reageert op je brief, zou ik naar een derde gaan om de oorzaak van het probleem te laten onderzoeken. Vervolgens het probleem laten vastleggen zwart op wit. Op basis van die uitkomst kun je dan overleggen met het juridisch loket of een advocaat om verdere stappen te ondernemen. Wanneer het probleem is onderzocht weet je waarschijnlijk ook wat de reparatie gaat kosten, daarbij kan je gaan afwegen of het alle moeite waard is om stappen te ondernemen, of om de reparatie zelf te betalen.
Bedankt voor de antwoorden. Het opgelost als het goed is. Hij heeft gister mijn auto opgehaald en gemaakt en teruggebracht. Ik heb ermee gereden en volgens mij ist nu goed. Maar mijn vertrouwen moet nog wel terugkomen. Maar hij heeft de kosten voor eigen rekening genomen. Had het niet verwacht, maar een prima service zo.