Deels eens, alleen het laatste wat je zegt weet ik nog niet zo zeker. Hoe betrouwbaar je ook bent, er zullen altijd mensen zijn die sensatie zoeken en je zwart willen maken.
Natuurlijk zullen die mensen er altijd zijn. Voor een deel mensen die het proberen om er zelf iets bij te winnen. En voor een deel mensen die om wat voor reden dan ook psychisch in de problemen zijn geraakt. Maar goed: normaal gesproken is dat dus een veel kleinere groep mensen. En ik snap dat een pandemie een unieke situatie is, die veel stress oplevert. Dat alleen al maakt dat meer mensen gevoelig worden voor dit soort complottheorieën. Dus dat er nu meer zijn dan normaal, is ook logisch. Maar ik denk wel dat er mensen zijn waarbij het nu een optelsom is, van een aantal dingen waarin het huidige (demissionaire) kabinet duidelijk heeft gelogen en bedrogen, de pandemie, een aantal charismatische leiders die opstaan en een ander verhaal verkondigen etc. Haal één of meer van die poten weg en je zou al minder volgelingen hebben. Onze overheid kan er niks aan doen dat er een pandemie is (althans: daar ga ik als niet-complotdenker vanuit). Ze kunnen ook weinig beginnen tegen het opstaan van mensen die een ander verhaal verkondigen. Maar aan hun eigen betrouwbaarheid kunnen ze wel wat doen. Of als dat onherstelbaar beschadigd blijkt: opstappen. Dat stukje reflectie en verantwoordelijkheid nemen, mis ik gewoon.
Eens. En verantwoordelijkheid en betrouwbaarheid liggen in elkaars verlengde, ik vrees ook dat er bar weinig politici zijn die over die eigenschappen beschikken. En eerlijk gezegd zie ik dat niet ophouden bij politici, maar ik ken ook steeds minder mensen die daar überhaupt aan voldoen. Zeer jammer.
Helaas wel een die niet op zn achterhoofd is gevallen. Althans, hij is wel intelligent en verkondigd niet alleen onzin. Dat maakt zulke mensen ook zo gevaarlijk. Een deel is waar een deel is klinklare onzin maar wordt wel plausibel gebracht.