persen, verstopping, borstvoeding?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Azeb, 28 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Azeb

Azeb Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.352
    5
    38
    Hoi!
    Mijn dochter heeft volgens mij ontzettend last van verstopping. Ze ligt af en toe enorm te persen en te kreunen in bed en poepen lukt de laatste anderhalve week alleen als ik haar buikje masseer en met haar beentjes beweeg en ze richting haar buikje 'druk'. Haar poep ziet er overigens prima uit, niet te dik of te dun.
    Isis krijgt borstvoeding van me, maar ik geef haar dat wel via een tepelhoedje. Helaas lukte het haar na de geboorte niet goed om aan te happen. De verpleegkundige in het ziekenhuis kwam toen hiermee en dat werkte beter. Nu lukt het mij tot nu toe helaas nog niet goed om haar zonder te laten drinken.
    Over het algemeen huilt mijn dochter nog steeds erg weinig, het is bij het persen steeds zo dat er dan een aantal persen komen en daarna een of twee snikken, en dan is ze weer een hele tijd rustig. Dus in die zin lijkt het niet alsof ze er heel veel last van heeft. Wel heb ik de indruk dat ze er 's nachts eerder van wakker wordt dan dat nodig zou zijn voor de honger. Ze doet het overigens sowieso alleen 's nachts.
    Nu heb ik een paar vragen:
    -Zou het kunnen dat het door het tepelhoedje komt?
    -Zo ja, heeft iemand tips om daar vanaf te komen?
    -Zou het ook door mijn eten kunnen komen?
    -Zo ja, wat voor dingen kan ik beter laten staan en wat voor dingen zouden haar kunnen helpen?
    -Ik heb ergens gelezen dat een theelepeltje olijfolie voor de voeding aan zou kunnen helpen om de boel weer soepel te krijgen. Is dat zo en kan dat geen kwaad?
    - Zijn er nog andere middeltjes die zouden kunnen helpen?
    Ik hoop dat iemand antwoord weet op al deze vragen!
    Vriendelijke groet,
    Azeb

2. idewilde

idewilde Lid

23 okt 2008
    9
    0
    0
    Tilburg
    Het lijkt me sterk dat het komt door het tepelhoedje. Om van het tepelhoedje af te komen heb ik zo geen tips, wellicht een vraag voor een lactatiekundige?! Je voeding heeft vaak wel invloed op darmkrampjes wellicht ook op de ontlasting. Vaak wordt er gezegd dat te sterk gekruid eten, frisdranken met koolzuur, citrusvruchten en citrussap kunnen zorgen voor extra prikkelingen. Wellicht kun je eens venkelthee proberen, goed voor de borstvoeding en werkt verzachtend voor de darmen. Olijfolie wordt vaak gebruikt om de ontlasting soepeler te krijgen maar wat ik begrijp is dat de ontlasting gewoon dun is, betwijfel of dat dat dus effect heeft. Eet en poept je kindje wel regelmatig? Als je twijfelt zou ik gewoon een keer met je vragen naar de huisarts gaan! Ik ben zelf een moeder met een kindje met een aangeboren darmafwijking/ziekte die in het begin zelf niet kon poepen, ik ben dus extra voorzichtig op dat gebied.

Succes!

3. JennyS

JennyS VIP lid

14 dec 2007
    6.001
    0
    0
    Analist
    hoi,

de kleine van mij werd altijd wakker door honger maar was dan altijd gelijk druk bezig om proberen te ontlasten (huilen erbij, dus ik elke keer met de klokmee over zijn buik wrijven), alleen vaak (bijna altijd) kwam er dan niks uit. dit heeft wel dik een maand geduurd, dus denk dat het te maken heeft met het leren verwerken van de borstvoeding door de darmen en gaat waarschijnlijk wel over. verstopt kan hij er niet van gaan zitten hoor.

over het afbouwen van je tepelhoedje kan ik je niet veel mee helpen alleen maar dat als je wil dat hij bij jou drinkt, dan toch weer proberen met aanleggen bij steeds mislukken een lactatiedeskundige laten komen, over de telefoon is niet handig iemand moet je echt helpen.

olie niet gebruiken, is alleen bij harde poep enzo.

qua eten: ja je moet gewoon eten wat je tijdens je zwangerschap ook at. ik eet vaak sambal/peper en doe dat nog steeds, alleen niet overdreven.

heel veel succes

4. dromertje

dromertje Actief lid

18 apr 2007
    246
    0
    0
    Hoi,

Probeer sab simplex eens, heeft mijn dochter van alle krampjes en het persen afgeholpen!

5. Azeb

Azeb Fanatiek lid

8 aug 2007
    3.352
    5
    38
    Hoi!
    Dank jullie wel voor het meedenken!
    Vannacht en vanmorgen heeft Isis twee keer uit zichzelf gepoept. Hoera!
    Idewilde, bedankt voor de tips mbt voeding, ik eet en drink vrij veel citrusfruit (twee manderijnen en soms nog een grapefruit en minstens 1 glas jus d'orange per dag), wist niet dat dat ook invloed kon hebben. Ik zal het in de gaten houden.
    JennyS, fijn om te horen dat het waarschijnlijk vanzelf wel over zal gaan. Daar hoop ik op (en mijn man gaat er eigenlijk al van uit).
    Dromertje, Sab Simplex zal ik overwegen. Ik probeer het nu eerst met cinababy, dat lijkt nu ook langzaamaan te gaan helpen.
    Groetjes
    Azeb

6. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    De eerste drie maanden hebben kindjes gewoon veel last van krampjes. Mirre ook. Hier had het niets te maken met wat ik at ... en ik heb ook nooit gevoed met een tepelhoedje dus daar zal het niet mee te maken hebben denk ik.

Wat het tepelhoedje betreft: ik zou contact opnemen met een lactatiekundige of bel met een vrijwilliger van bijvoorbeeld VBN ...

Succes!

Deel Deze Pagina