welke kant veiligste autostoeltjes plaatsen?

Discussie in 'Verzorging' gestart door Mamzie, 28 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    Hoi allemaal,

Ik had een discussie met mijn man over het volgende :
    Hij denkt dat je het autostoeltje het beste rechts in de auto kan plaatsen omdat dat veiliger is. Omdat zo zegt hij dat op een autoweg de tegenliggers dus links rijden en de kans van aanrijding aan de linkerkant dus groter is. Dus is het autostoeltje rechts hebben veiliger.

Ik denk dat het niet uitmaakt en dat er niet zoiets is als een veiligere kant.

Wat vinden jullie?

2. doenja

doenja Actief lid

3 feb 2009
    115
    0
    0
    Als je zijn redenering aanhoud dan zou links ook weer veiliger zijn als er een auto vanuit een zijstraat (van rechts) in de auto rijd.

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Mij is verteld dat de stoel achter de bestuurder het veiligst is. Als er iets gebeurd dan probeerd de bestuurder meestal zichelf te redden, gewoon instinct ;), en dus als je daar achter zit heb je het meest kans om ook 'gered' te worden ;)!

Hier mag dus altijd het liefste kindje achter de bestuurder zitten *gniffel* want opstapelen gaat niet! Onzin natuurlijk ;)!

En mocht er dus idd een auto ofzo van rechts komen dan is die plaats achter de bestuurder weer helemaal niet het veiligst. Het is maar net wat er gebeurd en dan achteraf kan je zeggen, daar had ik moeten zitten ;)!

4. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb het stoeltje bijna altijd links omdat ik dat makkelijker vind met in- en uitstappen - ik ben namelijk ook aan die kant en dan hoef ik niet om de auto heen te lopen.
    Of dit veiliger is, hangt af van de wijze van parkeren. Als je fileparkeert aan de rechterkant van de weg, kun je het stoeltje beter rechts zetten - dan kun je op de stoep staan bij het in- en uitstappen.

Al met al denk ik dat er geen groot verschil is met veiligheid links of rechts.... Zou ANWB daar geen onderzoek naar gedaan hebben?

5. mama1977

mama1977 Actief lid

23 jun 2009
    356
    0
    0
    limburg
    ik heb gelezen achter de bijrijderszit en volgens mij ook nog eens tegen de rijrichting in (maar dat is alleen maar veiliger in geval van frontale botsingen)

aan de andere kant als je meer dan 1 kind hebt wat dan..... stapelen op de veiligste plek in de auto??????:(

6. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Als je met z`n 2en weggaat en jij zit op de passagiers stoel is het handiger om je kindje achter de bestuurders stoel te zetten als er dan iets is kun jij er bij..
    Zo doen wij t ook. ff speentje in oid.. dan kan ik erbij..:)

Alleen is een ander verhaal, Dan zet ik Jarno naast me op de bijrijdersstoel (kan airbag uitzetten nl)

Groetjess

7. Bri

Bri Niet meer actief

Als ik alleen reed met ukkie in de MC, zette ik hem juist achter mij omdat ik dan géén oogcontact met hem kon maken. Ik denk dat de meeste ongelukken met babies in de auto worden veroorzaakt door de bestuurder die zich laat afleiden van het verkeer. Liever een jankerd op de achterbank, dan botsen omdat je eventjes niet op de weg keek...
    Om die reden ook geen spiegels waarmee ik ukkie achterin kon zien.

8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    De veiligste plek is in het midden achterin als je daar een vijfpuntsgordel hebt, zo niet, dan is de plek achter de bestuurder de veiligste plek. Hier is wel degelijk onderzoek naar gedaan. Het heeft er oa mee te maken dat je als bestuurder altijd automatisch wegstuurt van een ongeluk.

9. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    bedankt allemaal :D

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik las ook dat er iedere jaar maar 2 kinderen overlijden als gevolg van een auto-ongeluk. Nog steeds 2 te veel natuurlijk, maar echt heel erg weinig. Ik zou me er niet zo druk om maken. Het zal echt geen noemenswaardig verschil uitmaken :)

11. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    Hier staat het stoeltje op de middelste plaats. Die schijnt eht allerveiligste te zijn bij botsingen van opzij. het is alleen wel wat lastiger om haar er in en er uit te krijgen.

12. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    ik had van een nicht gehoord , dat het niets uitmaakte welke kant het veiligst is. maar zij ka nhet ook fout hebben.

Deel Deze Pagina