dochter wil niet slapen

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Kirika, 18 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kirika

Kirika Actief lid

5 jul 2012
    173
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn dochter is nu 10 dagen en als sinds haar geboorte heeft ze enorm veel moeite om in slaap te komen. Ze vecht tegen haar eigen slaap en heeft een enorme zuigbehoefte. Zodra ze bijna in slaap dreigt te vallen, gaat ze zich kwaad maken, (krijgt een rood hoofd, gaat spartelen en huilen) en maakt zichzelf daardoor klaarwakker. We hebben al geprobeerd om haar met speen of met een pink in haar mond in slaap te laten vallen en dat lukt heel soms, maar meestal niet. In het begin viel ze bij mijn man op de borst makkelijk in slaap, maar nu niet meer. Tevens ligt ze wel ingebakerd, omdat ze ook erg wild met haar armpjes is. Ze krijgt borstvoeding om de 3,5 a 4 uur.

Enig idee hoe we haar in slaap kunnen krijgen? Soms is ze wel 4 uur achter elkaar wakker of valt ze net voor de volgende voeding in slaap.

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Wat kan zijn is ze dat ze wat meer wil eten. Er is dan te weinig voeding. Het is dan goed om haar wat meer aan te leggen zodat de productie wat meer wordt. Ze noemen dat regelen. Ze regelt dan zelf dat er meer productie komt. Kun je hier iets mee?

Groetjes Adrienne

3. Kirika

Kirika Actief lid

5 jul 2012
    173
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ze geeft vaak wel zelf aan dat ze genoeg heeft gedronken. En als ik haar meer geef, spuugt ze alles eruit. Dus qua hoeveelheid lijkt het voldoende. We zijn inmiddels anders gaan voeden. Ze krijgt nu een borst per keer (hiervoor kreeg ze er twee met tussen door luier verschonen). Nu krijgt ze soms als toetje, als ze aangeeft dat ze nog wil, dezelfde borst nogmaals zodat ze genoeg van de vettige melk binnenkrijgt ipv de waterige aan de tweede borst. Maar dit wel max 2 a 3 minuten omdat ze anders alles eruit spuugt. Is dit goed of liever toch twee borsten aanbieden? Nu heeft ze ook weer genoeg gedronken (na opnieuw aanleggen wil ze echt niet drinken), maar ze ligt nu al 2 uur klaarwakker. Met speentje valt ze iedere keer bijna in slaap en dan maakt ze zich toch weer druk en wordt wakker. Lijkt me dan niet dat ze honger heeft aangezien ze niet wil drinken. Toch?

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Het lijkt er op alsof ze genoeg krijgt. Het kunnen ook darmkrampen zijn. Je zou infacol kunnen proberen. Dat zorgt er voor dat de kleine gasbellen omgevormd worden tot één grote zodat ze makkelijker kan boeren. Een borst geven is denk ik wel iets wat je inderdaad uit kunt proberen. Wat voor kleur heeft de ontlasting en hoe vaak per dag poept ze??

Groetjes Adrienne

5. Kirika

Kirika Actief lid

5 jul 2012
    173
    0
    16
    NULL
    NULL
    Infacol gebruiken we al sinds dat ze 1 week is, omdat ze idd last had van krampjes. Daar heeft ze nu helemaal geen last meer van (topspul!). Inmiddels is ze nu 4 weken oud en het probleem is er nog steeds. Het voeden met 1 borst heb ik maar een paar dagen gedaan, omdat ik toen heel weinig productie kreeg. Dus maar weer terug gegaan naar twee borsten. Dat doe ik nu alweer 2 weken. Ze poept (al sinds haar geboorte) minstens 4 a 5 keer per dag en het is voornamelijk geel/oranje van kleur. Heel soms zit er iets groenigs bij.
    Het slapen is er niet op veranderd. Bijna elke dag ligt ze urenlang wakker en uiteindelijk valt ze soms pas na 3 a 4 uur wakker liggen in slaap. Net voor de volgende voeding dus. Het grootste probleem is het vechten tegen haar slaap. Zodra ze bijna vertrokken is, maakt ze zich kwaad of lijkt ze te schrikken dat ze in slaap valt en is ze weer klaarwakker (ook als ze ingebakerd ligt). Haar speentje werkt ook niet echt, want die is ze om de paar minuten kwijt waar ze ook weer wakker van wordt.
    We worden hier langzamerhand gek van. Nog andere ideeen? ;)

6. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Groen poepen zou kunnen betekenen dat ze de achtermelk toch niet helemaal goed pakt. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dat de oorzaak is. Huilt ze ook als ze wakker is of is ze gewoon stil? In een draagzak tegen je aan zodat ze stil is en jij ondertussen toch wat kunt doen is ook nog een optie. Je zou ook nog kunnen printen om het bedje wat hoger te zetten.
    Bedoel het hoofdeinde dan natuurlijk. Misschien komt er steeds wat voeding terug. Groeit ze wel goed?

Groetjes Adrienne.

7. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Wat je ook nog zou kunnen proberen is de puckababy . Zoek maar eens op Internet..

Groetjes Adrienne

8. Kirika

Kirika Actief lid

5 jul 2012
    173
    0
    16
    NULL
    NULL
    De situatie is nog steeds niet verbeterd. Ze ligt al sinds week 2 ingebakerd in een pacco doek (puckababy is dus niet nodig). Het hoofdeinde van haar bed ligt ook al sinds de kraamweek omhoog, dus dat is ook geen oplossing. Ze groeit in ieder geval goed. Ook als ik haar tegen me aan heb of in mijn armen en ze dreigt in slaap te vallen, dan vecht ze daar ook tegen. Zeer frustrerend. Vooral als je denkt dat ze eindelijk in slaap is en vervolgens 30 seconden later alweer wakker schrikt... Op deze manier slaapt ze bij elkaar opgeteld hooguit 1 a 1,5 uur per dag. 'S avonds (na de laatste avond voeding) valt ze gelukkig wel meestal snel in slaap, waarschijnlijk omdat ze dan uitgeput is van de hele dag wakker zijn.

9. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Ik denk dat het goed is om eens langs een kinderarts te gaan. We hebben eigenlijk alles nagelopen wat er aam de hand zou kunnen zijn.

Groetjes Adrienne

Deel Deze Pagina