personeel en kattepoep

Discussie in 'De lounge' gestart door Duimelijn, 10 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Duimelijn

Duimelijn Bekend lid

23 okt 2008
    532
    7
    18
    ver weg
    Dag dames,
    Ik wilde even jullie mening vragen. Ik ga een crèche openen, 14 januari. We hebben een mooie tuin aangelegd waar de kids kunnen spelen met nepgras. Helaas vinden de katten van de hele buurt het de ideale plek om hun behoefte te doen. Voor de kinderen is het gewoon vies en niet hygienisch. Ik heb al aan de katteneigenaren gevraagd of ze er niet wat aan konden doen, maar aangezien het buitenkatten zijn, eigenlijk niet. Van die spray is gevaarlijk voor de kinderen dus heb ik gevraagd aan mn personeel of ze elke ochtend even de poep op willen ruimen, met handschoenen aan en een speciaal stoffer en blik voor de poep. Uitgelegd dat het niet leuk is, maar het moet gebeuren. Elke dag is er iemand anders aan de beurt.

Vanochtend kwamen ze met de mededeling dat ze weigeren om de poep op te ruimen, dat dat niet hoort bij hun takenpakket. Ik heb ze uitgelegd dat we die stront niet zo kunnen laten liggen en dat het ervoor zorgen dat de kinderen in een veilige en schone omgeving vertoeven hun taak is. En dat daar dus helaas ook de kattenpoep opruimen bijhoort.

Wat vinden jullie, ga ik te ver? We hebben het hier over een hoopje poep per dag, s maandag s morgens na het weekend ongeveer drie hoopjes poep.
    Wat zou jij voorstellen als baas zijnde?

Liefs

2. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik zou het geen probleem vinden...moet op mn werk in een verpleeghuis ook de kattenbak schoonmaken van de kat van een bewoner...hoort dat bij mijn taken?
    Het staat niet in mijn functiebeschrijving....maar daar staat wel in dat ik de bewoners help bij het in stand houden van een prettig leefklimaat.
    Tja en voor die bewoner is die kat zo belangrijk dat ik het wél mijn taak vind.

Bij jou zullen je medewerkers in hun functiebeschrijvinh hebben staan dat ze meewerken aan het creeëren van een veilige omgeving voor de kinderen.
    Ik vind het dus wél bij de taken horen...kattenpoep is erg vies en kindjes kunnen daar ziek van worden.
    Als jij als werkgever zorgt voor handschoenen en deugelijk opruimmateriaal lijkt mij dat je kan vragen of ze het opruimen.

3. Esther15

Esther15 VIP lid

20 apr 2006
    7.918
    7
    38
    thuis
    ik sluit me bij Panter aan

4. Natasja84

Natasja84 Fanatiek lid

8 jun 2012
    2.951
    0
    36
    Veluwe
    Ik weet niet of je er iets mee kan doen maar katten hebben een hekel aan azijn. Ze schijnen dus daar niet bij in de buurt te komen...

5. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    nee je gaat niet te ver. Vind dat je personeel te ver gaat door te zeggen dat ze het niet doen.. ze mogen blij zijn dat ze tegenwoordig een baan hebben.

6. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Met Sint Maarten lopen kwamen wij bij een vrouw langs die een soort sensor heeft. Dat ding maakt een heel hoog geluid. Is niet hoorbaar voor ons maar wel voor katten. Die vrouw had geen last meer van katten in haar tuin. Misschien is zoiets een optie voor je.

En nee ik zou ook zeker niet blij worden als ik dat op moest ruimen, maar de veiligheid van kinderen staat natuurlijk wel voor op. Dus voor de kids zou ik het wel doen

7. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Ik zou het geen probleem vinden om het even op te ruimen, maar zou het als werknemer ook een fijne gedachten vinden als mijn werkgever liet zien dat ze er alles aan deed om het probleem op te lossen. Zodat het poepopruimen tijdelijk zou zijn.

Voor de rest zou je kunnen proberen om de wijkagent hierbij in te schakelen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jij last hebt van de huisdieren van een ander. Helemaal niet gezien je bedrijf aan huis.

8. Smnee

Smnee Niet meer actief

Ik neem aan dat in hun tekenpakket staat dat ze bijdragen aan een veilige/schone omgeving voor de kindjes... Plus dat elke dag een ander aan de beurt is, en dat ik behoorlijk brutaal vind dat ze dit zo brengen...

9. MLkids

MLkids Niet meer actief

Ruim het zelf op zou ik zeggen, jouw kdv jouw verantwoording.

Klinkt hard maar je kunt van een kinderverzogster niet verwachten dat ze de poep van katten opruimt!

Je zou speciaal gaas kunnen halen om de tuin af te schermen voor katten, en anders tijdelijk wel spray

Je zou ook de wijkagent in kunnen schakelen om met de buurtbewoners te overleggen.

10. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Mee eens!

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik ben het ook met ts eens, lekker flexibel dat personeel, zou wat zijn als iedereen zo denkt.

Heb trouwens als doktersassistente ook tig taken gehad die absoluut niet bij mijn functie pasten, maar toch gewoon gebeuren moesten.

12. draga

draga Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.657
    0
    36
    3 baantjes in de schoonmaak. Eindelijk werk!
    drentse land
    Even een vraagje. Ruim jij het zelf ook op of alleen je personeel?
    Als alleen het personeel het moest opruimen zou ik er ook problemen mee hebben. Als jij het zelf ook opruimt niet want dan zijn de taken eerlijk verdeeld en vind ik dat ze het best kunnen opruimen.

13. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    denk dat iedereen wel eens taken heeft die niet bij de functie passen.

maarja het is geven en nemen toch

14. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Ik vind dat je personeel niet zo moet zeuren.. Idd ze moeten zorgen voor een schone en veilige omgeving.. Ik werkte op een kinderdagverblijf waar ook een tuin bij was, als er kattenpoep lag ruimde ik dat natuurlijk ook gewoon op..

15. Verox

Verox Niet meer actief

Ook ik vind het vreemd dat je personeel weigert met zo'n flauw principieel argument...
    In geen enkele taakomschrijving staat gedetailleerd wat er wel en niet onder je werkzaamheden valt.

16. Pleak

Pleak Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.620
    218
    63
    zuid-holland
    Ik heb zelf ook op een kinderdagverblijf gewerkt, ik zou het niet leuk vinden, maar er ook niet zo moeilijk over doen. Wel zou ik willen dat er een passende oplossing komt, maar ja dat wil jezelf ook ;)
    Ik zou het wel erg onprettig vinden als ik zwanger ben en ik moet dat dan opruimen. Thuis verschoon ik de kattenbak zo min mogelijk, ondanks dat ik dan handschoenen aan hebt, dan nog vind ik het 'eng'.
    Wat ik me ook afvraag.. is het voldoende om alleen de poep op te rapen? Het moet dan toch ook nog worden schoongemaakt?
    Hopelijk komt er snel een passende oplossing voor jullie!

17. SYRV

SYRV Fanatiek lid

29 nov 2009
    3.133
    453
    83
    Ik vind ook dat je dit best kunt vragen. Het is een kleine moeite en het moet nou eenmaal gebeuren. Als iedereen het on de beurt een keer doet is dit toch niet zo'n groot probleem? Ik zou ondertussen wel opzoek gaan naar een oplossing om het probleem te verhelpen. Maar jeetje inderdaad, ze mogen blij zijn dat ze een baan hebben in deze tijd zeg!

18. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik vindt dat jouw personeel niet zo moet zeuren. In hun taakomschrijving zal vast iets staan als "zorgen voor een veilige omgeving voor de kinderen" daar valt dit volgens mij onder. Als ze hier niet aan mee willen werken, valt dit onder werkweigering, wat inhoudt dat je ze hierom zou mogen ontslaan op staande voet. En dan nog, ik heb op mijn werk zo vaak iets moeten doen wat niet onder mijn taakomschrijving valt.

Natuurlijk is het niet het leukste werkje, maar je verdeelt het onder het personeel, dus op een eerlijke manier. Bovendien probeer je een oplossing te vinden. Vraag ze maar eens of ze ook zo zouden miepen als een baby of peuter tot aan de nek toe onder de spuitpoep zit, want dat is in mijn ogen viezer dan wat kattepoep opruimen. Je zorgt voor goed materiaal (handschoenen) en idd als iemand van het personeel zwanger is, vindt ik het nog wat anders, maar in dit geval ben ik het dus met jou eens.

19. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    je kunt cacao proberen... kun je bij een tuiniersbedrijf halen... je kan het wat uitstrooien over de grasmat... het schijnt dat ze daar liever niet op gaan zitten... erg vervelend zoiets! misschien een optie om het stukje te omheinen met gaas? zodat ze er niet meer in kunnen komen? want wat nou als je zwangere medewerkers hebt? die mogen dat dan niet opruimen...

20. Polkadotjes

Polkadotjes Fanatiek lid

27 aug 2012
    1.071
    0
    36
    Jemig wat een personeel. Je wilt toch het beste voor de kindjes dus zorg je ook voor een veilige omgeving.

Wat nou als een kindje het in de mond stopt en misschien er wel ziek van word. Je kunt moeilijk tegen de ouders zeggen "ja we willen de kattenpoep niet opruimen omdat wij dat niet bij onze functie vinden passen"

Ze moeten inderdaad blij zijn dat ze werk hebben. Er zijn tegenwoordig genoeg werkloze die dolgraag een baan willen hebben en daarbij af en toe een drolletje moeten opruimen.

Deel Deze Pagina