Op papier voldoende personeel helaas door zv en ziekte een te kort. Een kok.. Ik zal het is meenemen in een overleg. Uitzendbureau kan wel maar het is ook best complexe zorg die wordt gegeven en niet veel flexers zijn hiertoe bevoegd.
Lijkt mij best een leuke baan te zijn als kok bij een zorginstelling samen koken met bewoners. Je kunt dan samen de lunch maken. Eventueel samen boodschappen doen voor het avondeten en dan aansluitend dit samen klaarmaken. Zal er ook aan liggen hoeveel de bewoners nog zelf kunnen.
Dat is idd ook wel een punt, toen ik ooit begon had je nog helpende die het huishouden deden bij clienten en bijv ook een client onder de douche hielpen. Daarna kwam er een tijd dat de helpende moesten kiezen of wijkverpleging of thuiszorg(huishouding)
Bij ons zijn helpende er nooit uitgemoeten gelukkig en dat scheelt zoveel werk en geld. Sinds een half jaar hebben wij ook ADL hulpen (vaak de huishoudelijke hulpen die deze opleiding doen en goed kunnen ondersteunen) Ik snap niet dat bijvoorbeeld buurtzorg alleen met IG-ers en verpleegkundige werkt. Het lijkt mij niet leuk om heel veel mensen te moeten wassen etc en weinig handelingen te doen. En het kost gewoon erg veel geld. Als ik dit allemaal zo lees heb ik het heel goed bij mijn organisatie.
Precies. Ik snap dat ook niet. Sommigen die kunnen of willen ook alleen nivo 2 helpende. Die zijn toch juist super ondersteunend voor personeel wat wel meer kan of mag. We doen het juist samen allemaal.
Zelf heb ik het ook niet slecht hoor, heb een leuke baan, leuke clienten btw niet bij buurtzorg. Zijn natuurlijk wel dingen waar ik tegenaan loop maar denk dat dat overal zal zijn. Wij werken ook nog wel met een paar helpende maar niet zo heel veel meer.
Ik heb niet alle 4 pagina`s gelezen. Maar als personeel zo moeilijk te vinden is, dan moet het aantrekkelijker maken om te solliciteren. - Bied vaste diensten aan. (Wat ik van iedereen hoor dat men die wisselde diensten zo vreselijk vinden en mede daarom uit de zorg stappen) - Opleidingsmogelijkheden. Jullie kunnen vast wel meer items vinden. En dit geld ook voor team wat er is.
Ik werk niet bij buurtzorg maar het gaat niet alleen om het trucje uitvoeren. 4 van mijn ‘wasbeurten’ zijn complexer dan gedacht. Ik heb mijn huidige route van een helpende overgenomen die gestopt is, maar ik ben toch wel geschrokken. Een client bleek een alcoholprobleem te zijn wat mijn collega niet had gemerkt. De ander had al gedragsproblemen maar met de verergering hiervan was niets ondernomen, nu blijkt deze client dementie erbij te hebben. Ik verwijt mijn collega niks, maar merk wel dat kennis nodig is om iets te kunnen signaleren. En dat is al genoeg, iets kunnen signaleren en Dan aan de bel trekken. Mijn ‘handelingen’ omvat niet alleen de verpleegtechnische kant maar ook overleggen, samenwerken met diverse disciplines. Huisarts, MetGGZ, fysio, Ergo, familie, mantelzorg, sociale kaart, kennis van de technologie, inzetten van hulpmiddelen, monitoren of het loopt, als we merken dat een bepaalde aandoening meer voorkomt zorgen we zelf voor scholing. Wat is het, de symptomen, behandeling, benaderingswijze, niet nogmaals het wiel uitvinden. En zo alles bij elkaar is het een geweldige baan
Wij werken nog heel veel met helpende's. Werk op kleinschalig wonen. 2 woningen aan elkaar gekoppeld. Rooster ziet er eigenlijk altijd uit dat er op de ene woning een helpende staat en op de andere een verzorgende. Zodat die de verantwoording over 2 woningen heeft. Als we de helpende's niet hadden, waren we al helemaal verloren geweest. Vanuit uitzendbureau's is ook het merendeel helpende.
Het is ook een geweldig beroep wij komen wel bij de cliënten die in de helpende staan 1x of 2x per week en zo hou je ze toch in de gaten. Maar moet zeggen dat ik ook al geregeld meegemaakt heb dat een verzorgende IG of verpleegkundige iets over het hoofd gezien heb...
Precies. Wij hebben momenteel bij alle clienten vele complexer dingen dan alleen maar wassen. Ja je komt binnen voor ADL maar dan kom je binnen en schrik je je rot. Verwaarloosd, dementie, onveilig wonen, vele valpartijen dat de huisarts niet weet, . En dat er omheen aanpakken maakt het juist ook zo leuk. Mensen wonen langer thuis maar wel met alle gevolgen van dien. Ik werk dus bij de buurtzorg maar wij nemen wel lager opgeleiden als dit zich aanbied ( vooral in de vorm van stagiaires in de zomervakantie. 3de of 4de jaars) juist omdat dit wel kan want wij zitten in een klein team dus wat er niet opgemerkt word door een helpende pakken wij wel verder op omdat wij de mensen goed kennen. Maar zelfs stagiaires krijgen we niet, er zijn te veel teams waar stagiaires geplaatst kunnen worden en te weinig mensen die in de thuiszorg willen of te weinig personeel. En nu inmijn werkgever vrij heb gegeven kan ik zeggen dat wij dus echt geen leidinggevende hebben. Om op terug te vallen. Wij zijn allemaal leidinggevende. En het werkt echt enorm goed maar want we lossen dingen altijd wel op maar wel met elkaar. Het probleem is gewoon personeelstekort, niet meer en niet minder.
Dat bedoel ik strijken en koken kunnen ook andere betaalde mensen dat hoeven geen verzorgende of verpleegkundige te doen. Hiervoor kun je gastvrouwen inzetten hebben andere weer een baan en je hebt minder gediplomeerde nodig. Ik zie echt in de praktijk dat gediplomeerd personeel voor de meest rare dingen worden ingezet. Als je ze te kort komt moet je ze inzetten waarvoor de gestudeerd hebben en andere taken door andere laten doen.
En dat hebben ze nou juist bezuinigd. Gastvrouwen, lager opgeleiden etc Juist die kunnen Dat soort werk doen. Nu is het er bij gekomen bij de verpleegkundigen/verzorgenden.
Allemaal korte termijn gedachten geweest. Nu geen last dus nu geen geld aan besteden. Terwijl het probleem nu zover is dat er gewoon geen mensen ZIJN. En je kunt ze ook niet kleien of klonen. Dus ja. Ik werk zelf als corporate recruiter en onze vacatures lopen op en op en op. Mensen reageren niet wat je er ook in pompt. Ze zijn er niet. Enige wat nog kan is andere beroepsgroepen omscholen. Al is dat ook lastig want het wordt overal steeds krapper.. Het treft ons zeker allemaal.
ik zeg nee bij extra werken. Wil best een keer een dienst extra maar niet meer structureel. Ik kies bewust voor parttime (24uur) werken omdat dit te combineren is met onze dochter en man zijn werk. Ik ben net overgestapt van werkgever. formatie hier is redelijk goed in orde. En ze werken met een aantal vaste zzp-ers. Wat een verademing in vergelijking met het structurele te kort waar ik jaren in gewerkt heb. Ik denk dat als je nieuwe (jonge) collega’s wilt aantrekken moet je fulltime dienstverbanden bieden. Hoor van velen dat dit niet kan en de max 28/32uur is. Maar ook een vast dienstenpatroon. Onregelmatig werken is niet erg qua alle diensten, maar wel dat je maar 1 vrije dag mag en de overige 6 moet komen opdraven zonder veel structuur in het rooster.
Nee hoor. Je bent geen zzper. Je werkt in een organisatie. En daar is iemand eindverantwoordelijk. Als is het alleen een directeur met daaronder 5000 zorgenden.. dan is die directeur eindverantwoordelijk en degene die je aan kunt spreken. Of een raad van bestuur of raad van commissarissen.
Uiteindelijk wel maar hij kan ook weinig doen he. Hij kan geen blik met mensen open trekken om te helpen. Er zijn gewoon te weinig mensen.
Ze zijn wel met kleine dingen bezig zoals de toelatingseisen voor verpleegkundige te verlagen. Maar dat kan ook heel fout eindigen want zo kunnen mensen met een lager niveau makkelijker deelnemen aan de opleiding. Maar zoals verpleegkunde is niet alleen maar iemand even wassen of een spuitje zetten, er komt zo veel meer bij kijken. En dan worden er straks fouten gemaakt omdat dingen niet gezien worden of er geen verbanden worden gelegd. Nou ik ga weer werken gelukkig morgen en dinsdag vrij en ik ga dan niet extra werken indien nodig.
Wat ze bij mijn werk hebben gedaan is een andere vijver zoeken om uit te vissen. Dat kan bij thuiszorg denk ik moeilijker, maar in verpleeghuizen wel. Zo werk ik er als SPHer. En mijn collega heeft MMZ gedaan. Het werkt echt prima zo. Het enige wat ik niet mag is verpleegtechnische handelingen maar dat is bij ons maar zon klein onderdeel van de dag, dat kan mijn collega ig'er prima doen. Verder was ik bewoners, aankleden etc, binnenkort mag ik medicijnen delen, tilliften gebruiken en ben ik vooral verantwoordelijk voor de gedragsmatige kant van de bewoners. Ik maak o.a. bejegeningsplannen. We zijn zelfsturend en dat is echt leuk, om daar mijn expertise bij in te zetten. Ik heb in teams met alleen SPHers gewerkt waarbij feedback geven en krijgen aan de orde van de dag was. Iets wat in mijn nieuwe team toch lastiger ligt. Heel gaaf om hier wat in te kunnen betekenen. Als ik hier lees van mensen in de thuiszorg dat het ook veel om signaleren en regelen gaat, daar is niet perse een verpleegkundige voor nodig, er zijn meer beroepsgroepen met mensen die dat prima kunnen. Dus toch een andere vijver zoeken, het pakt bij ons tot nu toe goed uit.
Goede ideeën. Je kunt voor dat regelen gewoon een aparte casemanager aanstellen. Dat kan bijvoorbeeld iemand zijn met MWD of Social Workopleiding.