Personeelstekort in de zorg, hoe is het bij jullie?

Discussie in 'De lounge' gestart door Deedee91, 16 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. wishfulthinking

    wishfulthinking Fanatiek lid

    7 aug 2012
    4.797
    2.481
    113
    Vrouw
    Ja eigenlijk is dit te absurd voor woorden..
    Zo behoort het niet te gaan!
    Zoals ik al zei gods bedroevend..:(
     
  2. Lelie137

    Lelie137 Fanatiek lid

    9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Wij nemen terminale zorg altijd aan, ook al hebben we een stop.
    De stop hebben we sinds het begin van de zomervakantie, af en toe enkele dagen niet maar dan stroomt het weer vol.
    Steeds complexere zorgvragen, minder personeel. Lange routes zonder pauze. Extra of dubbele diensten draaien. In de thuiszorg merken we het net als de rest van de zorg.
    Wel hebben we nu regelmatig overleg met andere thuiszorgaanbieders en met ketenpartners, hoe we effectief samen kunnen werken en delen van informatie.
     
  3. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.824
    2.675
    113
    't Gezellige Brabant
    Dinsdag was ik bij een mevrouw die normaliter elke dag iemand van de thuiszorg op bezoek heeft voor haar medicijnen omdat ze dementerend is. Ook daar moesten ze nu af gaan schalen. Ze komen nu bv niet meer wanneer ik er ben. Die medicijnzorg heeft ze van een andere organisatie als waar ik voor werk. Ik denk dat het wachten is op dat het een keer fout gaat. Ik heb geen idee wat ze wanneer moet nemen en bovendien ben ik daar ook niet voor. Ik kom haar huishoudelijk ondersteunen. Ze heeft nu een machine staan die op vaste tijden een zakje met haar medicijnen uit rolt. Maar dinsdag deed deze het bv al weer niet. Ik houd mijn hart vast.
     
  4. Lelie137

    Lelie137 Fanatiek lid

    9 jun 2012
    1.576
    209
    63
    Limburg
    Als het apparaat (medido?) Niet werkt of de cliënt neemt het zakje niet, dan geeft deze een melding naar de zorgverlener. Dan moet die komen kijken.
    Als dat niet gebeurd en jij ziet dat dit mis gaat, zou ik dat melden bij die organisatie.
     
    Zuul vindt dit leuk.
  5. SuperWokkel

    SuperWokkel Actief lid

    14 jan 2021
    128
    227
    43
    Vrouw
    Het tekort is schrijnend.
    Collega's vallen uit met lichamelijke en geestelijke klachten.
    Ook nemen collega's ontslag en gaan helemaal de zorg uit omdat ze er klaar mee zijn.
    Het ene gat word met het andere gevuld.
    Tot nu toe hebben we alles nog op kunnen vangen maar ik hou mijn hart vast.
    Ik werk in een verpleeghuis
     
  6. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.824
    2.675
    113
    't Gezellige Brabant
    Ze kwamen gelukkig ook net voordat ik vertrok. Het is deze keer goed gegaan, maar ik ben er maar 1x in de week. Ze komen niet alle dagen meer. Ik hoop maar dat dat apparaat altijd doet wat het moet doen. Ik ken 'm verder niet, geen van mijn andere cliënten heeft er eentje.
     
  7. iMum

    iMum Bekend lid

    24 okt 2019
    641
    564
    93
    Vrouw
    Buiten het personeelstekort vind ik de cliënten momenteel ook heel zwaar.
    Ik merk dat er steeds meer psychiatrie bij komt kijken.
    Je hebt om het minste een klacht aan je broek hangen, cliënten mogen zeggen en doen wat ze willen tegen je.
    De lieve oude heren en dametjes worden steeds schaarser.
     
    Zuul, SuperWokkel en Waxinelichtjes vinden dit leuk.
  8. SuperWokkel

    SuperWokkel Actief lid

    14 jan 2021
    128
    227
    43
    Vrouw
    Helemaal mee eens ! Bij ons precies hetzelfde
     
  9. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.091
    4.265
    113
    Home
    Heel eerlijk wil ik op dit moment niet meer door

    Het is niet leuk werken
    Het is zwaar, veel en er is geen uitzicht op beter
    Zeer frustrerend

    Misschien stop ik binnenkort wel lijkt me heerlijk geen avonden, weekenden meer maar ik ga het aan de andere kant ook wel missen
     
  10. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik werk op een arbodienst van een groot ziekenhuis. We zijn met zijn drieën, elk werkt 24 uur. Maar er is eigenlijk werk voor 4 mensen van elk 24 uur. We modderen maar wat aan met werkstudenten. Ik zit in schaal 5, de arboverpleegkundigen in schaal 7. Ik doe hetzelfde werk, alleen ik heb geen eindverantwoordelijkheid, want ik sta onder supervisie van de bedrijfsarts. Erg krom dus. En de bedrijfsartsen redden het ook niet. De wachttijd tot eerste gesprek is soms een maand of langer.
     
  11. Dagda

    Dagda Fanatiek lid

    8 jul 2019
    1.687
    1.855
    113
    Vrouw
    Knuffel meiden!

    Ikzelf werk in de gehandicaptenzorg. Ook overal tekorten. Collega's die uit loyaliteit over hun grenzen heen gaan.
    Ikzelf stap eind deze maand over naar speciaal onderwijs. Voel mij best schuldig voor verhogen van de werkdruk van mijn collega's. Naar moet echt aan mijzelf denken.
    Heb enorm gelobbyt afgelopen weken en heb mijn eigen vervanging kunnen aandragen aan het team.
     
  12. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.729
    2.510
    113
    Vrouw
    Ik wil het ook graag vanaf de andere kant belichten: ik werk op een onderwijsinstelling en leidt verpleegkundigen op. De banken zitten stampvol met gemotiveerde jonge (en ook oudere omscholers) mensen die dolgraag het vak willen leren. Wij breiden elk jaar uit omdat de opleiding groeit.

    Ik hoop zo dat de arbeidsomstandigheden beter gaan worden zodat deze nieuwe generatie jullie mag komen helpen
     
    Fennec, spruitje80, spruitjes en 10 anderen vinden dit leuk.
  13. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.082
    5.270
    113
    Super! Klinkt goed. Ik hoop dat de minder populaire werkplekken ook worden gepromoot zoals de ouderenzorg en thuiszorg.
     
  14. Anniek88

    Anniek88 Fanatiek lid

    22 sep 2016
    2.729
    2.510
    113
    Vrouw
    ja absoluut!

    Studenten lopen in hun eerste jaar sowieso stage in de ouderenzorg, en vaak ook een keer in de thuiszorg. Zeker die laatste vinden studenten vaak heel erg leuk! Maar ligt wel enorm aan de organisatie. Soms krijgen studenten geen kans om iets anders te zien dan ADL en steunkousen geen enkele complexere cliënt oid. Zo jammer want hbo-ers zijn ook hard nodig in die sector.
     
  15. Taby

    Taby Fanatiek lid

    7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Ik werk ook in de zorg.
    in het verleden aan het bed.
    sinds 2015 in de planning.
    het is echt schrijnend.
    In de planning staan we ook constant aan de laatste jaren.
    Wanneer de Corona, net zoals nu weer oplaait wordt het extra spannend.
    We werken ons suf en nog moeten we de teams teleurstellen met het feit dat we open diensten niet 100% kunnen oplossen.
     
  16. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.819
    1.673
    113
    Vrouw
    Ja vind je dat er slecht betaald wordt?

    Ik ben persoonlijk begeleider op een woning en vind eigenlijk dat ik niet mag klagen. Komt zeker door de onregelmatigheidstoeslag hoor, maar daardoor verdien ik best aardig. Al zeg ik het zelf.
     
  17. Forumnaam

    Forumnaam Bekend lid

    19 okt 2019
    730
    1.486
    93
    Ik verdien naar mijn mening ook best aardig. Ben begeleider er kom toch elke maand met ruim €1800 thuis voor 26 uurtjes werken. Op het moment ruim voldoende bezetting en gelukkig een vast 4wekelijks rooster.
     
  18. LadyKikker

    LadyKikker Fanatiek lid

    12 feb 2012
    3.819
    1.673
    113
    Vrouw
    Denk dat ik ongeveer hetzelfde verdien, voor een contract van 22uur.
    Ben ook blij met de cao en extraatjes die ik van mn werkgever krijg.
    Als we dan toch reclame aan het maken zijn... ;)
     
    Forumnaam vindt dit leuk.
  19. elliepellie

    elliepellie Fanatiek lid

    28 jun 2014
    1.887
    1.011
    113
    Vrouw
    Pedagogisch medewerkster
    Venlo
    Ik werk in de kinderopvang en heb een contract van 30 uur. Dit was eerst 23 maar omdat ik structureel elke week teveel werkte, heb ik een contract verhoging geëist.

    Helaas werk ik nog steeds regelmatig te veel. Weken van 40 uur komen regelmatig voor. Personeel is niet aan te slepen en regelmatig moeten mensen in quarantaine of stoppen ermee ivm de hoge werkdruk.

    dus ja…. Zie dit ook niet snel beter worden en het is wachten tot mensen gaan omvallen…..
     
  20. brownielover

    brownielover VIP lid

    9 mrt 2009
    7.507
    2.503
    113
    Nederland
    Ik werk in de ouderenzorg. Waar ik mijn stages heb gelopen waren geen extreme te korten, kwamen vrijwel altijd goed uit.

    Nu werk ik bij dezelfde organisatie, andere woning. Ik heb de openstaande vacature opgevuld. Klein team, zijn met 5. Voor wat ik begrijp nog geen extreme tekorten maar als iemand uitvalt heb je wel een probleem omdat je altijd alleen staat en je maar een klein team hebt. De rek zal er dus snel uit zijn.
     

Deel Deze Pagina