Personeelstekort in de zorg, hoe is het bij jullie?

Discussie in 'De lounge' gestart door Deedee91, 16 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maslov

    Maslov Fanatiek lid

    11 apr 2019
    1.200
    3.395
    113
    #121 Maslov, 23 nov 2021
    Laatst bewerkt: 23 nov 2021
    Onze organisatie is onlangs in het nieuws geweest omdat ze alarm slaat: https://nos.nl/artikel/2406184-ondernemingsraad-gevangenissen-bezorgd-over-personeelstekort-en-werkdruk

    Misschien dat niet iedereen dit als een zorginstelling ziet, maar ik persoonlijk wel.
    Ik ben adviseur bedrijfsvoering in zo'n psychiatrische gevangenis en zit in de ondernemingsraad (namens FNV), dus heb het er constant over. Ik vind het een waanzinnig complex onderwerp, maar veel heeft toch echt met geld te maken.

    De arbeidsomstandigheden zijn zwaar, en dan hebben ambtenaren nog redelijk goede voorwaarden als je het vergelijkt met andere sectoren. Maar de psychiatrische problematiek (en daarmee de zorgvraag) van de gevangenisbevolking wordt steeds ernstiger, tegelijkertijd vergrijst het personeelsbestand enorm, waardoor ze minder belastbaar zijn en sneller uitvallen bij overbelasting. Een groter personeelsbestand zou hierbij helpend zijn en daarbij een andere rol voor personeel dat door hoge leeftijd, PSA, PTSS of andere beperkingen niet meer dezelfde dingen kan doen dan daarvoor. Ik zie het wel voor me dat deze groep mensen mentorschap krijgt over nieuwe medewerkers, om deze met meer aandacht en ervaring in te kunnen werken.

    Nu ziet de jonge generatie medewerkers dat ze 'buiten' meer kan verdienen in een minder belastende setting, dus blijft vaak niet lang. En dat terwijl we enorm moeten investeren in iedere nieuwe medewerker. Bij gebrek aan beter nemen we mensen aan die nog een volledige opleiding moeten volgen, welke we vervolgens van A tot Z faciliteren en betalen. Om de mensen soms nog voor het einde van het eerste jaar al te zien vertrekken. Ze voelen zich niet verbonden met de werkplek en worden vaak al direct enorm overvraagd als onervaren werkers die overal de gaten moeten dichten. Het voelt als dweilen met de kraan open.
     
  2. iMum

    iMum Bekend lid

    24 okt 2019
    641
    564
    93
    Vrouw
    Wij zitten momenteel in de situatie dat mijn man en zoon klachten hebben en beide met iemand positief in aanraking zijn geweest.
    Ik ben negatief getest, op de testuitslag van man en zoon wachten we nog.
    Mocht 1 van hun positief testen, mag ik niet in quarantaine, maar moet ik op de cohort afdeling gaan werken.
    Ik vind het enorm dubbel.
     
  3. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.645
    7.430
    113
    Vrouw
    Hoeveel jaar doe je dit werk en kan je nog tredes omhoog?
    Ik ben verzorgende ig in de thuiszorg en verdien 19.72 euro per uur
     
  4. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier worden waarschijnlijk de poli s ook afgeschaald voor extra personeel. Ik ben benieuwd wat ik morgen te horen krijg; ik doe de personele planning op onze poli :(
     
  5. Monique1985

    Monique1985 Fanatiek lid

    7 okt 2013
    1.472
    113
    63
    Almere
    Ik ben zzper . Maar werk wel bij vaste opdracht gevers . Dus ik ken de cliënten en personeel en draai gewoon mee bij het team . Ik heb 2 opdrachten leuk en afwisselend . Ik ben bijna vpk en werk al jaren als vig ..
    maar gister stond ik voor de zoveelste x alleen en heb ik voor de zoveelste x nee moeten verkopen om te douche want daar heb ik echt geen tijd voor ..
    je vliegt alle kanten op en bedenkt om half 12 shit ik heb nog geen koffie gehad vanaf 7 uur . M’n shirt was gewoon nat van het rennen en vliegen … covid uitbraak pak aan , pak uit ..

    Ik hou van mijn werk . Maar gister dacht van , ik ben er klaar mee . Ik vind zo mijn plezier niet meer . Ik spreek de cliënten amper want ik heb gewoon geen tijd . Het is echt sneu en vaak niet meer uit te leggen hoor . Sommige hadden al 2 weken niet gedoucht . Hier ben ik geen vpk voor geworden .. ik wil het mensen echt naar hun zin maken . Ik heb de eerste en 2de golf op een covid afdeling gewerkt . Ik werkte daar zoveel soms zelfs 50 uur in de week en minimaal 8 uur per dag in zo’n pak was echt soms hel . Wil het nu absoluut niet meer op die afdeling werken . Ik heb er echt lichamelijke klachten aan over gehouden :( de zorg is op dit moment gewoon niet meer leuk ..
     
  6. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Volgens mij gaat de trede tot 8.
    Ik werkte eerst bij andere organisatie en zat daar in een andere schaal. Werk nu 8 jaar als vpk
     
  7. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.288
    921
    113
    Vrouw
    Jeetje dit is echt triest he. Ik snap dat je het op deze manier niet wil/kan
     
  8. Boordevol

    Boordevol VIP lid

    26 jun 2009
    6.068
    4.178
    113
    springen familieleden nu niet meer bij? Of dat jullie dat vragen? Ik zou toch nie tmijn ouder twee weken ongedouchd laten zitten en dingen willen doen die niet medisch zijn.
     

Deel Deze Pagina