Personeelstekort kinderopvang

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Septembre, 25 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Ik lees heel veel nee en nee en nee...

    Probeer het camping bedje eens... Het zou je kunnen verbazen, wellicht in de gang of in de keuken?

    Je vraagt niet om tips, maar om hoe anderen het doen... Hier gelukkig nog geen last van gehad (buiten de corona sluitingen om) mocht dit wel zo zijn dan zou ik toch echt terug vallen op calimiteiten verlof (tijdens corona sluiting ook gedaan) het was heel simpel, ik kon niet naar mijn werk komen, want dan zat mijn kind alleen thuis... Daar heb ik een zorg plicht voor dus was het echt zorgverlof...

    Ga het dialoog eens aan met je werkgever zou ik zeggen... Dit lijkt me een gezamenlijk probleem van je werkgever, je man en jou.

    Werkt het wellicht dat je man dus boven met Kids blijft.... Dat daar een voorraad aan eten en drinken staat bijvoorbeeld zodat man niet steeds heen en weer hoeft? Probeer alleen mee te denken hier hé sorry... Kan 't niet laten :oops:
     
    Athina en Jessi79 vinden dit leuk.
  2. MissXray

    MissXray Fanatiek lid

    19 sep 2020
    1.689
    1.612
    113
    Vrouw
    Ik denk dat je ook naar de mogelijkheden moet zoeken. Het is nu eenmaal heel erg balen en soms weet je niet meer hoe je het moet doen.

    Toen ik na een ongeval een tijd lang rolstoelgebonden was, sliep kind noodgedwongen beneden. Het was even wennen, maar op een gegeven moment lukte dat. Eind van de dag was ik overigens gesloopt, maar m’n man kon in ieder geval naar z’n werk.
     
  3. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Dat verschilt per regio. Hier meerdere kinderopvang organisaties met voldoende personeel en ook een goed draaiende invalpool dus het kan wel.
    Ik zou als ouder in ieder geval wel in gesprek gaan dat ik het zelf niet meer kan opvangen en of ze kunnen meedenken voor een oplossing. De ene ouder kan het beter zelf opvangen of heeft een soepele werkgever dan de andere.
    Als er op school leraren uitvallen dan komen andere juffen extra werken, staat de conciërge voor de klas of de directrice of kijken ze naar de invalpool voor er een klas naar huis wordt gestuurd. Maar mocht je als ouder niks kunnen regelen dan wordt een kind ook in een andere klas geplaatst. Ideaal, nee maar school neemt wel zijn verantwoordelijkheid.
     
    nizzie86 en bulakgirl vinden dit leuk.
  4. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik denk dat jij het hele probleem/nieuws rondom de kinderopvang gemist hebt ofzo? In elke regio is het bijna bal, maar er zijn vast enkele uitzonderingen. Degenen die het nog wel rondkrijgen hebben mazzel.
    Jij vergeet voor het gemak ook de strenge eisen aan de leidster/kind ratio. Op school gooien ze dan idd "even" 40 kinderen bij elkaar. In de opvang zijn de regels over aantallen veel strenger, en nee de GGD maakt daar geen uitzondering voor. De groepen zitten ramvol en daar mag er dan zelfs niet eentje bij.
    Ander personeel wat geen pedagogische opleiding heeft mag niet eens op een groep.
    Dus een administratief medewerker die eventueel nog rondloopt (op de meeste kdv's bestaan die niet eens) die mag niet het personeelstekort opvullen.
    En de invalpools zijn LEEG.

    Ik denk dat je ook het nieuwsbericht gemist hebt dat relatief wat scholen een 4 daagse schoolweek in hebben gevoerd vanwege te weinig leerkrachten? Ik vraag me wel af of je het nieuws rondom deze zaken gevolgd hebt.
     
    Krabje, Malbec, Marti en 7 anderen vinden dit leuk.
  5. Disneyfan

    Disneyfan Fanatiek lid

    14 okt 2013
    1.027
    156
    63
    Wij hebben een gastouder en hier weinig tot geen last van, maar ik woon ook in een dorpje. Ik kan gelukkig thuiswerken indien nodig.
     
  6. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Hier zijn op school alle vacatures nog vervuld (maar geen invalpool meer) de bso heeft nog voldoende leidsters (maar is sportieve bso) en de opvang heeft nu nog voldoende leidsters en mijn kind mag in januari erheen maar of dat zo blijft.. ik hoop het. Tot nu toe nog maar zelden problemen maar ik werk zelf in de “arbeidsmarkt”sector en weet hoe nijpend het is.
    Misschien omdat ik in een mini dorpje woon?

    Hier kunnen man en ik beide thuiswerken of dan een dag thuisblijven en in de avond of weekend werken. Onze werkgevers zijn heel fijn en flexibel. Gelukkig tot nu toe zelden nodig gehad behalve in lockdown.

    Ik lees hier wel goede tips. Ik zou daar wat dingen van den proberen.
     
  7. Merlino

    Merlino Fanatiek lid

    21 sep 2021
    2.210
    3.511
    113
    Vrouw
    Leuke post weer :confused: Lekker vriendelijk ook.

    @ts: wat een rotsituatie. Ik merk zoveel stress in je berichten, pas je goed op jezelf?
    Is dit een eenmalig iets, voor 1 dag? Of de komende weken 1 dag? In welke regio woon je?

    Misschien kun je een buurmeisje/tienermeisje dat je kent vragen om in de middag op te passen, zodat jij thuis kunt werken? Zoiets?
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    #28 tuc, 25 okt 2021
    Laatst bewerkt: 25 okt 2021
    Volgens mij som ik heel reeël de problemen op voor iemand die er vrij gemakkelijk over praat.
    Wat hier nu weer niet goed aan iso_O

    Edit: het is ook gewoon irritant hoe simpel mensen erover praten. Het is al lang geen randstad probleem meer. Een middelgrote organisatie in Zeeland bv heeft op een vrijdagmiddag gemiddd 10 diensten open staan voor de week erop? Wat moet een organisatie hier in vredesnaam aan oplossen? In veel regio's moeten ouders en bureau's gemiddeld 10-15 gastouders bellen voordat er überhaupt 1 plek heeft, en dan heb je nog niet eens keuze.
     
    Malbec vindt dit leuk.
  9. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Beetje kort door de bocht hè. Hier in de buurt een dagverblijf die alles qua personeel op orde had. Toen zijn er een paar gestopt. 1 zwanger, 2 gingen verhuizen, 1 overspannen. Invalpool was leeg. Natuurlijk meer verblijven die invallers zoeken en er is al een tekort.
    En als er geen medewerkers zijn dan houdt het op.

    Bij ons in wijkverpleging hetzelfde. Nu ineens door omstandigheden een aantal collega's uitgevallen en we krijgen de roosters niet meer rond. Invallers zijn er niet. Dus opname stop en een deel van de clienten worden afgezegd. Alleen noodzakelijke zorg wordt gegeven.
     
    nizzie86 en tuc vinden dit leuk.
  10. emmen88

    emmen88 Actief lid

    1 sep 2014
    357
    463
    63
    Ik ben zo benieuwd hoe er zoveel tekorten in personeelsland zijn, meerdere sectoren. Is dat die vergrijzing?
     
  11. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Ik vraag me ook af hoe dit kan, en dan willen ze het liefst dat vrouwen meer gaan werken. Buiten de mensen die in de kinderopvang werken wordt dat dan erg lastig als je kinderen nergens naar toe kunt brengen
     
  12. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Ik denk ook een deel economisch. Bepaalde sectoren leveren bijna niks meer op in een wereld die steeds duurder wordt.. dan moet je dus kiezen. Als ik kijk hoe duur woningen bv zijn, boodschappen worden duurder, eigenlijk alle vaste lasten. En dan een baan waar geen of beperkt groei moeilijk is, hoge werkdruk, veel rompslomp in regels.. tja dat loont dan niet om in onderwijs of opvang te werken bv? Juist waar mensen zo hard nodig zijn.
     
    Septembre, Zeebra en nizzie86 vinden dit leuk.
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Naar mijn mening is het een opeenstapeling van oorzaken. De twee belangrijkste: het zijn veelal beroepen waar veel verantwoordelijkheid ligt over het welzijn van een ander mens, en die worden gewoon onderbetaald, de beroepen worden zo minder aantrekkelijk.
    Het zijn meestal mbo beroepen/ practische beroepen en daar is een mentaliteitsprobleem over. " men" vindt het belangrijk om hoogopgeleid te zijn en denkt heel min over practische beroepen.
     
    Mapje vindt dit leuk.
  14. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Precies dit. Dit is het gewoon. Zo tragisch.
     
  15. cosdy

    cosdy Fanatiek lid

    21 jun 2012
    1.690
    1.885
    113
    Mijn dochter is dit jaar afgestudeerd als PMer. Ze is dit jaar begonnen op de HBO en werkt daarnaast in de invalpool. Bij de organisatie die jij waarschijnlijk noemt Tuc. En bijna elke locatie vraagt wel aan haar of ze bij hun vaste invalkracht wil worden. Er zijn inderdaad locaties waar haast geen vaste leidsters meer rondlopen. Heel onrustig voor de kinderen en ook niet fijn voor de ouders.
     
    tuc vindt dit leuk.
  16. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.151
    2.237
    113
    Vrouw
    Dit verklaart natuurlijk niet het tekort aan verpleegkundigen en bv huisartsen (en ook in de bouw trouwens best veel variatie in opleidingsniveau), maar over het algemeen lees je weinig over schreeuwende tekorten op de zuidas..

    De kraptesectoren zijn ook veel sectoren waar afgelopen tijd mindee werk was door corona (horeca, evenementen, reizen) en wat nu ineens weer op volle kracht moet draaien..

    Als het echt niet anders kan en de stress je bovenbt hoofd groeit: (gedeeltelijk) ziek melden! Dit is niet goed voor je ongeboren kindje en onder die noemer betaalt het uwv je baas voor de uren dat je niet werkr
     
    tuc en nizzie86 vinden dit leuk.
  17. Merlino

    Merlino Fanatiek lid

    21 sep 2021
    2.210
    3.511
    113
    Vrouw
    Het zal best irritant zijn dat er zo makkelijk over gepraat wordt. Maar dan kun je nog wel op een respectvolle manier reageren. Ze probeert gewoon te helpen. Niet iedereen hoeft zich toch helemaal volledig ingelezen te hebben voor ze reageert?
     
    Marsepein en Amberxx vinden dit leuk.
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Volgens mij zoek je iets, mijn reactie was gewoon normaal.
    Het was overigens al de tweede reactie dat de oplossing zo simpel moest zijn, nadat uitgelegd is dat het personeel er simpelweg niet is.
     
    Malbec vindt dit leuk.
  19. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Zeker twee oorzaken. Maar ook de vergrijzing. En door corona (sectoren gesloten geweest en mensen zijn elders gaan werken) En dat er steeds minder gewerkt wordt. We leven in een parttime paradijs land en wij zien al jaren dat ook veel Jongeren 3 a 4 dagen willen werken om balans te houden tussen werk en prive.
    Het is niet alleen maatschappelijke beroepen hoor. Er zijn nu in vrijwel alle sectoren tekorten.
    Overigens werd dit een aantal jaren geleden wel al geroepen dat dit steeds meer zou gebeuren maar er is natuurlijk te weinig op geanticipeerd. En nu zitten we overal met de gebakken peren :|
     
    tuc vindt dit leuk.
  20. Kolibrie2

    Kolibrie2 Fanatiek lid

    9 nov 2018
    1.332
    1.135
    113
    Vrouw
    Bij huisartsen heeft het er mee te maken dat er niet voldoende opleidingsplaatsen zijn en vooral niet in de provincies waar ze het meest nodig zijn. Er zijn in totaal wel genoeg artsen, maar ze zijn niet goed verdeeld.
     

Deel Deze Pagina