Uitleg conclusie fietstest (inspanningstest cardiologie)

Discussie in 'De lounge' gestart door Koraal82, 1 feb 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Ik heb onlangs een aantal onderzoeken gehad bij cardiologie (echo hart, fietstest en holterkastje). Volgende week moet ik naar de arts en krijg ik de uitslag van alle onderzoeken. Ik zag net in mijn patiëntendossier de uitslag van de fietstest staan. Ik vind het altijd fijn om van te voren al te weten wat er uit komt zodat ik me wat voor kan bereiden of inlezen. Normaal kom ik met google altijd een heel eind maar dit is denk ik toch net te ingewikkeld voor google :roflmao:. Ik ben me er overigens van bewust dat je dit beter niet kunt doen en beter gewoon braaf moet wachten tot je bij de arts bent geweest. Maar in dit geval is het allemaal uit voorzorg dus verwacht niks geks en mocht dat wel het geval zijn dan weet ik het liever van te voren als dat ik het pas ter plekke hoor.

Het volgende staat er:

Aritmieen ten tijde van onderzoek: enkele PVC
    ST veranderingen: ST-depr (moet denk ik dept zijn) 1mm inV4-V6 en II-II-AVF direct herstellend in herstel

Iemand die dit kan uitleggen?

2. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.863
    3.024
    113
    Een st depressie tijdens een fietstest wijst vaak in de richting van ischemie.

Pvc, zijn overslagen.

Koraal82 vindt dit leuk.
  3. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Oh dan moet ik ff ischemie googlen :roflmao:

4. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Heb het gegoogled :eek: maar klinkt niet heel best. Maar goed ze zullen altijd wel wat rare dingen zien op zo een test.

5. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.237
    1.891
    113
    Vrouw
    Er staan ook getalletjes bij, die misschien betekenen dat er eigenlijk niks aan de hand is. Dus niet gelijk zorgen maken hoor.

Misschien vernauwen je bloedvaten bij inspanning, waardoor je hart minder zuurstof krijgt maar er staat volgens mij ook dat het meteen weer hersteld.

Echt beter om je cardioloog af te wachten.

Ik heb zelf ooit een hartaanval gehad en ben naderhand plat gebombardeerd met moeilijke termen. Allemaal gegoogled en volgens google zou ik het niet overleven. Maar achteraf viel dat allemaal wel weer mee.

Fruity90 en Koraal82 vinden dit leuk.
  6. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Heb je helemaal gelijk in!

7. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.335
    8.341
    113
    Amsterdam
    Ik zou idd gesprek afwachten. ter geruststelling iedereen heeft pvc das normaal. De st verandering hangt ervan af hoe vaak welke geleidingen en idd hoe diep wat daar consequenties van zijn. De cardioloog zal je dit allemaal uitleggen.

Koraal82 vindt dit leuk.
  8. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.237
    1.891
    113
    Vrouw
    Ja maar wel logisch dat je het op zoekt. Zou ik ook doen :roflmao:
    Maar zeker bij cardiologie is dat niet te doen.

Wat is de aanleiding van de fietstest?

9. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Ik was een tijdje terug flauwgevallen en de huisarts dacht dat het wellicht kwam door hartritmestoornissen. Op mijn fitbit zag ik later ook dat ik soms ineens een piek heb in mijn hartslag (>150 in rust). Mijn pa was hartpatiënt dus daarom hebben ze me doorgestuurd. Heb eerst een ecg gekregen en een holterkastje (1 dag). En nu kreeg ik aanvullend een holterkastje voor 2 dgn, echo hartkleppen en de fietstest.

10. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.335
    8.341
    113
    Amsterdam
    Ik heb een onschuldig hartritme stoornis die springt dan ineens boven de 200. En idd ook de hele zooi gehad. Gelukkig verder niks anders.
    Ik moet als het gebeurt en dan lijkt het echt alsof m’n hart m’n lichaam uit wil lopen bukken of heel hard op m’n hand blazen. Meestal doet ie na 10min dan weer normaal, maar duurt het langer dan 30min heb ik er noodmedicatie voor.
    Heb m’n personal trainer zo al een keer heel erg laten schrikken…. Die weet nu ook dat er dan gelukkig niks aan de hand is;)

Koraal82 vindt dit leuk.
  11. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Kan me voorstellen dat mensen om je heen dan ff schrikken! Ik heb zelf niet in de gaten als mijn hartslag zo hoog is. Klinkt heel raar maar is wel zo. Mijn pa had dat overigens ook (maar agv schade aan zijn hart door eerdere hartaanvallen, dus niks erfelijks) en ik kon me echt niet voorstellen dat hij niets merkte als zijn hartslag ineens 180 was. Maar ja nu heb ik het zelf dus ook af en toe.

12. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.335
    8.341
    113
    Amsterdam
    Goed dat je dan nagekeken wordt.
    Bij mij is het niet te missen zelfs idd als ik aan het sporten ben en hij al op 180 zit merk ik het echt meteen. Maar die van mij blijft dan in een soort loop hangen.
    Maar je hebt heel veel verschillende soorten. Hopelijk is het bij jou ook onschuldig of simpel te verhelpen!

Koraal82 vindt dit leuk.
  13. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.863
    3.024
    113
    Ik merk mijn ritmestoornissen ook niet, telt de 250 aan met snelle kamer respons, daarom staat mijn icd op +250 met af geven van een shock anders zouden ik onterecht shocks krijgen.

Maar merk het later wel aan vermoeidheid. Alleen de kamer non sustaineds voel ik goed.

14. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.278
    1.441
    113
    Oh goed dat ze je icd dan hoger hebben afgestemd. Lijkt me best eng om als de icd een schok geeft. En al helemaal als je niks in de gaten hebt.

Deel Deze Pagina