Zwanger en TSH niet goed.

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Klavrtje4, 16 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Ik ben nu 7,5 week zwanger. Bij de controle gisteren was mijn TSH niet goed. Ik ben ingesteld op schildkliermedicatie zodat mijn zwangerschapskansen zouden verbeteren. Vlak voor mijn zwangerschap was mijn TSH krap ingesteld: 0,84. De fertiliteitsarts heeft bij mijn zwangerschap mijn medicatie toen niet opgehoogd. Daar baal ik nu wel van. De TSH was bij controle gisteren 3.8. Veel te hoog en heb ook al enkele dagen klachten van duizeligheid. Heb me zelfs 3 dagen ziekgemeld.

De medicatie is nu opgehoogd. En ik blijf toch onder controle in het ziekenhuis. Maar...hier ging het eerder ook steeds mis op. Voor een goede en vitale zwangerschap is een maximum van TSH van 2.0 nodig.

Ik ben zo bang voor weer een miskraam. :-/

2. Leni88

Leni88 Bekend lid

16 sep 2014
    807
    422
    63
    Vrouw
    Ik duim voor je dat het goed gaat;)
    Mijn TSH was aan het begin van deze zwangerschap 6 komma nog iets.
    Daarna medicatie meermaals verhoogd en ik sukkel nu, 5 maanden later, nog steeds ergens rond de 3,75:(
    Eind deze maand nog een keer op controle en indien nodig weer verhogen.
    Tot nu toe gaat het toch goed met de zw, zelfs al heb ik de hele tijd verhoogde waardes.
    Zijn je andere schildklierwaardes(Ft3/Ft4) wel goed? Die zijn volgens mijn internist belangrijker voor de zwangerschap dan alleen de TSH.

3. Koekie83

Koekie83 Actief lid

24 jul 2015
    230
    1
    0
    NULL
    NULL
    Apart dat je toen je zwanger was niet gelijk moest ophogen, dat is echt standaard protocol bij schildklierproblemen. Ik moest zelfs uiteindelijk met 50% omhoog.

Maar maak je niet te veel zorgen hoor meis, jij krijgt eerder last van je schildklier dan de kleine, die zorgt in eerste instantie wel dat hij/zij niets te kort komt. Zeker nu je verhoogd bent met medicatie komt het vast helemaal goed.

4. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Dankjewel voor jullie reacties, dat stelt toch iets gerust.

De overige waardes (ft4) waren nog gewoon goed.

Het is wel overlegd, maar medicatie is niet meteen opgehoogd omdat het TSH toen ik net zwanger was vrij krap was, maar 0,84. Dus 2,5 week later opnieuw geprikt: 3.8. :(
    De dokter had dat niet verwacht want ze zou me eigenlijk terug verwijzen naar de huisarts. Nu gaat dat niet door, en ga ik nog een tijdje onder controle in het ziekenhuis blijven.

5. lenaluqa

lenaluqa Lid

27 sep 2012
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is niet standaard dat ze ophogen hoor, ik heb tijdens mijn zws niet moeten verhogen. Bleef stabiel (gelukkig)
    Ik hoop voor TS dat alles goed komt!

6. Nicky86

Nicky86 Actief lid

29 feb 2012
    268
    5
    18
    Ik heb tot nu toe ook nog niet hoeven ophogen, misschien mdat ik vlak voor ik zwanger raakte over ben gestapt van thyrax naar euthyrox 1 op 1. Vorige week was mijn tsh 0.48 en ft4 22

7. Thir28

Thir28 Actief lid

21 nov 2012
    245
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dit is mijn derde zwangerschap met schildkliermedicatie. Tijdens de zwangerschap hoort niet meer naar de TSH gekeken te worden maar naar de Ft4. TSH is namelijk niet stabiel en Ft4 wel. Je lichaam denkt dat HCG ook een schildklierhormoon is en beïnvloedt daarmee de TSH. Bij jou is ie idd te hoog. Normaal gesproken krijg je door de zwangerschap een hele lage nog net meetbare TSH. Ft4 zakt alleen ook rustig door terwijl die dan omhoog moet. Succes met het instellen!

8. lmcm

lmcm Actief lid

13 aug 2014
    485
    0
    0
    NULL
    NULL
    :)
    Een te hoog TSH is "beter" dan een te laag. Versta me niet verkeerd, dit moet ook behandeld worden. Maar een te laag TSH geeft véél meer kans op miskraam. Dus altijd heel goed opletten met de stijging. Ik spreek uit ervaring... Mijn vorige endocrinoloog (ik ben door het voorval veranderd van arts) had bij het begin van de zwangerschap gezegd: "als je weet dat je zwanger bent, je dosis stijgen met 50%". Ik stond al nauw afgesteld, 0,6 ofzo. Dus zo snel en zo veel stijgen was echt onnodig. Zeker omdat hij zich niet basseerde op bloedafname. Mijn TSH werd hierdoor onmeetbaar en ik kreeg een miskraam hierdoor.

Nu ben ik opnieuw zwanger. Mijn nieuwe endocrinoloog volgt me goed op (om de 4 weken bloed prikken). Ik stond opnieuw nauw ingesteld, ook iets van een 0,6 ofzo. Toen ik zwanger werd moest ik niet onmiddellijk stijgen. Na een week of 2 bloed genomen en toen met 25µg gestegen. Ik nam 125µg en neem nu 150µg. Tot op de dag van vandaag ben ik nog steeds goed onder controle met de 150µg. Maar we blijven het goed opvolgen.

Dus maak je niet teveel zorgen. Ga genoeg op controle en laat je goed opvolgen. Een te hoog TSH geeft moeilijkheden om zwanger te worden maar niet op miskraam. Toch niet in die mate van jouw TSH (3,8). Je zal dus hoogstwaarschijnlijk wel moeten stijgen in dosis, maar dus 1 raad: overdrijf niet! Véél gevaarlijker!

Ik heb trouwens de ziekte van Hashimoto. Als je vragen zou hebben, stel gerust!

9. Buurvrouw31

Buurvrouw31 Actief lid

4 okt 2012
    441
    48
    28
    Utrecht
    #9 Buurvrouw31, 24 jun 2016
    Laatst bewerkt: 24 jun 2016
    Dat een te hoge tsh geen kans geeft op een miskraam os pertinent onzin. Ga alle wetenschappelijke literatuur er maar op na. Een te hoge tsh geeft een hogere kans op een miskraam. En is niet minder slecht dan een te lage. Je moet gewoon als schildklier patiënt zeker niet boven de 2.5 en liefst rond 1 blijven met tsh tijdens de zwangerschap. Kijk ook maar eens op de nhg richtlijn en de richtlijnen van diverse academische centra. Dus ja ik zou me ook zorgen maken en zaak is inderdaad dat je goed onder controle blijft. En dat je niet naar de tsh moet kijken tijdens een zwangerschap is niet juist. Je bent schildklier patiënt en daarvoor geldt dus niet wat voor niet patiënten geldt dat tijdens de zwangerschap. Sterkte en succes!

10. lmcm

lmcm Actief lid

13 aug 2014
    485
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je vrij T4 is veel belangrijker dan je TSH ;)
    En ook: je TSH moet niet liefst rond de 1 staan TIJDENS zwangerschap. Dit wordt aangeraden bij zwangerschapswens. Een TSH van bv 2 tijdens zwangerschap is even perfect.

Maar dat terzijde.

TS, laat je niet onzeker maken. Even op controle gaan bij de endocrinoloog, die zal je dosis heel licht aanpassen. En dan kan je weer verder. Normaal controleert met om de 8 weken de schildklierwaarden tijdens zwangerschap, maar op mijn eigen vraag is dit om de 4 weken. Doe waar jij je prettig bij voelt. Let wel: je dosis innemen en een uur laten bloed laten nemen kan een iets ander resultaat geven dan bv. eerst bloed laten nemen en dan pas je medicatie innemen. Succes! Hoop dat je gauw goed geregeld staat en een zorgeloze zwangerschap tegemoet gaat! Het blijft natuurlijk altijd een extra zorg, die schildklier.

11. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Ik moest (is standaard) met 25% ophogen aan het begin van de zwangerschap. Omdat ik het zelf graag zeker wilde weten waar ik zat, heb ik op eigen initiatief gelijk bloed laten prikken. TSH was 0,6. Moest tijdens een zwangerschap tussen de 1-2 zitten. Advies om nog eens op te hogen met 25% :(. Ik heb de assistente gezegd dat dit echt niet kon kloppen ook al had de huisarts dat in de computer gezet, dat ze het naar nog eens moest navragen. Inderdaad, moest weer terug naar mijn oude dosis (van voor de ophoging) en na 6 weken weer prikken. Nhg standaard is na 4 weken, dus ik weer op eigen initiatief eerder bloed laten afnemen. TSH was 1,8. Verder geen advies. Ik heb op eigen initiatief de dosering opgehoogd met die eerste 25%, die normaal gebruikelijk is bij aanvang van een zwangerschap. Je moet er zelf echt bovenop zitten, want de begeleiding is vaak minimaal en ronduit slecht.

12. lmcm

lmcm Actief lid

13 aug 2014
    485
    0
    0
    NULL
    NULL
    Klopt helaas in de meeste gevallen volledig. Heel erg jammer!!

13. Buurvrouw31

Buurvrouw31 Actief lid

4 okt 2012
    441
    48
    28
    Utrecht
    Imcm: Het staat letterlijk in de documentatie van de schildklier stichting en van diverse ziekenhuizen: tsh rond 1 en zeker 1e trimester als baby nog geen eigen sk heeft. Maar prima lekker doen waar iedereen zich goed bij voelt

Deel Deze Pagina