Persoonlijke ontwikkeling

Discussie in 'De lounge' gestart door iMoeder, 27 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Vinden jullie je persoonlijke ontwikkeling belangrijk? Wat versta je eronder? En wat doe je daar dan voor?

Ik vind het voor mezelf wel belangrijk. Zonder dingen bij te leren ga ik me al snel vervelen en het gevoel krijgen dat ik stil sta. Nu is dat voor mij persoonlijk vooral op intellectueel vlak. Maar kan natuurlijk ook iets creatiefs en/of ontspannends zijn. Ik ben zelf niet zo van van het knutselen, handwerken en koken/bakken. Vind ik stuk voor stuk verschrikkelijk. Maar alleen boeken lezen word op den duur ook saai. Hoe zien jullie dat, hoe pak je het aan?

2. pietje1987

pietje1987 Niet meer actief

Ik vind persoonlijke ontwikkeling heel belangrijk! Ik ben op dit moment met een post bachelor opleiding bezig van vijf maanden en wil in het najaar nog een kleine cursus gaan doen.
    Voor werk vind ik het noodzakelijk om up-to-date te blijven, moet nog wat jaartjes mee ;)

Privé vind ik het ook heerlijk om m'n hersenen te laten kraken. Ik lees graag en veel, van domme romannetjes tot literatuur tot boeken over een bepaald onderwerp. Daarnaast vind ik de puzzels van WasGij zo nu en dan erg leuk. En van de week toevallig een interessante documentaire over voeding gekeken via Netflix!

3. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Hier ook :) Ik heb veel en lang gestudeerd, dus daar ben ik voorlopig wel even klaar mee. Maar ik wil wel elke zoveel jaar een nieuwe baan; na twee/drie jaar heb ik het gevoel dat ik wel alles heb geleerd wat ik in een bepaalde functie kan leren. Doorstromen dus. Voor mij is vooral het interpersoonlijk contact een ontwikkelpunt op dit moment; hoe bereik je wat je wilt met anderen?

Privé ook zeker... heb gelukkig een intelligente en breed geïnteresseerde man, dus die kan me regelmatig nieuwe dingen vertellen over zijn vakgebied en andere interessevelden ;) Hetzelfde geldt over vrienden. Inderdaad veel lezen en uitzoeken over van alles en nog wat. Geloof dat ik van het type ben dat als ik iets interessant vind, dan ga ik daar info over zoeken... van hondenrassen tot Indo-europees uitvogelen tot mezelf proberen java aan te leren :')

Daarnaast hou ik wel van creatief bezig zijn, met taal, handwerken of tekenen. Ik weet niet of ik me daar op dit moment heel erg in ontwikkel; wel qua vaardigheden maar niet zo heel erg qua creativiteit denk ik.

Tja. Ik ben gewoon nieuwsgierig en breed geïnteresseerd, dan komt ontwikkeling vanzelf mee volgens mij? Heb ook niet echt mensen in mijn omgeving die nooit iets nieuws doen of stilstaan in hun ontwikkeling, dus lijkt me ook een beetje vanzelfsprekend.

4. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    https://www.edx.org/

Goeie site voor intellectuele ontwikkeling ;) Staan (gratis en betaalde) online cursussen op van allerlei universiteiten. Erg fijn.

Een nieuwe taal leren is misschien ook leuk? Hetzij via het internet, hetzij via een cursuscentrum?

5. Zonnetje3

Zonnetje3 Niet meer actief

Ik ben ook hoog opgeleid en ben altijd veel op intellectueel gebied bezig geweest. Ben helaas ook overwerkt geraakt en mezelf er wat in verloren.

Nu thuisblijf mama en mijn persoonlijke ontwikkeling ligt nu even op een heel ander vlak. Namelijk meer voor mijzelf kiezen en mijn hart volgen, minder perfectionisch zijn en mijzelf meer discipline aanleren.

Het leuke is dat ik mijn oude werk helemaal niet mis en dat ik geniet van het moederschap en het feit dat ik niet steeds zoveel met mijn hoofd bezig ben. Heerlijk om de ontwikkeling van mijn peuter van dichtbij mee te maken en als moeder mee te groeien in de nieuwe fases (nu was ontwikkeling van kinderen ook mijn vakgebied).

Als alles weer op de rit is binnen het gezin na de geboorte van nummer 2 wil ik wel weer meer op mezelf focussen qua werk etc, maar voor nu is dit mijn persoonlijke ontwikkeling ;)

6. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Persoonlijke ontwikkeling is voor mij belangrijk. Maar dan wel in mijn werk. Ik heb een aardig pittige en uitdagende functie waar al mijn energie op dat gebied gaat zitten. Ik werk 32 uur, heb cursussen, trainingen en intervisiemomenten, netwerkbijeenkomsten en ik lees zelf ook veel over mijn vakgebied. dus dat is genoeg. Ik heb 2 HBO studies gedaan waarvan één naast mijn werk. Ik heb nog wel een studie die ik graag wil doen, ook naast mijn werk maar nu niet want dat komt door privé: ik ben ook mama natuurlijk en zolang mijn zoontje klein is wil ik de tijd die ik thuis heb met hem doorbrengen. Ik lees wel een boek ter ontspanning of vakliteratuur maar verder doe ik niks qua ontwikkeling thuis.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.267
    6.797
    113
    Ik vind persoonlijke ontwikkeling alles wat naast je gewone werk plaats vind.

Dus echt jezelf als mens ontwikkelen...dat kan zijn intellectueel, spiritueel maar ook fysiek. Echt puur voor jezelf dus.

Zelf doe ik wel cursussen bij EDX zoals de cursus China...echt geweldig.
    Sporten is nu ook iets wat me heel erg bezig houdt...en leren over een bepaalde periode in de geschiedenis vind ik erg leuk.

Voor het leren over bepaalde periodes ga ik wel naar musea...of zelf op pad om dingen te kopen ( antiek) en me daar verder in te verdiepen.

8. In your eyes

In your eyes Niet meer actief

Voor mij een erg belangrijke factor in mijn leven, maar mijn focus ligt meer op emotionele/spirituele/psychische ontwikkeling dan intellectueel, dus het is maar net wat je er onder verstaat ;)

9. Rabarber

Rabarber Niet meer actief

Voor mij is persoonlijke ontwikkeling zowel emotioneel, intellectueel en creatief. Vanuit mijn vakgebied heb ik gelukkig veel mogelijkheden, zo heb ik vorig jaar een cursus mindfulness mogen volgen en ben ik nu bezig met een opleiding waarvoor ik ook in leertherapie ben. Behalve veel lezen vind ik het ook leuk om online seminars te bekijken en heb ik een intervisiegroep opgezet, waar ik veel uit haal. Thuis ben ik vooral toch creatief bezig en ik vind dan vooral leuk om iets zelf te bedenken en te creëren. Ik ben zelf van mening dat niet ontwikkelen niet mogelijk is en dat iedereen zich ontwikkelt, maar dat de mate en waarin heel persoonlijk is.

10. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.500
    4.342
    113
    Vrouw
    Het is meer noodzakelijk kwaad ;) ik ga volgend jaar weer een graad erbij halen, Engels deze keer. Altijd hetzelfde vak blijven geven is saai (maatschappijleer en Nederlands), ik wil ook niet in het VSO blijven (SEN) en Engels is vrij veel gevraagd, dus dan maar weer de schoolbanken in.

Maar als het aan mij ligt, doe ik niets meer en trouw ik een voetballer :D

Deel Deze Pagina