Hoi allemaal, Een leuke en makkelijke jongensnaam vinden is zo lastig voor ons dus ik hoop dat er hier iemand DE naam weet te noemen. We zoeken een Perzische jongensnaam en belangrijk is dat het niet ingewikkeld is qua uitspraak in het Nederlands. Verder zou ik het liefst een naam met 2 lettergrepen willen, maar dat is inmiddels geen eis meer. Liever ook geen naam beginnend met een P. Namen die ik bijvoorbeeld mooi vind zijn Reza, Nima en Nouri. Ze vallen helaas alledrie definitief af. Alvast bedankt voor het meedenken!
-Kyran -Ramin -Kaspar -Milad -Illya/Illyas -Javed -Aram -Kian -Amin -Yaran -Rafi -Rajan -Sam -Yunes -Ebi -Yari -Nirou -Nik -Sami -Vajih -Zia
Bedankt voor het meedenken! Het zijn de namen die ik inderdaad al wel tegen ben gekomen op verschillende sites
Azar, Azad Baraz Behrouz / Behruz Dara, Dana Firoz, Firuz Jahan Javed Kian Mirza Navid Omid Roshan Sardar Shahin Shahnaz Shahzad Shir Zubin / Zhubin Almas Azat Cihan Derya Feroz Gul, Gulzar Javaid Serdar Sher Umid Abbas Ahmad Amir Arash Aziz Bahram Danyal Ehsan Erfan Firdaus Hadi Hamid Hassan Heydar Hossein Jalal, Jalil Kaveh Mahdi, Mehdi Mahmoud Masoud / Massoud Musa Rahman Saam, Sam Seyyed Soheil Vahid Yahya Yasser/Yaser
Misschien dat er hier nog eentje tussen zit? -Aban/Avan -Bijan -Dara -Niaz -Gev -Jadu -Nasim -Shadi -Eran -Tabor -Kir -Sadri -Aron -Asej -Cas/Cass -Ciro -Naim -Emet -Jafri -Mahin -Sameer -Arif -Zabi -Fadi -Yousri -Ehsan/Ishan -Manu -Iraj -Iryan -Khody
Islamitische namen zijn logischerwijs erg populair in iran 😉 Vaak wel net anders uitgesproken. Bijvoorbeeld Reza tegenover het Arabische Ridha. Een "Perzische" touch hierin kan je bereiken door een verwijzing naar de twaalf imams en hun verhalen, bijvoorbeeld Ali, Heydar, Hassan, Abbas, Hossein, Jawad (al schijnt een jawad zoiets te zijn als een sjonnie hier), ja'far, sadek, mehdi... Klassiek Perzisch is ook bv uit de shahnameh. Darioush, Armin, Siavash, Rostam... Wat willekeurige andere namen: Farid, Mehran, Arash, Arya, Omid, Ehsan, Hamid, Majid... Als je willekeurig inspiratie op wil doen mbt moderne Perzische namen, scroll dsn eens langs wat artiesten op bia2.com, veelal Perzen in diaspora.
Bedankt voor alle tips! Ik ga de namen eens rustig doorlezen en ook jouw tip MadeInUSA Als Nederlandse kijk ik vooral naar hoe de naam klinkt en wat de betekenis van de naam is. Mijn man mag vervolgens vertellen of het binnen de categorie Perziche namen valt