'Pesten' in de speeltuin

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Pinjo, 15 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Whahahaha, Ja inderdaad! Hier hetzelfde, hoor! :D
    Hahaha, kan me voorstellen, dat als het een kind was, die normaal nooit gecorrigeerd wordt (en daar zijn er veel van :(), dat ie spontaan zou gaan janken van de schrik op jouw reactie. En dan heb jij weer een kwade moeder naast je. :D

Hoe reageerde hij?

2. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Het ging inderdaad echt hard! Je kunt enorm hard gooien met die ballen. De ouders van dat jongetje waren idd ergens anders maar verder vond ik dat de ouders juist heel erg oplettend waren. Wij zaten wel in het peuter gedeelte.

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ouders moeten hun eigen kind ook wel in de gaten houden, maar ik vind dat er personeel moet rondlopen, die de oudere kinderen uit het peuterdeel haalt en evt. de ouders daarop aanspreekt. Is dat niet zo? Ben nog nooit naar zo'n ding geweest.
    Oja, hier een mooi voorbeeld. Wij hebben onze zoon netjes geleerd dat je lief moet zijn en niet mag slaan, maar een kindje hier in de buurt, die niet gewend is om met andere kindjes om te gaan, deed dat dus wel. Duwen, trekken, met vingers in de ogen prikken, krabben en slaan. Die was zelfs 9 mnd jonger dan onze zoon. Werd ook nooit iets van gezegd, want de ouders vonden dat kinderen dat zelf uit moeten zoeken. Nou, dat is op een gegeven moment ook wel gebeurd. Mijn zoontje sloeg dus met de volle vuist recht in het gezicht, toen die weer eens aan het klieren was. En toen hebben wij er ook niks van gezegd. En sindsdien is het zo, dat als dat andere kindje te vervelend wordt, dat mijn zoontje dan fysiek er iets aan doet. In principe ben ik daar tegen, maar met andere kindjes speelt hij heel lief en als ik zie dat hij uit het niets stout doet, dan zeg ik er echt wel wat van.

Nou ja, wat dat betreft heeft ie het zelf dus opgelost, maar ik was er niet blij mee vóórdat ie zelf van zich af ging bijten.

4. Hamsteren

Hamsteren Niet meer actief

Mandy is hier ook de jongste.. de rest zijn 5 en 6.
    Erg lastig.Ze kan heel leuk met buurmeisje spelen, R, en zij is 5.
    Maar als de andere buurmeisjes (2 zusjes5 en 6-7) dan laat R. Mandy vallen... en gaan ze samen verder spelen.
    Ergens begrijp ik dat wel, maar dan zie ik mijn meisie verdrietig zitten.
    Daar heb ik dan niks van gezegd, maar de laatste keer gingen ze haar steeds roepen en dan hard wegrennen.
    Daar was IK niet van gediend, en heb de meisjes aan gesproken, waar Mandy en R bij waren...
    Ik vroeg hoe zij het zouden vinden als dat bij hun gebeurde.. niet leuk mevrouw, ok dat snap ik dan, maar waarom doen juliie dat dan wel bij Mandy.. zij is een stuk jonger. Zullen we niet meer doen mevrouw.. ok. Is nu ook op gelost, dat doen ze niet meer.
    Later zei R. tegen haar moeder dat ze wel mee moest rennen omdat anders het oudste meisje haar zou slaan.... lekkere leeftijd :)
    Maar goed... ze pesten niet meer, en Mandy zegt nu zelf al tegen R ga maar met die meisjes spelen.
    Ik heb het haar uitgelegd, dat ze soms nog net even te klein is.
    En nu heerst er weer vrede... maar jeetje, wat kan je het dan gauw voor je meisie op nemen toch?
    Hihi... allemaal oermoeders hier!
    Fijn weekend!

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Goed gedaan Mandysmamsie!

6. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja dat is omdat ze gewoon precies jonger is dan.
    Zag ons buurmeisje ook altijd... De 2 andere buurmeisje'van van jaar of 2 ouder deden precies hetzelfde.
    Wegrennen.. Of aan de overkant van de straat gaan zitten terwijl ze wisten dat zij niet mocht oversteken. Verstoppertje spelen en nooit meer terugkomen.
    Altijd bij ons voor de deur omdat wij aan het breedste stuk wonen. Erg sneu vond ik dat.
    Nu ze alledrie wat ouder zijn gebeurd dat eigenlijk niet meer.

7. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Ik had je post niet eens gezien toen ikd e vorige keer reageerde, sorry!
    Hij begon zachter te gooien en ging er eigenlijk heel goed mee om. Ik schreeuwde ook niet hoor maar was wel heel duidelijk tegen hem ;).

8. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Nou, mooi toch! :D
    Ik ben ook echt van mening dat je kinderen, ook al zijn het niet je eigen, een (klein) standje mag geven.

9. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Vind ik ook. Ik zou het echt vervelend vinden als anderen last hebben van mijn kind (hij is namelijk echt niet perfect) maar er niks van durven zeggen maar zo'n blik geven. Zo van, wat een rotkind. Terwijl het zo snel op te lossen is bij die kleintjes.

10. Saskia78

hier vandeweek ook tegen mama van school gezegd dat ik het niet erg vind dat ze anne op dr kop geeft
    zeker niet omdat het gewoon bij haar thuis is... (en ze op het bed aan het springen waren.. dat willen wij ook echt niet)

in het park.. tja ben ik wat terughoudender voordat ik ergens iets van zeg.
    maar mijn huis, mijn regels
    dus ik verwacht dat als ze bij iemand speelt.. diegene dat ook heeft.

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik vind ook dat je best andermans kind mag uitleggen dat iets niet zo aardig is, maar vind ook dat er verschil is tussen thuis en in openbare gelegenheden, en de situatie. Als ze echt te ver gaan (zoals het bekogelen met ballen), zeker. Maar incidenteel 'pest'-gedrag niet direct. Het hoort er ook een beetje bij, vrees ik. Je hoeft kinderen toch ook niet te dwingen om allemaal gebroederlijk samen te spelen?!

Als het vaak voorkomt en steeds dezelfde kinderen, dan is het wat anders. Ik vind ook dat TS dat goed heeft aangepakt. Al lijkt me de aanpak van ladyXochi zeker ook het proberen waard, maar vrees dat dat niet altijd werkt.
    Ik geloof dat ik zelf dan ook maar wat vaker naar een ander speeltuintje zou gaan, als er constant van dat 'gespuis' daar zit. Daar hoef je een kind van 3 lijkt me niet bewust steeds aan bloot te stellen, als het niet hoeft.

@binnenspeeltuinen (maar ook grote buitenspeeltuinen), ik vind dat hartstikke leuk (en dochter ook).
    Het is niet mijn ervaring dat (te) grote kinderen in de peutergedeeltes zitten te klooien. Als het druk is (meestal ga ik dan niet) vind ik het nog wel eens gevaarlijk worden op springkussens/trampolines met te grote kids erbij. Toen ze nog wat jonger was, kroop ik haar nog overal achterna, maar nu kan ze dat prima allemaal zelf (of ze komt me halen) en gaat samen spelen met andere kindjes. Moet er wel bij zeggen dat ze best groot/sterk is en goed van zich af kan bijten.
    Als het niet te druk is, vind ik het allemaal super geregeld en erg veilig daar. Als het druk is, moet je je eigen kind beter in de gaten houden. Maar ik begrijp ook wel dat ouders van oudere kinderen dat minder doen.

@kleuters die elkaars kleding beoordelen, ik denk niet dat je dat te zwaar moet opvatten. Mijn dochter heeft ook best een mening over kleding. Prinsessenjurken zijn mooi en lippenstift (en schmink) is ze ook weg van. (Maar gelukkig is ze niet al te moeilijk met wat ze wel/niet aan wil :p) Ze vindt het geweldig om zelf 'mooi' te zijn en geeft mij/anderen ook geregeld complimenten of constateringen over de kledingkeuze, haha.
    Overigens zal ze niet snel een opmerking maken als ze iets níet mooi vindt (tenzij je het vraagt), maar ik kan me daar op zich wel iets bij voorstellen bij kleuters. Ik vind dat redelijk onschuldig.

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Heb dat ook een keer tegen een vriendin (met 2 kids) gezegd. En ze keek me heel verbaasd aan, omdat zij dus ook gewend is, dat de meeste moeders hels worden als je hun kind een standje geeft! :D

Kijk hier maar eens op het forum, hoeveel moeders het absoluut niet van iemand anders accepteren, als die tegen hun kind zeggen dat iets niet mag. Onafhankelijk van de locatie of toon.

Ik sprak trouwens laatst ook een jongetje aan. Klein broertje zat in de buggy, oudere broertje was met een tuinschepje of harkje (een echte, niet zo'n plastic speelding) te 'klieren'. Vlak voor zijn ogen en weer weg. Moeder had niks door. Dus ik ga door mijn knieen en zeg tegen die jongen op een vriendelijke manier, dat hij dat beter niet kan doen, want stel je voor dat hij of de buggy net een duwtje krijgt en dan is het per ongeluk raak. Jongetje snapte het wel (denk ik) en moeder keek toen mijn kant op... Ik weet nog dat ik me bijna beschaamd voelde en de behoefte had min actie te verklaren.... Stom eigenlijk...

13. Saskia78

@arivenol: mja maar onze dochter vindt het wel erg..
    Mij doet het niet zoveel... Maarja :)

14. Saskia78

@lady: dat is toch raar... Dat je het niet altijd leuk vind.. Prima.
    Maar als een kind bij mij thuis komt gedraagt het zich maar zoals ik dat acceptabel vind.
    Lijkt mij normaal... Als Anne thuis op de bank mag springen.. Hoeft een ander dat toch niet te waarderen ook?
    Nou zijn wij vrij streng dus dat zal niet zo snel gebeuren.. Maar evengoed :)

15. Pinjo

Pinjo Bekend lid

5 jan 2008
    672
    0
    16
    Fijn te lezen dat mijn aanpak niet direct afgekraakt wordt! Even een update ook: vandaag hadden we toevallig kindgesprekken op het KDV. Juffies waren erg positief over ons meiske en vertelden dat ze een echt hartsvriendinnetje heeft (voor zover dat kan op die leeftijd). Ze eist alleen niet echt een eigen plekje op: als ze in de kring iets mag vertellen wordt ze bv erg verlegen. De juffen trainen haar weerbaarheid door haar heel erg te prijzen als ze voor zichzelf opkomt, dus dat gaan we hier ook vaker doen.
    Verder heb ik info ingewonnen over de kleutergym, en dat lijkt me erg leuk voor haar. Morgen gaan we even kijken bij de les. Ben erg benieuwd!
    Ook heb ik besloten de speeltuin maar even niet te vaak op te zoeken (het weer is er nu ook niet echt naar ;)). Een andere speeltuin is er in dit gehucht niet, maar verder genoeg te fietsen, picknicken e.d. hoor. Over een tijdje gaan we wel weer eens kijken.

Bedankt voor alle tips in ieder geval! Heeft me echt verder geholpen.

16. Pinjo

Pinjo Bekend lid

5 jan 2008
    672
    0
    16
    Trouwens, misschien niet echt relevant misschien, maar ik weet inmiddels dat de PSZ stappen heeft gezet richting Jeugdzorg voor een van de 'pestende' meisjes. Dat maakt voor mijn reacties toch ook wel uit. Hoewel ik het echt een vervelend kind vind, bedenk ik me dan dat ze misschien ook wel een beschadigd kind is.

17. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Wow, dan moet het wel erg zijn met dat meisje... Wat erg...

18. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    #38 Arevinol, 18 jun 2012
    Laatst bewerkt: 18 jun 2012
    @Saskia, mijn dochter zou het ook niet leuk vinden als iemand haar prinsessenjurk niet mooi vindt hoor ;). Of misschien eerder niet begrijpen (denk ook dat ze zegt: jamaar... hij is toch heel mooi?!).
    Maar het is denk ik wel redelijk normaal dat kinderen onaardige dingen tegen elkaar zeggen (of onaardig doen), zonder nog echt te beseffen wat ze een ander 'aandoen'. Tot op zekere hoogte dan he.

@LadyXochi,
    Ik vind het wel uitmaken hóe iets gezegd wordt en of de moeder in de buurt is. Daar hou ik persoonlijk wel rekening mee, als ik het nodig vind om in te grijpen. Ik kijk eerst even de kat uit de boom hoe ze het zelf oplossen en daarna of de ouders het doorhebben.
    Laatst in de speeltuin een oma die wel heel betuttelend was naar mijn dochter (terwijl ik dichtbij was). Daar gingen mijn nekharen toch wel lichtelijk van overeind staan ;)
    Maar in mijn huis gelden mijn regels. Buitenshuis bemoei me ik er eigenlijk alleen mee als mijn dochter er last van heeft.

@Pinjo, wat sneu zeg voor dat meisje.
    Leuk dat je dochter al een echt hartsvriendinnetje heeft!

19. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Arevinol, wat als je bijvoorbeeld in de supermarkt bent, een kindje ziet dat alles uit de schappen haalt of dingen op de grond gooit, en de moeder staat 2 meter verderop, maar grijpt niet in?

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Is dat meisje nog geen 4 dan? En ze zit bij jouw dochter op de psz?
    Dat had ik heel niet uit je verhaal begrepen.
    Wat doet een kind van nog geen 4 trouwens alleen in de speeltuin?;)
    Vreemd ook dat de psz-leiding zo uit de school klapt, dat is nl. vertrouwelijke informatie.

Deel Deze Pagina