zowaar ben ik het eens helemaal eens met zogelukkig zou de psz ook over jouw dochter praten tegen andere ouders? vind het raar dat ze dat zo aan jou vertellen in ieder geval en heel verveledn maar niet minder waar.. beschadigd of niet.. er zijn gewoon bepaalde omgangsregels en vormen in onze wereld.. het zou fijn zijn als mensen die zich eigen kunnen maken. dat lukt ze niet zonder hulp. van hun ouders, van school en van toevallige omstanders... van iedereen. @zogelukkig: hier ook enigzins een achterstandswijk waar VEEL kinderen alleen in de speeltuin spelen. of met een ouder zusje (vaak nog basisschoolleeftijd) dat met een buggy en flessen loopt te zeulen. zo sloopte ooit een peuter mijn iphone met een emmer water... geen ouder te bekennen en kind was hooguit 3... gelukkig deed de verzekering niet moeilijk. en dat vind ik in een dorp nog 1 ding... maar wij wonen nou niet direct in een wijk waar je je kind op die leeftijd alleen de straat op kunt sturen ivm verkeer en dergelijke.
Dan zeg ik niks tegen de kleine, misschien geef ik mama een hint... maar dat ligt er aan wat ze aan het doen is. Als ze aan het bellen is zeg ik lekker niks... vind dat je gewoon op je kleine moet letten Ik sprak trouwens laatst ook een jongetje aan. Klein broertje zat in de buggy, oudere broertje was met een tuinschepje of harkje (een echte, niet zo'n plastic speelding) te 'klieren'. Vlak voor zijn ogen en weer weg. Moeder had niks door. Dus ik ga door mijn knieen en zeg tegen die jongen op een vriendelijke manier, dat hij dat beter niet kan doen, want stel je voor dat hij of de buggy net een duwtje krijgt en dan is het per ongeluk raak. Jongetje snapte het wel (denk ik) en moeder keek toen mijn kant op... Ik weet nog dat ik me bijna beschaamd voelde en de behoefte had min actie te verklaren.... Stom eigenlijk... Bij zo iets zou ik eigenlijk hetzelfde doen... dit vind ik wel een gevaarlijke situatie! En op deze manier hoef je je helemaal niet beschaamd te voelen... je bedoelt het goed ja toch?
Dat ligt er aan. Is hij echt verpakkingen kapot aan het maken ofzo en heeft de moeder het (nog) niet door of grijpt ze gewoon echt bewust niet in.. Dat laatste kan ik me nl niet voorstellen. Maar ik vind niet dat ik dan het kindje moet aanspreken, evt wel de moeder even op attenderen wat er gebeurt. Als hij echt iets kapot maakt, dan zou ik misschien wel proberen te voorkomen dat hij doorgaat en ondertussen de aandacht vd moeder trekken. Evt zou ik iets zeggen van: Oh, wat doe jij nou? Om moeders aandacht te trekken. Zonder direct woorden als stout ofzo in de mond te nemen. Nou ja, misschien wel, maar iig zeker op een vriendelijke toon. Ik was laatst in de speeltuin, dochter zat op zo'n trap-draaimolentje. Komt er een oma aan met kleindochter, die erbij wilde. Dochter zei dat het niet mocht (?!), dus ik stond al op om in te grijpen. Maar oma begon meteen tegen mijn dochter dat dat helemaal niet aardig was en dat ze moest stoppen. Toen had ik al zoiets van 'pardon...?'. Maar goed, ik vond ook dat het kindje er best bij kon, dus dacht nog dat oma misschien niet doorhad dat ik het wel had gehoord (zat 2m verder). Vervolgens had ze nog 2 opmerkingen, waar mijn nekharen toch wel lichtelijk van overeind gingen staan. Het is wel een flinke voor 3 jaar (ja, ze is idd lang, en oogt ouder). De 3e weet ik niet meer, maar vond het echt een naar mens. Was denk ik ook vooral de toon, maar ik vond het niet prettig. Ze was me te snel voor (ook toen ik ernaast stond om dochter af te remmen, omdat dat kindje een stuk kleiner was). Ik heb er normaal geen problemen mee als mijn dochter bv iets van een ander kindje afpakt, en er iets van gezegd wordt ofzo (heeft ze ook nogal een handje van ). Meestal is het dan iets van 'dat schepje is van pietje, wil je hem even terug geven?' Maar laatst op t strand hoorde ik een moeder zeggen 'nou, wat brutaal zeg!' Dat vond ik zo overtrokken. Persoonlijk vind ik het ook prima als andere kindjes ergens op bezig zijn (bv zo'n grote ronde schommel) en mijn dochter eens niet mag meedoen. Ze moet ook leren wat 'nee' is en op haar beurt wachten. Ligt eraan wat het is hoor. Dan ga ik die kids niet pushen om samen te spelen. Wel bv als ze de hele glijbaan bezet houden. Dan kun je gewoon na elkaar gaan. Eens met zogelukkig ja Hier doen ze al een beetje terughoudend met vertellen met wie dochter ruzie heeft gehad. Ze is een keer in dr hand gebeten en heeft een keer een schram in dr gezicht gehad.
@arivenol: wellicht was de oorzaak dat je het niet prettig vond.. wel gewoon dat ze zo lekker proactief je dochte ging vertellen dat ze het niet leuk vond? dan is je gevoel al bepaald natuurlijk (zou ik wel hebben althans) en dan nog zo'n kletspraatje erna.. tja daar hou ik toch niet van. sowieso niet wat dat betreft ben ik wel een miepie... en ik zal ook altijd tegen dochterlief zeggen dat ze voorzichtig moet doen als er kleintjes bij zitten... maar je moet wel als ouder de kans krijgen om ergens wat van te zeggen vind ik dan... ik ben ook niet vies van opmerkingen als "kom maar lief, we gaan even ergens anders spelen want deze kindjes zijn veel groter en onvoorzichtiger dan jij" zeker als ze echt een flink stuk ouder zijn en het dus wel begrijpen als je wat zegt of de ouders staan binnen gehoorsafstand het is geen lullige opmerking, het is de waarheid en het "probleem" is opgelost plus ik heb het gevoel dat de andere partij in ieder geval merkt dat ze iemand over het hoofd hadden gezien. hoeven ze er niet eens perse wat aan te doen. speeltuin is voor iedereen tenslotte en die groten willen er toch niet zo'n uk bij. zelfs mijn favoriete uk niet
Ja, maar daar denken die andere moeders vaak niet eens aan. Je krijgt eerst een grote mond, dat je je met je eigen zaken moet bemoeien. Dat laatste bedoelde ik toch. Helaas komt dat wel voor. Echt zo'n houding van: Daar is personeel voor, die kan dat gewoon weer in de schappen zetten. Hoe doe je dat dan? Want als je te belerend overkomt, krijg je een grote mond en is het doel nog niet bereikt (namelijk dat die moeder haar kind leert dat het niet alles uit de schappen mag halen). Ik bedoelde niet zozeer dingen stuk maken, maar het hele schap leeghalen en alles in het gangpad leggen. En wat dan als de moeder kijkt, en weer wegkijkt? Zo van: Boeiend? Maar waarom mag iemand anders er dan niks van zeggen? Moet je dochter leren, dat ze alleen de regels van papa en mama moet opvolgen? Ik zou namelijk precies zoals die oma gereageerd hebben. Nou ja, ik weet de toon van die oma niet, maar ik zou het vriendelijk uitgelegd hebben aan jouw dochtertje. Niet dat ze stout is of zo, maar dat het niet zo lief is als je andere kindjes niet mee laat spelen. Aja, dat kan ik me ook wel weer voorstellen. Ja inderdaad. Lijkt me dat ze het dan helemaal niet snapt, want kinderen op een bepaalde leeftijd hebben nog helemaal niet een gevoel van mijn en jouw. Ik heb trouwens selectief stukjes gepakt. Ga er maar vanuit dat ik het eens ben met de stukjes die ik weggelaten heb.
Ik was vanmorgen trouwens even naar de Efteling met mijn zoon. Bij het huisje van Repelsteeltje zit een klein raampje, kunnen net 3 kindjes naast elkaar staan. Er stonden al 2 grotere meisjes (7/8 jaar) en mijn zoontje van 2,5 (die trouwens erg klein is voor zijn leeftijd). Alledrie met de neus tegen de ruit. Toen kwam er een ander jongetje, die iets groter was dan mijn zoontje en die duwde hem zo opzij! Ik stond er wel even van te kijken. Die ouders zeiden er ook niks van. En mijn zoontje stond er een beetje beteuterd bij. Probeerde er nog (zonder te duwen!) tussen te komen, maar dat lukte niet. Ik had echt zoiets van: Je moet jezelf niet zomaar aan de kant laten duwen! Maar hij ging verder niet huilen of zo. Dus rustig gewacht tot er een kindje wegging en toen ging hij daar staan. Ik leer mijn zoon juist om sociaal te zijn. Ik kreeg hem niet weg bij Hans en Grietje en hij rukte steeds aan de kruk van het hekje, zodat de heks kwam. Het was ook heel rustig, dus dat kon. Maar als er een ander kindje aankwam, dat zei ik al meteen tegen hem: Wacht maar even, nu wil dat kindje ook een keer. Is dat nou zo bijzonder? Nee toch? En toch heb ik niet het idee dat veel mensen hun kinderen zo opvoeden tegenwoordig.
In mijn beginpost zei ik inderdaad dat de meisjes drie jaar waren , en ja, ik ben het met je eens dat dat te jong is om zonder begeleiding naar de speeltuin te gaan. Mijn dochter zit trouwens niet op de PSZ. De leiding klapt ook niet uit de school, het is andersom gegaan. Moeders hebben hun zorgen wel eens uitgesproken over het meisje. Dat ging over het gebrek aan toezicht wat ik ook constateer, maar naar blijkt heeft het kindje - aan andere kindjes en de juffen - ook dingen verteld over de thuissituatie die reden tot zorg gaven. Let wel: ik weet niet wat voor info dat was, maar andere kindjes kwamen daar wel mee thuis! Zo zijn ouders dus op de hoogte gekomen. Ouders hebben e.e.a. dus overlegd en aangekaart met de PSZ die e.e.a. herkende, en zo is het zaakje aan het rollen gegaan. Edit: ik weet dit omdat ik dus ook wel eens mijn zorgen over het meisje geuit heb richting andere ouders. Twijfelde serieus of ik zelf iets zou moeten ondernemen. Voordat je iets doet, check je toch of anderen hetzelfde tegen zoiets aankijken.
Hmm je bent NIET ALLEEN!!! Ik moet ook echt af en toe ingrijpen bij Mandy.. dat andere kindjes ook wel eens willen schommelen of zo... Dat gaat nu langszaam door dringen... en nu gaat ze ook wel eens zelf van de schommel af voor een ander kindje... jaja... wel met moeite, want de schommel is "haar ding" ... het lukt!
Dit is een van mijn grootste ergernissen bij de Efteling; kinderen die geen rekening houden met andere kinderen en dan vooral de ouders die niet ingrijpen. Ik vind 1 keer aan de deurkruk zitten wel genoeg en als het rustig is hebben ze geluk en kan het vaker. Ik merk trouwens dat sommige ouders wel iets zouden willen zeggen, maar niet durven ofzo.
mja wellicht vinden ze dat met een dagje "het moet kunnen"? zo zag ik ooit in dierenpark in rhenen geloof ik.. waar ze een riviertje hadden met visjes... denk zo'n 10cm diep (ja kleine visjes) en jochie zat er steeds met zn vingers in.. paps stond er bij en vond het maar wat grappig. ik vind dat dus niet kunnen maar anderen blijkbaar wel... gelukkig rolde hij later toen we hem tegen kwamen alsnog huilend en gillend over het pad. dus ik vrees dat "continu zijn/haar zin geven" ook geen garantie op een leuke dag is.
Of nog erger: ouders die geen rekening houden met kinderen. De laatste keer dat wij in de Efteling waren stonden er een paar volwassenen op de trilplaat bij die trol in het sprookjesbos, waardoor kindjes er niet meer bij konden (was druk die dag). Serieus: dan spoor je toch niet . Zouden die 'volwassenen' dat nou echt niet door hebben of zij ze gewoon zo egoistisch denk ik dan. Tsja, en slecht voorbeeld doet slecht volgen natuurlijk. Kan niet verwachten dat de kinderen van die volwassen kleuters dan wel sociaal worden...
LadyXochi, serieus?! Hele schap leeghalen en gewoon negeren?! Dat is wel erg asociaal.. Nog nooit meegemaakt! Maar dan nog, denk niet dat het dan enige zin heeft om de ouders dan aan te spreken op hun opvoeding.. Daar voel ik me eerlijk gezegd ook niet tot geroepen. Van dergelijke personen verwacht ik idd ook zo'n reactie dan ja Ja, ik leer mijn dochter wel sociaal te zijn, maar ik ga andere (onbekende) kinderen die we in openbare gelegenheden tegenkomen niet opvoeden. Als het 'schadelijk' is voor mijn dochter, dan wel, maar anders ga ik me daar niet mee bemoeien hoor. Tenzij het heel erg is, maar dan flapt t er soms uit. Als ze zo tegen dr aan zouden beuken, zou ik wel iets van zeggen. Maar tegenwoordig is mijn dochter ook niet meer zo snel overdonderd. Het is niet zo zwart/wit uit te leggen, ik doe t meer op gevoel, denk ik. En aangezien ik t zelf ook niet zo prettig vind, ben ik er ws ook voorzichtig mee naar anderen
Ja dat is nog erger en inderdaad, hun kinderen zullen hetzelfde opgevoed worden.... Nou is het staan op die plaat ook wel erg grappig! Ik heb gelukkig het voordeel dat Lisa er vaak wel op wil, maar niet alleen durft . Ik ben dan ook net een kleuter.... maar wel een sociale
Laatst stond hier een 9(?)-jarig meisje de schommel af voor ons. Ik heb gezegd dat ik dat heel lief van haar vond! Wij hebben heel even geschommeld en toen mocht zij weer. Andersom geld het dus ook: Goed gedrag moet ook 'beloond' worden. Als kinderen niet het gevoel krijgen dat hun gedrag gewaardeerd wordt, dan doen ze het de volgende keer niet meer. je bedoelt tegen andermans kind? Dat is dan waarschijnlijk, omdat ze te vaak een grote mond als antwoord hebben gehad en geen zin in gelazer hebben... Ik ben dan zo'n muts die denkt: Als de ouder het kind niet laat weten dat het ongewenst gedrag vertoont, dan doe ik dat wel. Ik denk dat het voor een kind ook wel indruk maakt als ze door een vreemde worden aangesproken. Ik hoop dan maar, dat het kind in zo'n geval tóch leert dat het niet mag, en het niet meer doet, ook al doet de moeder niks...
Nee ik bedoel tegen hun eigen kind. Je ziet ze denken 'dat moet mijn kind eigenlijk niet doen, zal ik wat zeggen of niet, hm, toch maar niet, of toch wel?'. Vaak zeggen ze dan wel iets, maar doen er dan niets mee als het kind niet luistert. Dat vind ik nog irritanter trouwens
Dat dacht ik in eerste instantie, dat je dat bedoelde, maar toen dacht ik: Neeeeej, dat zal toch niet? Wat voor ouder ben je, als je je kind niet durft te corrigeren? Waar ben je bang voor? Denk eerder dat het ofwel luiheid/laksheid is wanneer ouders dat niet doen, of niet doorzetten, ofwel schijt aan de wereld hebben en het eigenlijk wel prima vinden, dat hun kind zich misdraagt.
Trilplaat in het sprookjesbos?? Is dat bij die boomstam? Oh, wist niet dat daar een trilplaat zat. Staat idd altijd een groepje volwassenen voor!
Hm boomstam, zou kunnen. Met zo'n wijzer erop. Het is bij de trollenkoning (met dat gordijntje dat tussendoor dicht is waar die achter zit). Het trillen hoor je ook nog wel bij de andere sprookjes in de buurt van de trollenkoning.
Ik denk inderdaad dat ze het wel prima vinden, maar omdat je eigenlijk hoort er iets van te zeggen/aan te doen, ze een poging doen. Zoiets. Maar vaak is het natuurlijk een leuk dagje weg en willen ze hun kind niets ontzeggen, want de meeste mensen komen er niet vaak (en wij gaan waarschijnlijk morgenmiddag weer even, lekker rustig )