Sorry maar ik moet echt even klagen.. hoop dat jullie het me niet kwalijk nemen. Onze dochter is bijna 18 maanden. Tot een maand of 14 was ze een engeltje, nu veranderd ze steeds meer in een heks. Van geboorte af sliep ze heerlijk door en uit, was erg makkelijk, een baby volgens het boekje. Wellicht heeft ons dat verwend. Vanaf 14 maanden is ze steeds meer veranderd. Ze slaapt erg slecht. Overdag wil ze eigenlijk nietmeer naar bed en slaapt max. 3 kwartiertjes. "s avonds gaat ze makkelijk naar bed en slaapt direct in. Maar 's nachts word ze gemiddeld 3x wakker. Soms gaat ze na een paar slokjes drinken weer slapen maar andere keren is ze zomaar een uur aan het huilen. Het maakt dan niet veel verschil of ze bij mij ligt of dat ik haar in haar bedje laat huilen. Ook is het haar neit vreemd om midden in de nacht klaarwakker te zijn en te willen spelen. Overdag is ze de laatste dagen alleen maar aan het piepen en huilen, ik denk uit vermoeidheid. Overdag is ze enorm grenzen aan het zoeken. Erg stout gedrag vertonen, continue negatieve aandacht zoeken. Sinds kort heeft ze ook het slaan en knijpen ontdekt. Ik weet echt dat het een fase is die voobij gaat maar inmiddels ben ik zoooooo moe, ik functioneer amper nog. Merk dat ik in een negatief spiraal kom waarin ik moet oppassen dat het niet de hele dag ongezellig en negatief is.
Ja maar weer een keer meer dan 4 uur aan een slapen zou toch wel heeeeeel prettig zijn voor ons allemaal
Helaas hoort dit erbij. Isabella is nu soms ook nog wel 2 keer wakker 's nachts. Dat was ook weleens vaker. Echt een fase waar je doorheen moet. Grenzen nu duidelijk maken. Vermoeiend is het wel natuurlijk. Kun je niet eens een dag bijslapen? ( kindje naar iemand brengen? )
Idd zo herkenbaar, bij ons gaat het echt af en aan, paar weken een engel, paar weken een duivel..... Wordt er soms ook moedeloos van, doorslapen is bij ons nooit aan de orde geweest, maar de laatste tijd.... Dus Chantal, misschien dat je ook voor mij misschien nuttige tips hebt?????
Ken het zelf eigenlijk niet bij onze jongens, maar als het wel zo was, dan had ik wel een plan klaarliggen: Duw haar 's middags lekker een poosje in de box! Dat ding is toch zo handig! En als ze huilt, gewoon lekker laten huilen. Intussen kun jij lekker iets voor jezelf doen en je batterij weer wat opladen. Succes ermee hoor!
hoe kan je nou je batterij opladen als je kind ligt te huilen? Onze dochter slaapt ook heeeeel erg slecht, en we proberen wel consequent te zijn, maar dat huilen breekt me op! Ik kan het niet negeren hoor, het raakt me ontzettend...
Overdag gaat haar gedrag wel beter, ik merk dat ze meer gaat spelen ipv boeven. Alleen de nachten zijn nog drama. Ze wordt 2 tot 5x per nacht wakker. Even erheen, slokje drinken, aai over haar bol en ze slaapt verder. Maar onze nacht word wel continue onderbroken en dat breekt op. De box is hier al heel lang weg. En mijn batterij opladen terwijl mijn kind huilt gaat tegen mijn moedergevoel in dus das geen optie.
Oh wat herkenbaar. Gelukkig niet zo extreem als bij jullie (sorry) maar toch ook die negatieve aandacht, slechte slapen en gewoon een etterbak af en toe zijn.... Ik heb ook regelmatig gedacht 'Nu worden we gestraft omdat het zo'n perfecte baby was... ' Maar, het was echt een fase. Op momenten dat ik dacht 'Nu word ik GEK!' was het alweer over, sliep hij heerlijke nachten door en overdag ruim 2 uur. Echt tips heb ik niet, ja consequent blijven en duidelijk je grenzen bij haar aangeven. Probeer leuke dingen te doen, zwemmen, dierentuin, speeltuin etc. Weet niet of ze naar het KDV gaat? Of misschien PSZ binnenkort? Hier gaat Nathan 1.5 dag in de week naar het KDV, daar kan hij toch wat meer zijn ei kwijt. Ik merk het ook aan hem als hij een tijdje niet is geweest, ivm ziekte ofzo. Dan wordt hij strontvervelend en is hij gewoon toe om met andere kinderen te spelen... Succes!
Ons kindje heeft tot zijn bijna 2 slecht geslapen en het is moeilijk om dan nog redelijk lief en consequent te zijn. Mijn advies in deze is, je kindje een weekend uitbesteden, zelf flink bijslapen en lekker samen een avondje doorbrengen met gezellige dingen. Kaasjes, filmpje, wát jullie ook leuk vinden. Dan heb je weer wat positieve energie opgedaan. Het is niet fijn om je kind uit te besteden, misschien ben je het niet gewend of wil je anderen er niet mee opzadelen; maar je zult zien dat ze daar ook een engeltje is, terwijl ze thuis aan het bengelen is. Dus zij doet op een ander weer haar best om haar beste te laten zien en komt in een betere stemming bij jullie terug. Kan daarna wel weer even megaboeven om af te reageren (thuis is het het veiligst, daar probeert ze haar grenzen te verkennen, dus eigenlijk is het een compliment dat boeven ) Daarna zwaar met jezelf, en man, afspreken dat je alleen maar de goeie dingen gaat benoemen. En wat ze dan ook doet aan negatief gedrag; negeren, hoe moeilijk dat ook is. Of 1x er iets van zeggen als het echt niet door de beugel kan, maar verder negeren. Eventueel in een hoekje zetten om af te koelen. Maar wat er ook gebeurt, bewaar de rust in jezelf, dwing jezelf alleen de goeie dingen te zien. Uiteindelijk gaat jouw gedrag over op je dochtertje. En echt, tis KEImoeilijk dit in de praktijk te brengen weet ik uit ervaring, maar ECHT, het helpt. En vanzelf zal ze positief gedrag laten zien omdat ze die complimenten heerlijk vindt. Want al waar het om draait is de aandacht die ze krijgt. En het is natuurlijk beter om aandacht te krijgen door positieve dingen, zo komt ze ook weer uit deze negatieve spiraal. Al wat zij doet, is gedrag kopiëren. Dus ben jij gefrustreert, dan zij ook. Hoe confronterend dat ook klinkt. Heeeeeeeeel veel succes ermee, ik weet hoe lastig het kan zijn. Wij hebben ook enorm lopen tobben met jengelend en zeurend kind, maar het is nu een engeltje, dus onze rust en positieve gevoelens zijn overgeslagen op hem. SUCCES!
Zoals ik al eerder aangaf is het negatieve gedrag stukken minder geworden en dat gaat eigenlijk erg goed. Slapen daarentegen gaat steeds slechter. We hebben belsoten een groot bed voor haar aan te schaffen en te kijken of dat beter gaat. Niet geschoten is altijd mis...