Aaah hoofdluizen.. En nu?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door suus1983, 1 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Nou dochtertje klaagde over jeuk, toch maar even kijken en we zagen idd wat bewegen en donkere puntjes die aan haar haar kleven. Shit...

Nog nooit meegemaakt, dus vandaar de vraag, hoe pak ik dit aan?

Kammen met een speciale luizenkam?
    Ook een shampoo en welke dan?

Enne, Hoe voorkom je dat ze naar anderen gaan? Ik heb zelf mega dik en krullend haar en met zo'n luizenkam door mijn haar lijkt me tamelijk onmogelijk.

Hoe lang duurde het voor je er weer vanaf was?

Baal er enorm van, maar niets aan te doen. Alles wassen hoeft niet meer begrijp ik. Al heb ik die neiging wel.

2. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Heel erg veel kammen. En ik heb gehoord dat inspuiten met haarlak ook werkt, dan stikken ze. Alleen lijkt het me niet handig dat voor het slapen te doen.

suus1983 vindt dit leuk.
  3. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.296
    10.265
    113
    Alles wassen schijnt niet meer nodig te zijn al zou ik dat met beddengoed wel doen.

Shampoo bij de drogist of apotheek halen en een goed kammetje.
    Blijven kammen en voor de zekerheid zou ik wel de jas in een zak ophangen.

Ik zou elke dag stofzuigen. Ook als je niks ziet springen goed kijken of er geen neten meer zijn en dan pas stoppen.

Eerst zeiden ze altijd haar op een staart en genoeg haarlak er in, weet niet of dat nu nog zo is.

suus1983 vindt dit leuk.
  4. tuc

tuc Niet meer actief

Kammen kammen kammen....en nog meer kammen. Met een speciale luizenkam is het beste. Met de ene kant speur je de luizen makkelijk op en met de andere kant trek je ze eruit.
    Een luis is zwart, neten zijn wit. Lijkt op roos maar plakt aan het haar. Die moet je er zo tussen je nagels uittrekken, 1 voor 1.

Je kunt luizenshampoo pakken om te wassen. Maar wat ook super werkt is een papje maken van cremespoeling (gewoon de goedkoopste) en natuurazijn. Daarmee wordt het haar superglad en kam je ze er zo uit.

Alles in vuilniszakken en luizenzakken is allemaal achterhaald.
    Eigenlijk moet je alle luizen en neten die er nu zitten eruit hebben voor je haar weer naar school brengt anders kun je de rest ook besmetten.
    Geef het ook bij de juf aan, die moet de luizenmoeders alle kinderen laten controleren.

5. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    Ik gebruik altijd de luizenshampoo van het kruidvat. En verder kammen met zo’n metalen luizenkam met lange tanden. Streng voor streng. Ik zet er altijd een bak water bij om de kam tussendoor schoon te spoelen. Mijn jongste dochter heeft trouwens echte afrokrullen, dus daar heb ik de schaar ingezet toen zij luizen had. Ik kam wel met cremespoeling in het haar. Dan kunnen de luizen minder snel lopen en het kamt makkelijker.

Ik kam om de dag. Iedere dag kan ook, maar luizen zijn pas geslachtsrijp als ze groter zijn en die haal je er makkelijk uit met kammen (in het begin dus). De kleintjes die er tussendoor glippen, zijn om de dag net iets makkelijker weg te kammen en aangezien ze toch nog geen nieuwe eitjes leggen, gaat dat ook prima om de dag. Is mijn ervaring iig.

Ik stop met kammen als er twee dgn niks meer in het water zit (waar ik de kam dus in schoonmaak). Als je een doorzochtig bak oid gebruik zie je heel goed eitjes en luizen in het water. Meestal zijn we na 2 wkn wel klaar met kammen.

Wassen doe ik nooit extra.

Edit: en als je later nog neten tegenkomt is dat geen ramp, die komen niet meer uit en zijn dood. Ze groeien met het haar mee. Dus een luis die een centimeter vanaf de hoofdhuid zit is al een maand oud en dood. Een neet die dicht tegen de hoofdhuid aan zit, is nieuw en kan nog uitkomen.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Ik was al van plan om haar anders maar thuis te laten morgen, ik heb nu niks in huis namelijk. Alleen een gewone kam. Ze heeft het niet heel erg nog volgens mij, maar het idee alleen al... morgen gauw nieuwe azijn halen en voor de zekerheid ook maar luizenshampoo. De speciale kam is al besteld. Krijg er spontaan jeuk van. Maar heb zelf gisteren 2 uur bij de kapper gezeten, dan moet het toch opgevallen zijn als ik ze zelf ook had lijkt mij?

Heb juf al een mailtje gestuurd.

7. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Om de dag was genoeg dan? Ik lees overal 2 keer per dag, behoorlijk intensief pff.

8. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier geeft school nu met ggd het advies om 2x per dag met een luizenkam te kammen. Dat kan bv ook een luizenkam van de dierenwinkel zijn; vaak veel goedkoper! Hier een kam van Assy die super fijn werkt.

Shampoo kan, maar ook dan moet je 2x per dag blijven kammen.

tuc vindt dit leuk.
  9. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    Hier wel. Door de behandeling met shampoo is al een groot deel dood. Die kam je er de eerste keer ook uit of ze spoelen zo het haar uit. Daarna kan het voorkomen dat er nog wel een neetje uitkomt of een luisje overleeft. Maar die zijn echt moeilijk te kammen als ze zo ienieminie zijn en kunnen er nog steeds tussendoor glippen.
    Ik deed het ook in het begin dagelijks, en dat kan zeker geen kwaad hoor (juist niet natuurlijk). Maar hier bleek het echt onnodig en was om de dag ook prima.

suus1983 vindt dit leuk.
  10. tuc

tuc Niet meer actief

De kapper had zeker gezien of jij luizen had. Maar laat je nog eens checken over een paar dagen door je man

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Ja dat sowieso! Al heb ik heel dik en donker haar dus of je dat ziet?

Oh baal er wel echt enorm van zeg. Niks aan.

12. tuc

tuc Niet meer actief

Nee tis drama idd. Luizen zie je het makkelijkst op blond, maar neten zie je juist super goed op donker haar.

Kan zijn dat haar nek wat ruw en rood wordt door al het kammen. Lekker insmeren met creme.

suus1983 vindt dit leuk.
  13. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.265
    25.723
    113
    Is altijd balen zoiets. En ook de stress of je ze zelf krijgt... Maar als je nu jeuk krijgt, hoeft dat niet te betekenen dat je ze ook hebt. Ik krijg in ieder geval altijd psychische jeuk. Ik zit nu ook weer te kriebelen door jouw topic. Heb ik altijd als het over luizen gaat :roflmao:

suus1983 vindt dit leuk.
  14. tuc

tuc Niet meer actief

Ja hoor, ik ook. Bij zoontje in de klas is al 3 weken hetzelfde kind. En krijg elke keer jeuk bij het idee. De juf ook:p

Adje en suus1983 vinden dit leuk.
  15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Haha en ik heb altijd al last van jeuk door roos. Dus zit nu helemaal te krabben. Zit idd gewoon in mijn hoofd denk ik.

Adje vindt dit leuk.
  16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Ja hier denk ik ook dat het door haar beste vriendinnetje komt misschien. Die heeft het vaker en altijd vrij lang. Ach je doet er niks aan. Maar dat gevoel van jeuk is echt zo haha.

17. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hier een maand geleden ook!!
    Ik schrok me dood, gatverdamme wat een nare beesten!

Ik heb een elektrische luizenkam gekocht => werkt niet!
    Je moet deze gebruiken:
    https://www.allestegenongedierte.nl/prioderm-dimeticon-lotion-100-ml.html?gclid=EAIaIQobChMI-bmJi8iF2QIVqrDtCh2RdAWkEAQYBCABEgI5yvD_BwE

En gaasjes kopen! Deze gaasjes besprenkel je met azijn en plaats je op het kammetje en dan na gebruik van de shampoo ga je kammen.
    Door de gaasjes ziet je alle neten (die loslaten door de azijn) en ook die 1 mm luizen.
    Na 8 dgn zag ik die 1 mm dingen ook niet meer en ik heb op 10 en 14 dgn nogmaals gekamt en op dag 10 nog een keer shampoo gebruikt en toen klaar! gelukkig

18. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier bij de oudste in de klas echt vaak luizen en altijd bij 4 kindjes, plus mijn dochter. Ik kam iedere week goed met de luizenkam om het zo in de kiem te kunnen smoren, en dan is ze bv weer 4-5-6 weken luisvrij, om vervolgens toch weer luizen te hebben. Echt heel irritant die rotbeestjes... maar mja, ze jeuken, that’s it. Als je gewoon kamt, komt dat echt wel goed.

Opvallend ook; oudste nu al een ruim jaar telkens om de (anderhalve) maand weer een paar luizen, soms neten, jongste heeft 1x 1 luis gehad en dat was het. Ze houden kennelijk echt van het dikke, donkere haar van mijn oudste, het blonde, dunne haar van de jongste blieven ze niet. Gelukkig, scheelt kammen ;)

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Ok ga ik die morgen halen. Heb me al voorgenomen om shampoo te gebruiken en te gaan kammen. Hoe gebruik je die gaasjes dan? "Weef" je die ertussen ofzo?

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.822
    113
    Grappig. Mijn oudste heeft dik en donker haar en lijkt ze niet te hebben. Dochtertje juist blond en dun haar. Maar idd is het altijd in de klas van mijn dochtertje dat ze zitten. Van de andere 2 krijg ik nooit bericht dat er luizen zijn.

Deel Deze Pagina