Pestgedrag kleuters

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door bozoe, 25 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Ach lieve @bozoe wat een k*t situatie.
    Je arme kleine meisje, ik vind dit echt schandalig.
    Echt mijn bloed begint gewoon te koken hier van.

    Ik had blijven zitten bij de directrice, net zolang totdat ze het zou oplossen.
    Dit is toch WAANZIN!! Is ze 4 jaar?
    Ze is nog niet leerplichtig, ik zou haar per direct van school halen en een andere school voor haar zoeken.
    Desnoods nu alle scholen af om te vragen of ze aub nog een plekje over hebben o.i.d.
    Wat een rot school zeg, ik word hier zo ontzettend boos van.
     
  2. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    Ja hier ook! En ik zou in het in mijn boosheid waarschijnlijk nog van de daken schreeuwen ook wat voor rot school het is.
    Echt wat een schandalige situatie.
     
  3. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Ik had echt mijn kind van die school afgehaald, en als juf/directie niks doet zou ik zelf niet de ouders gaan van die jongetjes. Niet normaal gedrag wat natuurlijk ook ergens vandaan komt het aan haar zitten en dat is ook zorgelijk op die leeftijd vind ik.

    Heel veel sterkte echt een rot situatie
     
  4. Indiana

    Indiana Fanatiek lid

    3 mei 2015
    1.036
    1.271
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Wat lijkt me dit verschrikkelijk heftig en verdrietig zeg...
    Hebben jullie nog meer scholen in de omgeving zitten?

    Ik denk dat de grootste vraag is of jullie nog vertrouwen in de juf/ directie hebben als er zo lauw gereageerd word, helemaal nu blijkt dat de juf ook niet eerlijk geweest is.

    Ik zou denk ik eerst bedenken wat jullie willen bereiken, vind je dochter het verder wel fijn op school (sorry als ik hier overheen gelezen heb) Ik zou gezien de ernst (intimidatie op toilet is ernstig!) contact opnemen met overkoepelend orgaan, zo hoog als je kan en daar een klacht indienen.
     
  5. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Bij het ophalen heb ik een dringend gesprek gevoerd met de juf en ook verteld wat ik 's ochtends tijdens de inloop had geconstateerd. Ze hebben opnieuw een kringgesprek gehad met de kinderen over pesten en nare woorden. Ze hebben groepsregels opgesteld in de klas. Ik heb aangegeven dat ik het allemaal een vrij softe aanpak vind en dat ik het nog steeds belachelijk vind dat de betreffende ouders niet op de hoogte worden gesteld. De juf geeft als reden dat ze geen partij willen kiezen hierin dus het niet nodig vinden om ze op de hoogte te stellen. Ik heb dus zelf een moeder benaderd waar ik wel vaker contact mee had. Ik vertelde waar we tegenaan lopen en dat haar zoon haar naam ook daarin genoemd word door S. Ik kreeg dit terug

    "Wat vervelend voor S. Ik heb (naam zoon) daar nog nooit over gehoord en kan daarin dus niets voor je betekenen"

    De concrete afspraken zijn nu dat er in de kring vaste plaatsen zijn. Jongen-meisje-jongen-meisje.
    Dus geen clubjes meer bij elkaar. Als S. naar het toilet moet loopt juf mee en gaat voor de deur staan totdat het slot weer is gemaakt. Ik ben het hier overigens niet mee eens omdat je haar dan dus weer anders behandeld dan de rest en dat de pesters wellicht een stok geeft om mee te slaan. Maar ik hoop dat S. zich wel weer veilig genoeg voelt om naar het toilet te kunnen. Verder zullen ze de kinderen in de gaten blijven houden maar ik heb ook aangegeven dat mijn vertrouwen dusdanig beschadigd is dat ik niet weet of dit voldoende is voor mij aangezien alles beperkt lijkt te worden tot korte termijn oplossingen en de onveilige situaties dus blijven bestaan.

    Tot slot werd ik bij het weglopen aangesproken door de moeder van een ander meisje. Die had naar aanleiding van mijn verhaal toch eens gevraagd aan haar dochter hoe het met haar ging en daar kwam naar voren dat zij door hetzelfde groepje wordt uitgemaakt voor dom en lelijk. Er zijn nu dus al meerdere kinderen die hinder van die jongens ondervinden. We hebben nu besloten om gezamenlijk alles op papier te zetten en onze "eisen" neer te leggen bij school. Ik kan haar wel direct van school halen maar ik wil ook gewoon dat dit hier stopt voor alle andere meiden die er ook last van hebben.
     
    Oilell, Zonnestralen, Prettykitty en 6 anderen vinden dit leuk.
  6. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.594
    3.483
    113
    Eerst wou ze het niet bij de ouders melden, omdat ze een dossier op wou bouwen (alsof dat iets met elkaar te maken heeft) en nu zegt ze dat niet te doen, omdat ze geen partij wil kiezen? Wat is dat voor een onzin?
    Daar gaat het helemaal niet om, ze hoort in te grijpen, dit aan te pakken en daarbij hoort ook zeker melding maken bij de ouders van het zorgwekkende gedrag van hun zonen bij.
    En ik begrijp dus dat wanneer zij met jouw dochter mee naar het toilet gaat, de hele klas zonder toezicht is? Met die 4 jochies waar waarschijnlijk een hoop kinderen bang voor zijn?
    Heel goed dat jullie nu gezamenlijk naar school stappen.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  7. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.712
    3.255
    113
    Dit klinkt wel goed, hopelijk heeft het effect!

    Is de juf alleen of is er ook nog een onderwijsassistent?

    Ik zou het overigens via de juf/directrice blijven spelen en geen andere ouders (van die jongens bedoel ik) aanspreken. Want zij zullen altijd (in eerste instantie) het voor hun kind opnemen en dan kom je in een wellesnietes-situatie, daar heb je niets aan.

    Goed dat jullie alles op papier zetten trouwens!
     
  8. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.493
    24.368
    113
    #68 Adje, 26 okt 2022
    Laatst bewerkt: 26 okt 2022
    :eek: Heeft die juf haar diploma bij een pakje boter gekregen ofzo… Bizar, ‘geen partij kiezen’…
    Het is toch niet onmogelijk om ouders in te lichten over het gedrag van hun kind. Dat heeft niks te maken met partij kiezen. Daarbij verstoren deze jongens blijkbaar het groepsklimaat en juf sluit haar ogen.
    Ik heb werkelijk waar nog nooit zoiets idioots gehoord, niet tijdens mijn jaren als leerkracht en niet in de 14 jaar dat ik zelf kinderen op de basisschool heb zitten…

    En ipv voor een toiletdeur te gaan staan, kan deze juf beter in de buurt van de deuropening van de klas blijven. Dan kan je dochter rustig en zelfstandig naar het toilet, en de juf kan de klas in de gaten houden. Ik heb het idee dat de ‘aanpassingen’ die nu gedaan worden alleen maar zijn om jou ‘zoet te houden’. Pure symptoombestrijding ipv het probleem bij de basis aanpakken, en ondertussen wel doen alsof ze er veel aan doen om het probleem te verhelpen.
    Kansloos…
     
    Ysabella, Prettykitty, Indiana en 9 anderen vinden dit leuk.
  9. Anan

    Anan Fanatiek lid

    10 mei 2013
    2.845
    2.256
    113
    Vind het heel verdrietig om te lezen. Ik begrijp best goed dat een overstap naar een andere school een hele grote stap is. Maar hou ook voor ogen dat als dit pestgedrag blijft bestaan dat het je dochter echt kan beschadigen. Als school het niet of ik jouw ogen onvoldoende oppakt dan zal dit niet zomaar verdwijnen vermoed ik. Dan kan je het maar beter voor zijn en je kind hier tegen beschermen. Run forest run
     
    bozoe vindt dit leuk.
  10. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.394
    23.009
    113
    Vrouw
    Ik schaam me dood voor mijn 'collega' :eek: Mijn mond valt er serieus van open. Vanaf het eerste bericht tot je laatste reactie @bozoe! Wat een vreselijk wanbeleid. Bah!

    Ik hoop echt dat er iets gaat veranderen en heel snel ook. Maar mocht dit niet zo zijn, dan zou ik zeker verder kijken naar een andere school.
     
    bozoe vindt dit leuk.
  11. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Vaak willen en kunnen scholen hun begeleid niet aanpassen en dan vooral willen niet.
    En dat komt al naar voren in je verhaal dat je niet serieus wordt genomen, en van het kastje naar de muur wordt gestuurd.
    Jouw dochter is niet het probleem, die jongens zijn het probleem maar vooral de school voedt dit probleem door niet in te grijpen!

    Ik ben bang dat je oneindig veel gesprekken kunt hebben, maar puntje bij paaltje ze alleen maar ja en amen zeggen om van je af te zijn en de kern van HUN problemen niet aanpakken.
    En dit ten koste van je eigen dochter.

    Je dochter zit op een school, dus ik zou zeker gaan informeren bij meerdere scholen in de beurt. Desnoods ervaringen vragen bij andere ouders over die scholen en vanuit daar een keuze maken.

    Hier niet te maken gehad met pest gedrag, maar wel een school die geen gehoor wilde geven aan mijn zoon zijn behoeftes en hij was het kind wat zich niet kon aanpassen etc..
    Nu op een school waarbij hij die ruimte dus wel krijgt en gezien en gehoord wordt en ik heb inmiddels een heel ander kind terug gekregen.

    Dus ik zou zeker niet teveel moeite stoppen om een school te laten veranderen, maar lekker op zoek te gaan naar een school waarbij je dochter zich wel veilig genoeg voelt.
     
  12. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113

    Dit is inderdaad ook een van de redenen waarom ik tegen die aanpak ben. Het lost niets op en je creëert voor anderen alleen maar weer een situatie waarin er "vrij spel" is voor de pesters.
     
    Jo79 vindt dit leuk.
  13. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Het is alleen de juf. Er is wel een onderwijsassistent maar die komt alleen tijdens de eetmomenten schijnbaar.
    Ik vind het trouwens zo apart dat ouders zo reageren. Mijn kinderen zijn mijn alles maar op het moment dat iemand met zo'n verhaal bij mij komt over mijn kind(eren) zou ik daar echt niet mijn ogen voor sluiten. Kan amper geloven dat er dus ouders wél zo zijn:(
     
  14. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ik probeer voor mezelf inderdaad nu duidelijk de grens te bepalen waarbij ik haar thuishoud en een andere school zoek. Het lastige is dat mijn andere dochter wel een fijne daadkrachtige juf heeft waarbij dit soort dingen dus minder tot niet lijken voor te vallen. Dat speelt wel mee in de keuze om ze beide dan wel of niet over te plaatsen.
     
  15. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.024
    5.172
    113
    Als ouder zou ik het trouwens ook graag van de juf horen als mijn kind een ander zo behandelt, het liefst direct diezelfde dag nog en niet als er al een heel dossier ligt. Zo kunnen we het er thuis ook over hebben en samen met school een goede aanpak vinden.

    Qua pestbeleid; scholen zijn verplicht een anti-pestbeleid te hebben (pestprotocol is niet verplicht), daarbij hoort ook een aanspreekpunt (bv de ib’er). Ik zou dus met die contactpersoon ook om de tafel gaan, al is het maar om het concreter te maken en het zwart op wit te hebben dat school handelt volgens de wet ‘Veiligheid op School’.
    Dat kapotte slot op de deur valt voor mij ook onder een onveilige omgeving (gezien ook de gevolgen; die jongens konden de wc in).
     
    Adje, Vero0504 en Vulpen vinden dit leuk.
  16. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.712
    3.255
    113
    Ik denk dat dat vaak voortkomt uit ongeloof, daarom had ik ook 'in eerste instantie' toegevoegd. Want ik ben het met @evaleana eens en denk dat veel ouders er juist wel van op de hoogte gesteld willen worden (door school dus) omdat ze het dan met hun kind kunnen bespreken en zo.
     
  17. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.632
    10.534
    113
    Het is wellicht ongebruikelijk bij meerdere kleuterklassen, maar niet ongewoon op kleine scholen. Zijn het combinatie klassen? Kan ze niet naar de klas van haar zus? Zou je de situatie met de andere juf kunnen bespreken?
    Ik snap dat je dit graag wilt oplossen, maar zoals iemand eerder zei, de school en de juf ga je niet veranderen. Ik vind het echt schokkend hoe de juf met de situatie om gaat, maar ook dat er bij de directie geen alarmbellen gaan rinkelen. Let wel op dat als het te lang duurt, je dochter ook meer tijd nodig zal hebben om weer het vertrouwen te krijgen.
     
  18. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Het zijn alleen de groepen 1/2 samen en vanaf groep 3 gewoon enkele groepen. Ze hebben een strikt geen broertjes/zusjes beleid. Erg jammer want ik denk dat dit S. erg zou helpen. Dan zouden ze nog dit jaar samen en daarna gaat M. naar groep 3 en heeft S. haar plekje wel gevonden in de klas terwijl zij nog een jaar groep 2 doet. Maar daarin is de school dus (wel:rolleyes:) vrij streng.
     
  19. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    En toch.. als je ziet waar je kind nu mee worstelt en het zou een oplossing zijn voor jullie.. dan zou ik er gewoon op drukken. Als je aanhoudender bent, blijkt het opeens toch vaak te kunnen :)

    Edit.. komt je oudste dan in groep 3 bij deze gezellige jochies??
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  20. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ja die kans is dus ook aanwezig, dat bedenk ik me nu pas nu jij dit schrijft:(
     

Deel Deze Pagina