Pestgedrag kleuters

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door bozoe, 25 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Daar dacht ik dus ook al aan, ze zit dan wellicht de komende 8 jaar met hun, tenzij het groep 2 jongens zijn en ze gaan volgend jaar naar groep 3, maar ook 1 schooljaar kan (te) lang zijn.
    Ik zou alles op papier zetten wat is voorgevallen, Dan kan je bepalen of je nog voldoende vertrouwen in de juf hebt (die heeft gelogen). Als je nog wel voldoende vertrouwen hebt in de school, zou ik toch echt inzetten op de ongebruikelijke situaties dat de zusjes samen in een klas komen. Maar parallel zou ik mij oriënteren voor andere scholen. Een vriendin van mij heeft hier ook mee te maken gehad en is heel blij dat ze de overstap heeft gemaakt. in de klas van mijn zoontje zitten ook pittige jongens, hij ging heel lang met tegenzin/ tranen naar school, terwijl hij zelf geen last van ze had, maar van de prikkels in de klas. Dat vond ik al moeilijk om te zien, ze hebben een traject opgezet voor deze klas vanuit school met een extern bedrijf en nu gaat het al veel beter. Hier werden de leerlingen gehoord en heeft de school actie ondernomen. Wat in mijn optiek een normale gang van zaken is.
     
  2. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Ik heb haar net eerder uit school gehaald. Ik had een soort voorgevoel. Toen ik aankwam waren ze net aan het eten. Ze zat te huilen in de kring met een natte broek. Ze had dus weer in haar broek geplast. De juf was er niet maar de onderwijsassistente was er wel. Het was het tweede plas ongeluk van vandaag. Arme meid, ze is zo ongelukkig daar. Ik laat haar thuis vanaf nu.
     
    Ysabella, Glass, Anna009 en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.712
    3.256
    113
    Ach gossie :( Zo zielig.
     
  4. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Ik tik vind ik leuk, maar dat is alleen voor de laatste regel. De rest is doodzielig :( ik snap ook niet goed hoe ze daar met natte broek kan zitten.. ik denk dat je reservekleding meegeeft maar voor ongelukjes heeft de school toch wel wat extra. Bij ons zou het niet gebeuren dat n kleuter met natte broek.blijft zitten. Daar zou ik ook nog wat over zeggen. Arm kindje. Goed dat je haar gehaald hebt.
     
  5. Prettykitty

    Prettykitty Fanatiek lid

    22 dec 2016
    4.641
    3.012
    113
    Vrouw
    #85 Prettykitty, 27 okt 2022
    Laatst bewerkt: 27 okt 2022
    Zou ik ook doen!
    Wat een kut school. Sorry not sorry!
    Toch niet normaal potverdorie, arme meisje.
    Schandalig ook dat de onderwijsassistent dan ook niets doet, geen schone kleren voor haar pakken? Haar troosten?
     
  6. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Nee ze had het niet door. Toen dochter opstond omdat ze huilend naar mij rende zag ze het pas. Toen stelde ze wel voor om haar even om te kleden.

    Eerst nu maar even rustig op adem komen..
     
    Prettykitty vindt dit leuk.
  7. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Wat een vervelende situatie. Ik denk dat jullie vertrouwen in de juf (en misschien de school zelf) nu wel weg is. Zijn er andere scholen in de buurt die jullie aanspreken? En wat ga je dan met je andere kind doen? Die weghalen is een heftige stap (als zij het verder wel naar haar zin heeft). Maar dan blijf je dus aan deze school verbonden.
     
  8. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Dit is het lastige parket waar we nu in zitten. Er is destijds bewust voor deze school gekozen omdat de andere scholen in het dorp ons enorm tegenvielen. Mijn oudste dochter heeft het wel naar haar zin en een adequate juf die alert is op pesten en andere problemen.

    Ik denk dat het goed is als ik even afstand neem van de situatie en na ga denken welke opties er zijn. Ik merk dat ik een bom frustratie ben wat ook niet fijn is voor de baby in mijn buik en het gezin.

    Ze blijft voor nu thuis en volgende week hebben we weer een gesprek met school en de directie om te bepalen welke stappen er zijn genomen en of dat voor ons voldoende is om het vertrouwen terug te krijgen.
     
  9. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.848
    3.624
    113
    Oef wat een heftig verhaal.


    Het verhaal is eigenlijk te bizar voor woorden. Kleuters die een andere kleuter aanranden en dat wordt weggezet als, ach ja. Geen begeleiding bij kleuters, zulke pestkoppen in de klas.. te bizar voor woorden.

    Zijn er scholen met een andere overkoepelende organisatie in de buurt? Ik zou toch gaan praten.

    En zou nu op school duidelijk aangeven dat je je kind thuis houd omdat er geen veilige situatie is op school en er ook niks aan gedaan wordt.

    Hoe heeft je andere dochter het op school?
    Edit; dat lees ik.net. het is dus echt de juf en een wat slappe reactie van de directie. Goed dat je haar thuis houd. En even bijkomen inderdaad.
     
  10. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.029
    25.506
    113
    Goed zo.
    Dit topic helpt daarin ook niet nee. Wel qua steun maar niet qua rust misschien, haha.
    Even afstand is goed. Weekje thuis lijkt me ook goed. Ook voor school om zich te realiseren dat dit niet oké is.

    sterkte! En een knuffel voor je meisje
     
    2jongensmama, Adje en bozoe vinden dit leuk.
  11. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik zit dit echt met verbazing te lezen. Ts: goed dat je je dochter hebt opgehaald en even thuis houdt. Wat een intens verdrietige situatie. En wat vreselijk dat hier zo me omgegaan wordt vanuit school. Kleuters alleen op het plein? Ik zou als juf doodsbang zijn dat er wat gebeurd of eentje wegloopt ofzo. Je voelt je als juf toch verantwoordelijk voor de kinderen in je klas lijkt mij.

    Kleuters die pesten… nog zoiets. Kleuters hebben het doorgaans niet in hun aard om echt te pesten. Dit is waarschijnlijk een langlopend probleem met die 4 jongens. Een probleem dat bij de start al aangepakt had moeten worden met ouders samen. ‘Dossier opbouwen’ en daarom ouders niet inlichten is echt de grootste onzin. Ik bouw een dossier op samen met ouders. Al is het maar om aan te tonen dat ouders op de hoogte waren van onze zorgen rondom het kind.

    Is de juf net afgestudeerd? Net nieuw op school? Zou zij geen begeleiding krijgen en niet om hulp willen vragen dus er alles aan doen om maar te laten lijken dat alles goed gaat? Vragen die tijdens het lezen bij mij opkomen. Ik heb meegemaakt dat een ‘nieuwe’ leerkracht steeds maar wilde doen alsof alles goed ging, daarmee kinderen benadeelde en ouders niet durfde te benaderen. Alles voor die schone schijn.

    Neemt niet weg dat dit schandalig is. Ieder mens met een beetje gevoel begrijpt toch dat dit niet door de beugel kan. In deze groep gaat iets gruwelijk mis en dat begint bij de leerkracht.

    Ts, pak je rust, samen met je dochter. Zorg samen dat ze weer de ‘oude’ is en weer sterk in haar schoentjes staat. Schrijf een mail aan de directie waarin je alles beschrijft en je verwachtingen uit. Begin hiermee voor je allerlei andere stappen onderneemt. Plus: dan heb je alles zwart op wit voor het geval dat. Dikke knuffel!
     
    Vulpen, Sophy en rijo vinden dit leuk.
  12. Snies

    Snies Fanatiek lid

    22 dec 2015
    2.132
    3.214
    113
    Iedere school heeft wel iets waar je van denkt hmm ik had dit graag anders gezien.
    Zeker nu in deze tijd schuilen ze ook makkelijk achter personeelstekort en bezuinigingen waardoor ze sneller hun verantwoordelijkheid afwimpelen naar de ouders.

    Ik hoop dat ze die jongens goed aanpakken en dit niet een reden voor die jongens gaat zijn om je dochter nadat ze terug komt harder gaan pesten. Het valt hun natuurlijk ook op als je dochter langdurig wegblijft.

    Ik las iets over je andere dochter en wel een goede juf, maar heeft ze die volgend jaar in groep 3 ook nog? Of krijgt ze dan ook een andere juf waarvan je niet weet hoe die om gaat met pestende kinderen?
    Ik zou in het laatste geval dan niet teveel vast houden aan deze school voor maar dat ene jaartje nog bij wel die goede juf.

    Het meest ideale is natuurlijk alle kinderen op dezelfde school, maar als je andere dochter het op deze school wel goed doet en al vriendinnen heeft dan zou je nog kunnen overwegen om alleen je jongste ergens anders op te doen als dat praktisch gezien met halen en brengen mogelijk is.
     
  13. Lieflief

    Lieflief Fanatiek lid

    12 jan 2013
    1.708
    203
    63
    Coördinator/ Teamcoach
    omgeving Zwolle
    Wat een ontzettende verdrietige situatie zo.

    Ik zou je willen adviseren de MR in te lichten en een klacht in te dienen bij het bestuur van de school.
    Je hebt keurig de wegen bewandelt van eerst naar de leerkracht en daarna de directie. Zij reageren te nonchalant en het is gewoon mensonterend. Volgende stap is het bestuur. Zij kunnen afdwingen dat er wat moet veranderen.
    Tevens zou ik een officiële klacht indienen, daar moet wat mee gedaan worden, kunnen ze niet afschuiven.
    Niet makkelijk om te moeten doen, maar in mijn ogen wel noodzakelijk.

    Heel veel sterkte voor jullie!
     
  14. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.359
    113
    Ik zou zsm een gesprek eisen. En wanneer school niets of te weinig doet absoluut een officiële klacht indienen en een andere school zoeken. Ik vind het sowieso niet kunnen dat kleuters langere tijd zonder toezicht zijn en al helemaal niet dat er zo nonchalant gereageerd wordt op leerlingen die ongewenst aan elkaar zitten (en ‘niet zo vaak’? één keer is al teveel en reden tot actie!).
     
    tuc vindt dit leuk.
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Heel goed dat ze even thuis blijft.
    Wat ik lees is echt te bizar voor woorden. Ik begrijp wel het dilemma met de oudste. Maar voor je kleuter is dit echt geen goede kennismaking met school. Hoe gaat zij zich nu nog veilig voelen daar?
     
  16. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.136
    4.354
    113
    Home
    Ach wat sneu
    Ik zou vandaag nog op de stoep staan om een gesprek te eisen
    Laat je niet aan de kant schuiven het gaat om je kind!
     
  17. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.596
    3.483
    113
    Ja, verstandig, even afstand nemen van de situatie, dan kan je dochter even thuis tot rust komen en jullie ook. Ondertussen voor jullie zelf bedenken wat je verwacht van school en dat zwart op wit zetten naar school.

    Onze ervaring is dat één rotte appel als juf al problematisch is, maar wanneer directie laks reageert en als school geen richtlijnen volgt voor zaken als als pesten en veiligheid, zulke problemen niet de komende jaren zomaar verdwijnen. Die 4 jochies kunnen misschien volgend jaar een strengere juf hebben, maar tijdens de overblijf zijn je kinderen daar gewoon aan overgeleverd. En naast die 4 kleuters, vermoed ik sterk dat er nog wel meer met zulk gedrag op school zullen zitten.
     
  18. Featherr

    Featherr Fanatiek lid

    20 jun 2016
    3.114
    2.537
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik vind het absurd dat ze je niet bellen! Natte broek laten lopen is echt een no-go.
    Dat is hier 1x gebeurd bij een invaljuf. Die hadden we op dinsdag. Ik heb haar vanaf die dag thuis gehouden op dinsdag.
    Gelukkig is die juf weg en zijn de juffen nu totaal anders. Ik heb omdat dat toen 2 weken voor de vakantie was het er bij gelaten en het alleen besproken met de juf die er ma-wo-do is. Maar anders had ik haar er bij geroepen. Ik vond het zo sneu dat ze haar met een natte broek liet lopen!
     
  19. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Even een korte update. De laatste dagen hoorden we van meerdere ouders soortgelijke verhalen over de betreffende jongens in de klas. Deze ouders zijn ook allemaal naar de juf gestapt.

    Gisteren was er dan ook opnieuw een gesprek met de juf en de rechterhand van de directrice. Er is door andere juffen meegekeken met deze klas/juf om te zien waar het fout gaat en daar zijn wat punten uitgekomen waar de juf nu aan gaat werken.
    Tevens hebben ze nu extra toezicht tijdens het buitenspelen, een plasketting en vaste zitplekken in de kring (jongen-meisje). Er wordt nu ook met de kinderen gesproken over ongewenst gedrag en de ouders worden in het algemeen dmv social schools op de hoogte gesteld van de ontwikkelingen. De ouders van de betreffende jongens rechtstreeks aanspreken willen ze (nog) niet.

    Voor S. persoonlijk geldt nu dat ik haar elke dag voor de brood pauze ophaal. Ik merk namelijk dat er op die momenten toch chaos ontstaat in de klas en zij juist op dat punt uit angst in haar broek plast. Ik wil dat ze eerst weer het vertrouwen terugwint in naar school gaan, dit geeft de juf ook tijd om structuur aan te brengen tijdens de middagpauzes.
    Tevens zal de behandeld kinderarts contact opnemen met school om uitleg te geven over hoe belangrijk het is dat kinderen zich veilig voelen (ook op de wc's).

    Al met al heb ik het gevoel dat er eindelijk naar mij geluisterd wordt. Jammer dat het zover moest komen maar ze konden er uiteindelijk ook niet meer omheen.
     
    Oilell, Lisa280887, Vulpen en 12 anderen vinden dit leuk.
  20. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.136
    4.354
    113
    Home
    Waarom niet ?


    Als het mijn kind was die anderen pest had ik dat willen weten
    En als mijn kind het kind was die gepest word dan spreek ik de ouders wel zelf aan gesproken en geeist dat school met ze in gesprek ging

    Ik vind het zo slecht dat de school dit niet doet en lijkt dat ze het eigenlijk ook niet willen… en daarom dit als oplossing hebben gevonden
     
    Ysabella, evaleana, Vergeten en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina