Pestgedrag op werk

Discussie in 'De lounge' gestart door SushiLover123, 1 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Op mijn werkplek komt pestgedrag voor

1. Vaak

2. Soms

3. Nooit

4. Ik heb geen werk/geen vaste werkplek / ik werk alleen

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik kwam op de site van de Arbo net een poll tegen:

Pestgedrag op werk
    'Op mijn werkplek komt pestgedrag voor'
    Stemmen: 1594
    33.2 % Vaak 529 stemmen
    21.4 % Soms 341 stemmen
    38.1 % Nooit 607 stemmen
    7.3 % Ik heb geen werk(plek) 117 stemmen

Best erg, dat er zoveel gepest wordt op de werkvloer! Dan denk je dat je volwassen bent en dat kinderachtige gedrag achter je hebt gelaten!

Ik wilde deze cijfers even spiegelen met dit forum. Dus komt er bij jou op de werkplek pestgedrag voor? Ik ben ook benieuwd op wat voor manieren er gepest wordt. En of jij slachtoffer bent van pesten op de werkplek, of toeschouwer, of pest je zelf? Doe je zelf iets om het pesten tegen te gaan?

Bedankt voor de info!

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik werk zelf bij een grote organisatie. Ik kan alleen spreken over mijn directe collega's. Ik merk niks van pesterijen. Er worden wel eens grapjes gemaakt, maar niet echt kwetsend en ook niet steeds tegen dezelfde. Als ik zou merken, dat er iemand gepest zou worden, zou ik niet weten wat ik zou doen. Misschien praten met de beide partijen. Het slachtoffer verwijzen naar de vertrouwenspersoon. De leidinggevende op de hoogte brengen, ik heb geen idee. Hopelijk hoef ik me nooit over die vraag te buigen.

3. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Wow daar schrik ik best van. Wat erg dat het zo vaak voorkomt. Op mijn werkplek gelukkig nog nooit last van gehad.

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Nou, ik ook! Maar aan de andere kant, dit is op de site van de Arbo. Ik denk dat mensen, die gepest worden, wat vaker dan anderen op die site komen? Gepest worden kan best leiden tot meer ziekteverzuim.

5. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Echt gepest wordt er niet. Geroddeld wel. We hebben 1 collega met n enorm ziekteverzuim (hij blijft echt thuis als n scheet dwars zit zeg maar ;)) en daar wordt wel de spot mee gedreven. Ook niet netjes natuurlijk...

6. sannever

sannever Fanatiek lid

22 jan 2014
    1.784
    1.580
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik ben zelf vroeger gepest en gekleineerd op de werkvloer (20 jaar terug), dit heeft behoorlijke sporen achtergelaten.

Later heb ik te maken gehad met seksuele intimidatie omdat een collega zijn handen niet thuis kon houden,helaas hebben ze hem niet ontslagen maar ben ik afgekocht zoals ze dat noemen.

Ik heb nooit anderen gepest,wel de gewone kleine plagerijtjes zonder iemand te kwetsen.

Pesten is helaas niet te voorkomen,ik ben jaren lang gepest op de basisschool en later in de brugklas.Helaas stoppen sommige mensen niet met anderen pesten als ze eenmaal volwassen zijn,alsof ze een pispaal nodig hebben om hun eigen onzekerheden en tekortkomingen te verbergen.

7. Oliviafaye

Oliviafaye Fanatiek lid

13 nov 2013
    2.268
    208
    63
    Vrouw
    Utrecht
    Op mijn werkplek werkt een vrouw die nogal erg betweterig is en niet zo fris ruikt.
    Het grotendeel van de collega's kunnen daar prima mee omgaan of hebben gewoon weinig contact met haar maar een paar vrouwen kunnen het niet laten om haar telkens in de zeik te nemen en de meest kinderachtige grapjes uit te halen(stekker van computer in de pauze eruit trekken zodat ze al haar werk kwijt is, been uitsteken etc.)
    Gelukkig heeft de dame in kwestie het eindelijk gemeld en worden er nu maatregelen genomen want ik vind het echt te triest voor woorden.

8. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Onder collega's niet zou erg zijn op een school :$

Onder de kinderen helaas wel eens. Zeker in mijn zorgenklas al gaat het steeds beter.

9. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Wij hebben toevallig onlangs een medewerkers tevredenheids onderzoek gehad en hieruit bleek dat 20% van de medewerkers wel eens gepest wordt. Ik was even flink in shock van dit cijfer! Heb er zelf gelukkig nooit mee te maken gehad, maar het verbaasd mij zo erg! We werken namelijk met 18 vrouwen en zijn naar mijn idee best een hecht team. Natuurlijk zitten er ook wel collega's tussen waar je wat minder mee hebt als de rest, maar dat er dus blijkbaar pestkoppen tussen zitten dat had ik niet verwacht!

10. Cooks

Cooks Fanatiek lid

9 mrt 2011
    1.312
    66
    48
    Overijssel!
    Ik heb in m'n jongere jaren stage gelopen bij een bedrijf. Ben daar de grond in getrapt... Ik heb die opleiding nooit meer af kunnen maken.

11. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Als ik voor mijn team spreek en de teams om me heen zie, dan heb ik niet het idee dat er gepest wordt.
    Wel zie ik in mijn team terug dat Altijd dezelfde persoon discussies voert over dingen waar geen discussie over te voeren is (dingen die op protocol staan) of een persoon die nog al lang van stof is en daardoor veel aan het woord is tijdens overlegvormen. Dit geeft een bepaalde irritatie, maar die spreekt men op dat moment ook uit.
    Die personen worden verder niet anders behandelt, dus zie ik niet als pestgedrag.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik heb bij veel verschillende bedrijven en organisaties gewerkt en wat mij het meest opviel was vaak dat hoe harder er gewerkt werd, hoe minder er gepest werd. Vooral bij (semi)overheidsinstanties werd veel gepest.

13. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Ben jarenlang rotgepest op school.
    Maar op mijn werk wordt er echt niet gepest.

Roddelen daarentegen ;) ...

14. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Werk jij soms in het marktonderzoek dat je je zoveel afvraagt?

15. Charmed

Charmed Fanatiek lid

16 sep 2012
    2.589
    79
    48
    Ik werk op verschillende plekken, en daar komt (tot nu toe) geen pesten voor.

Op mijn vorige werk wel een beetje. Er werd achter de ruggen van sommige collega's geroddeld. Heel vervelend.
    Ik geef eerlijk toe dat ik weleens mee deed hoor, als ik net op dat moment even de ** op iemand in had ofzo, maar probeerde het tot zover mogelijk was te negeren zodat ze het niet meer zo vaak deden waar ik bij was..

16. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Wat erg:(

17. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Tsja, definieer 'pesten'?

Het is volgens mij erg subjectief. Wat de een plagen vindt, vindt de ander pesten.

Bij mijn vorige baan konden mijn collega's en ik elkaar heel goedgehumeurd beledigen, gewoon voor de lol, en dat was nooit kwetsend bedoeld. Wij konder daar allemaal tegen, maar ik kan me voorstellen dat andere mensen dat minder goed kunnen hebben.

18. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Nu werk ik altijd alleen maar vroeger werkte ik op een kantoor met vooral vrouwen en daar werd geroddelt getreiterd en mensen buiten gesloten.
    Vreselijke meiden.
    En dat waren dan vrouwen tussen de 25-30 jaar.
    Een collega is gewoon weg gepest ze zeiden dat ze stonk enzo.
    Andere collega maakten ze grapjes over der gewicht.
    Echt heel.naar en op de kerstborrel doen alsof iedereen elkaar leul vind

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ja, erg hè, daarom werk ik ook liever met mannen. Die zijn vaak wat directer. Niet allemaal, maar vrouwen zijn wel erger op dat gebied.

20. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ik heb vaak ingevuld. Ik werk er niet meer, ik heb me weg laten pesten. En ik was niet de enige die het leven compleet zuur gemaakt is. En praten met je leidinggevenden valt niet mee als zij zelf de grote pesters zijn.
    Roddelen werd kleineren, belachelijk maken en mijn spullen verstoppen. Het ging van kwaad tot erger, tot ik erdoor bij huis kwam te zitten.
    Het pestgedrag heeft me uiteindelijk sterker gemaakt maar ik denk nog steeds met verdriet terug aan die tijd.

Deel Deze Pagina