Mijn zoon zit sinds 1 maart op school (29 feb is hij 4 geworden) Nu is er een jongen in zijn klas, laten we hem maar V noemen. Die is bijna 5 en gaat na de zomer gelukkig naar groep 2, terwijl mijn zoon in groep 1 blijft (ivm zijn leeftijd) Nu is V een vervelend pest jongen. Het is me al een paar keer opgevallen. Als mijn zoon een auto mee naar school neemt om aan iedereen te laten zien, dan zegt V: Niet mooi, Niet mooi, Niet mooi (terwijl hij achter mijn zoon aanloopt wijzend met zijn vinger in mijn zoons gezicht) Als mijn zoon bij een tafel staat, heb ik V hem zien duwen. Kijk ik V daarvoor aan, kijkt ie toch brutaal terug. Vanochtend wil mijn zoon een boek uit een bakje pakken (ze mogen voor de les allemaal een boek pakken en op hun stoel rustig lezen voor de les begint.) Dus mijn zoon wil een boek over kikkers pakken, houdt V alle boeken vast en tegen zodat mijn zoon niets kan pakken. Dus deze keer leg ik mijn vinger onder V's kin om zijn hoofdje omhoog te kantelen om hem recht aan te kunnen kijken, en zeg ik (tot 3x toe) V, hou op:x Kijkt ie weer gewoon brutaal terug, en trekt zich verder niets van aan. Nu kan ik idd beter de juf roepen en verder V niet aanraken (al heb ik hem amper aangeraakt....... een vinger onder een kin is toch niets toch?) Maar de klas is al zo druk (33 kinderen), en de juf heeft het al zo druk, en dan voor zoiets eigenlijk kleins........ En mijn zoon zit ook nog maar zo kort op school......... Nu hebben we het over kinderen van 4 en 5 jaar. Zo creatief zijn ze nog niet met pesten, maar ik zie duidelijk een begin bij V. Het baat me toch wel zorgen. Wat moet ik hier toch mee??? Wie kan me advies geven? (let wel, mijn zoon is zeker ook niet perfect hoor, maar als ik weet van iets wat hij doet wat eigenlijk niet kan, krijgt hij het zeker van me te horen en werken we eraan)
Helaas zitten er in elke klas pestkoppen. Mijn zoontje zit nu in groep 6 en zelfs daar is er elke dag wel wat. Ik denk dat je niet meer kan doen dan een gesprek met de juf aan te vragen. Zij kan dan een extra oogje in het zeil houden. Ik herken je gevoel wel, toen mijn kindjes net op school zaten vond ik het ook vreselijk en had ik sterk het gevoel voor ze op te moeten komen. Nu is dat anders, ik heb ze leren los laten. Ze zullen zelf ook moeten leren van zich af te bijten. Als er dan echt iets is gebeurd wat niet kan loop ik ffbij de juf langs. Zijn de kleuters bij jullie niet gecombineerd? Hier zitten groep 1 en 2 bij elkaar.
Ik zou proberen je kind wat weerbaarder te maken en het hem vooral zelf op laten lossen. De pestkop zal juist eerder jouw kindje 'pakken' als duidelijk blijkt dat hij niet voor zichzelf kan opkomen. En ik zou dus zeker niet fysiek worden, dan liever naar de juf toe stappen. Dit soort getreiter gebeurt gewoon, ik zie ook wel eens wat gebeuren. Ik heb het er dan vaak met Eva over na schooltijd (zij bijt ook niet zo makkelijk van zich af).
hoewel 1 vinger misschien niet erg zou ik ook niet willen dat je mijn zoon op die manier aanraakt ik snap waarom je het deed, maar om problemen met zijn ouders te voorkomen zou ik het toch bij de juf leggen om het kind op die manier aan te spreken, en indd wat snoopy zegt, probeer je kind wat weerbaarder te maken, de bullies pakken altijd degene die niet voor zichzelf durven op te komen.
Bij de juf neerleggen... Dat heb ik ook gedaan. Jelle werd geplaagd door een kindje uit groep 2. Ik noem het plagen omdat het vanuit het andere kindje echt niet de bedoeling was om vervelend te zijn. Het andere kindje is nogal lichamelijk ingesteld (aaien, aanraken enz) en Jelle houd daar helemaal niet van. Met als gevolg dat Jelle dus niet meer naar school wilde omdat hij daar echt niet op zit te wachten. Ze zaten ook samen in het groepje aan tafel, dus ze zaten elkaar ook steeds in de weg. Ik ben eens met de juf gaan praten en zij is het ook in de gaten gaan houden. (het was haar nog niet echt opgevallen) En het leek wel of het 2 magneetjes waren, hoe meer Jelle liet merken dat hij het niet leuk vond, hoe erger het werd. De juf heeft na de kerstvakantie de groepjes opnieuw ingedeeld en die 2 uit elkaar gehaald. Er is in de kring gesproken over pesten en plagen. Ook was met Jelle afgesproken dat hij naar de juf mocht komen als het weer gebeurde. Dan werd er weer over gesproken. Zo is het op een fijne manier opgelost en heeft Jelle er nu, op een enkele keer na, geen last meer van en gaat hij weer met plezier naar school.