Peter en Meter? moeilijk!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door roosmeiske, 11 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. roosmeiske

roosmeiske Actief lid

27 okt 2012
    139
    0
    0
    Hey

wij zitten al een tijdje met de vraag: wie nemen we als peter en meter van ons kindje?

Ik heb 2 zussen en 1 broer. mijn vrouw geeft 1 zus.
    Dus hadden we gedacht we nemen mijn schoonzus en mijn broer als meter en peter. Maar onlangs hebben we vernomen dat mijn schoonzus deze taak niet zal willen aanvraarden...want iemand had het haar gevraagt en ze geeft geweigerd. dus ik was wel blij omdat ik het dan aan mijn zus kon vragen (dit was mijn eerste keuze) Maar mijn broer is niet zo verantwoordelijk en zijn gedrag staat mij nie tzo hard aan. dus weet ik niet of hij wel geschikt is als peter? maar wie moeten we dan nemen? we hadden dan gedacht aan de vriend van mijn zus maar dan is het peter en meter uit het zelfde gezin en is dat niet wat raar?

Hoe hebben jullie jullie keuze gemaakt voor peter en meter?
    hoe heb je het hen gevraagt?
    en hoe waren de reactie?

2. brenjomi

brenjomi Fanatiek lid

24 nov 2008
    2.297
    1
    0
    activiteitenbegeleidster
    roze wolk
    als eerste, je kan ook 2meters nemen:D ik ben samen met de zus van mijn schoonbroer meter van mijn neefje. dat maakte hier voor de kerk niks uit.

hier is bij de eerste mijn schoonbroer en vriend zijn zus peter en meter.
    bij de 2de mijn zus en vriend zijn neef.
    bij de derde mijn andere zus en de peter weet ik nog niet, mag vriend kiezen;)

hier waren de peters en meters verrast en blij, vonden het erg leuk.
    ik vond het zelf ook erg leuk.

3. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Mss wil je schoonzus wel heel graag peettante worden van jullie kindje en heeft ze die andere geweigerd omdat het geen familie is.
    Ik zou het eerst vragen voordat je je eigen conclusie trekt,Mss is ze wel heel blij:D

Wij vinden het ook heel moeilijk en beslissen nu nog niet.
    Het hoeft toch niet voor de geboorte bekend te zijn dus we hebben geen haast!

4. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Wij kiezen 2 peters! Ik wou perse mijn neef en mijn man wou zijn broer. Prima toch. Gister hebben we de eerste peter gevraagd en hij was zo blij!. Echt leuk.

5. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Oja we hebben hem een lijstje gegeven met met een echofoto. Hieronder staat: (naam peter)'s petekindje.

6. Dubbeltje82

Dubbeltje82 VIP lid

7 jan 2011
    11.704
    3.816
    113
    Vrouw
    Wij hebben bewust de keuze gemaakt voor het nichtje van mijn man.

Hoewel ik een zus heb en mijn man enigskind is, is het toch niet mijn zus geworden omdat haar levensstijl en die van haar gezin mij niet aanstaat (klinkt grof, maar zo voel ik het).

Aangezien we een innig contact hebben met het nichtje van mijn man en ze een heel stabiel persoon is met een stabiele relatie hebben wij haar en haar man gevraagd en ze hebben geaccepteerd. In ons geval is ook de testamentair voogdij indien ons iets overkomt eraan gekoppeld....

7. Denim

Denim Niet meer actief

dit vind ik altijd van die dingen .. die moet je toch zelf beslissen:(

jij weet hoe mensen enzo in elkaar zitten.. ik snap dit soort vragen nooit zo..:)

mijn mening hoor.. succes verder :)

8. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Wat snap je niet van de vraag van ts:(

Ze vraagt hoe wij die keuze gemaakt hebben.
    Hoe wij de peters en meters gevraagd hebben.
    En hoe de reacties hierop waren.

9. Lotje02

Lotje02 Fanatiek lid

18 jan 2012
    1.646
    3
    0
    Wij kiezen puur op gevoel; bij wie willen we dat ons kindje terecht kan als er iets met ons is, of met dingen die hij/zij niet met ons wil bespreken, wie willen we het liefst extra betrekken bij belangrijke gebeurtenissen? Ik kies als peettante voor mijn zus, daar is geen enkele twijfel over. Ik had verwacht dat mijn vriend dan zijn broer als peetoom wilde vragen. Ik heb zelf helemaal niks met hem of met zn vrouw, maar ik snapte wel dat dat voor mijn vriend anders ligt. Tot mijn verrassing vroeg vriendlief opeens wat ik ervan zou vinden als hij zijn oudste vriend zou vragen voor peetoom. Hier ben ik superblij mee.
    We zijn het er ook al over eens dat, mochten we een 2e kindje krijgen, deze 2 peetooms zal krijgen; de vriend van mn zus en de vriend van degene die we nu als peetoom vragen.

10. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Wij hebben de zus van mijn vriend genomen als meter en een heel goede vriend van mij als peter. We dachten eerst dat mijn kameraad dit ook niet zou willen aanvaarden want hij is al peter van een kindje en heeft geweigerd peter te worden van het kindje van zijn eigen nicht. Maar heb het toch gevraagd en hij zei onmiddellijk ja. Ik zou het toch vragen aan de zus van je vrouw, je weet maar nooit!

11. roosmeiske

roosmeiske Actief lid

27 okt 2012
    139
    0
    0
    gisteren nog eens zo onderweg gevraagt aan mijn schoonzus...en ze begon gelijk te twijfelen...maarja ze weet nog niet dat ik zwanger ben. mss als ze dat weet dat ze dan direct ja zegt en dan denk ik dat we voor 2 meters gaan.

12. seom

seom Actief lid

3 jul 2008
    139
    0
    0
    Misschien een gekke vraag:Maar wat is een Meter en Peter?

13. noid

noid Fanatiek lid

29 okt 2012
    2.245
    0
    36
    Tilburg
    Wij noemen dat peetoom en peettante. Vaak is het zo dat die net wat extra's geven aan het kindje.

Eigenlijk is het zo dat wanneer er iets ernstigs gebeurd waarbij beide ouders omkomen, je de opvoeding en zorg voor je petekind op je neemt.
    Daarom vind ik het juist makkelijk om een peetoom en peettante te kiezen die samen zijn/horen.

14. roosmeiske

roosmeiske Actief lid

27 okt 2012
    139
    0
    0
    Peter en meter zijn de personen die bij de doop vonis geven over het kindje. als er iets mee gebeurt kan het kindje daarnaar toe.

15. Bri

Bri Niet meer actief

Peter en meter zijn niet per se degene die de zorg voor een kind overnemen als er iets met de ouders gebeurt; dat moet je gewoon bij de notaris regelen.

Een peter en meter (of peetoom/peettante) zijn een katholiek gebruik. Zij beloven tijdens de doopplechtigheid om te zullen waken over het zieleheil van het kind. Praktisch gezien erop toezien dat het kind goed wordt opgevoed en krijgt wat het nodig heeft, al gaat het er officieel vooral om dat het kind op de juiste wijze in het geloof wordt opgevoed. Dit kan worden gedaan door een stel, maar ook door mensen die verder niet veel met elkaar te maken hebben.

16. EdelHertje

EdelHertje Niet meer actief

Ik heb zelf een peetoom en tante welke ook partners zijn, maar mijn broer heeft weer een peetoom en tante welke geen partner zijn.

Ik zit zelf te denken aan een goede vriendin van mij en de broer van mijn vriend. Maar aan de andere kant vind ik mijn goede vriendin en mijn zusje beter omdat zij zorgzamer zijn.

Maar 2 peettantes kan dus ook gewoon.

17. Elance

Elance Fanatiek lid

27 mrt 2012
    1.448
    1
    38
    Wij zijn er sinds kort ook over uit.
    Ik heb 1 broer en mijn man is enig kind.

Mijn broer is sowieso peter, dus ofwel had ons kindje een peter en meter ofwel 2 peters.
    Mijn man wil zijn moeder perse al meter omdat dat bij hen de gewoonte is, maar ik vind dat een oma vooral een oma is en geen meter.
    Maar goed, na veel discussie etc... is het dus geworden:

Peter = mijn broer
    Meter = mijn schoonmoeder

En bij ons 2e kindje zal het dan zijn:

Meter = mijn schoonzus
    Peter = mijn schoonvader

Zo, dat is dan ook volledig in orde :p

18. Nicky Lohs

Nicky Lohs Actief lid

20 mei 2012
    470
    0
    0
    Juridisch gezien zijn peters en meters helemaal niks van je kind. Als jullie iets overkomt zal jullie kind dus niet automatisch aan een van hun worden toegewezen. Als je niks vastlegt hierover en jullie zijn er allebei niet meer, gaat het kind over het algemeen naar de familie van de moeder, mits geschikt.

Ik zou me dus niet te druk maken over de geschiktheid van je broer. Misschien is hij wel een hele leuke, gezellige suikeroom. Zijn taak en die van je zus kun je toch ook vantevoren overleggen?

19. Denim

Denim Niet meer actief

Dat bedoel ik ook..

Zij beslist toch uiteindelijk hoe ze dit gaat vragen en wie ze hiervoor de best keus vind of niet?

IK vind dat altijd vragen waarop je geen advies moet vragen. omdat zij uiteindelijk moet weten wie ze hiervoor kiest.
    :)

Deel Deze Pagina